پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زمستان‌گذرانی انواع پرندگان در ۳ تالاب خوی

زمستان‌گذرانی انواع پرندگان در ۳ تالاب خوی





۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۰۸

زمستان‌گذرانی انواع پرندگان در ۳ تالاب خوی

تالاب‌های «کلوانس»، «قریس» و «قزلجه» خوی با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و تنوع زیستی بالا از اهمیت قابل‌توجهی در محیط زیست آذربایجان‌غربی برخوردار است و زیستگاه زمستانی انواع پرندگان به شمار می‌رود. رییس اداره محیط زیست خوی روز جمعه در خصوص آخرین وضعیت زمستان‌گذرانی پرندگان در این تالاب‌ها اظهار داشت: انواع پرندگان از جمله اردک سرسبز، سرخابی، آنقورد، حواصیل، دم جنبانک، غاز، مرغ ماهی‌خوار، لک‌لک و چشیم در این تالاب‌ها زیست می‌کنند. 

 جبرئیل قلی‌پور، اضافه کرد: مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله از انواع مرغابی‌سانان و درناسانان از سیبری به تالاب‌های این شهرستان با هدف زمستان‌گذرانی در فصل پاییز شروع می‌شود.

وی تالاب «کلوانس» را یک تالاب دائمی عنوان کرد و اظهار داشت: این تالاب زیستگاه آبی امنی برای پرندگان مهاجر و دیگر آبزیان می‌باشد و نیازمند توجه بیشتر است. 

وی احیای تالاب‌های موجود همانند تالاب «قریس» را جزو برنامه‌های سازمان محیط زیست ذکر کرد و افزود: این تالاب دارای خاک «پیت» است و احیای آن به اعتبار و یکهزار و ۵۰۰ متر لوله‌کشی آب نیاز دارد.

 خوی به لحاظ برخورداری از شرایط خاص توپوگرافی، تنوع زیستگاهی کم‌نظیری از تالاب‌ها، دشت‌ها و مناطق کوهستانی را در خود جای داده‌است؛ در این شهرستان انواع گونه‌های پرنده، پستانداران و تنوع بالایی از گیاهان و سایر جانداران در زیستگاه‌های رودخانه‌ای و تالابی زیست می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *