سایت خبری پیام ما آنلاین | دست رئیس‌جمهور را در انتخاب وزیر زن باز بگذارید

دست رئیس‌جمهور را در انتخاب وزیر زن باز بگذارید





۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶

حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در نشست زنان ایرانی: دست رئیس‌جمهور را در انتخاب وزیر زن باز بگذارید

حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در نشست زنان ایرانی که با حضور جمعی از زنان برگزیده و فعالان حوزه‌های مختلف در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد با تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز زن گفت: دیدگاه همگان یعنی حتی زنان و به ویژه مردان باید نسبت به مقام زن تصحیح شود؛ ما به زبان می‌گویم که جنس دوم نداریم  و زن و مرد با هم مساوی هستند، اما این گفتار کافی نیست بلکه در مقام عمل، قانون‌گذاری و اجرا نیز باید این حقیقت را ببینیم.

وی با تاکید بر این که تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را کنار هم قرار داده است خاطر نشان کرد: این که می‌گویم باید در جامعه اسلامی رقابت سالم برقرار باشد، این رقابت سالم وقتی امکان پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را به صورت برابر فراهم کنیم اگر فرصت مرد و زن در حوزه‌های مختلف برابر نباشد در آن صورت رقابت امکان پذیر نیست.

رئیس جمهوری با  تاکید بر لزوم بهره مندی زنان از فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه گفت: زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردان و در کنار آنها حضور و ظهور پیدا کرده‌اند.

روحانی با اشاره به برتری کمی زنان در تصدی برخی مشاغل نظیر معلمی آموزش و پرورش از مردان با طرح این پرسش که آیا در همه مشاغل این چنین است اظهار کرد: وقتی به مدیریت‌های سطوح بالا می‌رویم باز هم مقام زن و مرد برابر است و این دو در کنار هم هستند. بنابراین نباید این گونه باشد که در محیط کار خود احساس کنیم که حضور زنان و ارتقای آنها اساس و رکن مهم جامعه را دچار مشکل می‌کند.

وی با انتقاد از وجود برخی نگاه‌ها در داخل کشور نسبت به حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی گفت: چه اشکال دارد که اگر در دولت جمعی ۲۰ الی ۳۰ نفره هستیم به غیر از معاونان دست رئیس جمهور برای انتخاب وزرای زن نیز باز باشد؛ برای انتخاب وزیر زن نیز دست رئیس جمهور را باز بگذارید. اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گویم زنان در کنار مردان هستند، باید در سایر موارد نیز گام به گام پیش برویم و به زنان فرصت حضور بدهیم.

روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای بیشتر برای مشارکت و حضور زنان در جامعه اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد و اقتصاد را دیجیتالی کردیم در این زمان فرصت بیشتر و راحت‌تری برای حضور زنان در اشتغال ایجاد می‌شود.

روحانی با برشمردن سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حوزه زنان، اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم بدون هیچ تعارف و شعاری تاکید کرده‌ام که وظیفه وزرا و معاونان تلاش برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب در مدیریت کشور است. در این راستا به همه وزرا گفته شد که حداقل یکی از معاونان یا مشاوران عالی یا دستیارانشان باید از زنان باشد. همچنین در دولت تاکید شد که جایگاه زنان باید در عرصه‌های مدیریتی قدم به قدم ارتقاء پیدا کند.

رییس جمهوری با اشاره به یکی از مصوبات دولت در خصوص کاهش سن مدیریت در کشور تصریح کرد: نمی‌شود که جامعه در اختیار یک نسل باشد و فرصت ایفای نقش برای نسل‌های دیگر مهیا نباشد؛ این‌که در دولت تاکید شد سن مدیریت هشت سال کاهش یابد به این دلیل است که نسل جوان بتواند در عرصه‌های مدیریتی مختلف حضور یابند. همچنین در دولت تاکید شد که در حوزه مدیریت دولتی حداقل ۳۰ درصد مناصب در اختیار زنان قرار بگیرد.در همین راستا براساس آخرین آمار سازمان اداری و استخدامی از مجموع دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر کارکنان دولت، ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر را زنان تشکیل می‌دهند، یعنی بیش از ۴۲ درصد از کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای اداری و استخدامی در سال ۱۳۹۶ مبنی بر این‌که حداقل ۳۰ درصد کل مدیران کشور را زنان باید تشکیل دهند، اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۶ درصد از مدیران کشور را زنان تشکیل داده‌اند. این آمار همچنین به ما می‌گوید که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی نسبت به سال‌های قبل چهار درصد افزایش یافته است. سازمان اداری و استخدامی همچنین قول داده که تا پایان اجرای برنامه‌های خود سهم ۳۰ درصدی زنان از مناصب مدیریتی دولتی تحقق یابد.

رییس جمهوری ادامه داد: براساس آنچه که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده در این دولت ۵۳ نفر در پست‌های مدیریتی به پست‌های وزارت، معاونت وزیر و همتراز آن، مشاور و همچنین دستیار وزیر ارتقای شغلی یافته‌اند.

روحانی تصریح کرد: قول می‌دهم که آنچه را که روز اول دولت تدبیر و امید درباره‌ی حضور فعال زنان، جوانان، اقوام و مذاهب تاکید و مسیری را که در این زمینه آغاز کردم و تا به امروز ادامه داده‌ام را تا روز آخر دولت پیگیری کنم.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *