پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقال آب؛ درد یا درمان؟

انتقال آب؛ درد یا درمان؟





۲۹ دی ۱۳۹۸، ۹:۱۸

انتقال آب؛ درد یا درمان؟

کشمکش بین موافقان و مخالفان پروژه‌های انتقال آب از زمانی بیشتر بالا گرفت که بحران کم‌آبی در کشور شدت یافت.

گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پروژه‌های انتقال آب منتشر کرده، عملا خط بطلانی است بر لزوم انجام این پروژه‌ها.

«چاره‌ای جز انتقال آب نداریم.» این جمله در سال‌های اخیر بارها از سوی مسوولان مختلف عنوان شده. از معاون سازمان محیط‌زیست گرفته تا برخی معاونان وزیر نیرو و بسیاری از مسوولان محلی. مخاطبان این عبارت هم اغلب مخالفان پروژه‌های انتقال آب هستند.

کشمکش بین موافقان و مخالفان این پروژه‌ها از زمانی بیشتر بالا گرفت که بحران کم‌آبی در کشور شدت یافت. اکثر استان‌ها با بحران آب سرپنجه شدند و مردم کم‌آبی را لمس کردند.

با این اتفاق، مردم محلی مناطقی که قرار بود از آنجا آب به منطقه دیگری منتقل شود، خواستار توقف طرح‌هایی شدند که بعضا از ۱۵ سال پیش در صف اجرا قرار گرفته بودند.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به انتقال آب از بهشت‌آباد چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان و کرمان اشاره کرد. طرحی که از سال ۸۴ کد اجرایی خورده اما در سال‌های اخیر بارها مخالفان در خوزستان و چهارمحال و بختیاری را به تجمع کشانده است.

اعتراض به طرح‌های انتقال آب البته فقط به طرح‌های بین استانی ختم نمی‌شود. در استان کرمان هم طرحی پر سروصدا برای انتقال آب از سد صفارود به شمال استان وجود دارد.

اگرچه این طرح با اعتراض گسترده اهالی جنوب کرمان فعلا متوقف شده اما آب منطقه‌ای و استانداری کرمان معتقدند «چاره‌ای جز انتقال آب وجود ندارد.»

این گزاره اگرچه بارها از سوی مخالفان طرح‌های انتقال آب رد شده اما فعلا زور وزارت نیرو بر این مخالفان چربیده. مخالفان سرشناسی همچون محمد درویش که سابقه مدیرکلی دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست را هم دارد، معتقدند

زمانی باید طرح‌های انتقال آب را اجرایی کرد که همه راه‌ها همچون بالا بردن راندمان بخش کشاورزی و شرب و بازچرخانی آب را امتحان کرده‌ و به نتیجه‌ای نرسیده باشیم.

در آن سو اما مرغ وزارت نیرو یک پا دارد: «برای مقابله با کم‌آبی، چاره‌ای جز انتقال آب نداریم.» حق با کدام گروه است؟

وضعیت آبی ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا در دو گزارش به بحث انتقال آب پرداخته.

اگرچه گزارش‌های پژوهشی متعددی درباره طرح‌های انتقال آب وجود دارد اما از آنجایی که گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها بر روی طرح‌ها و لوایحی که در مجلس بررسی می‌شوند، تاثیرگذار است، گزارش این نهاد درباره انتقال آب، دارای حائز اهمیت است.

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم، بهتر است نگاهی گذرا به وضعیت آبی ایران که در گزارش شماره دو مرکز پژوهش‌ها آمده، بیندازیم.

در حال حاضر ۴۰۵ دشت از ۶۰۹ دشت کشور به‌ عنوان دشت‌های ممنوعه شناخته می‌شوند. یعنی نباید از این ۴۰۵ دشت، آبی برداشت کرد.

همچنین علاوه بر ۴۱ میلیارد مترمکعب مجوز برداشت از منابع آب زیرزمینی، حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب برداشت‌های بدون مجوز نیز به‌طور سالیانه از منابع آب زیرزمینی انجام می‌گیرد که نیمی از آن مربوط به چاه‌های فاقد پروانه و نیمی دیگر از طریق برداشت‌های اضافه بر پروانه توسط چاه‌های مجاز انجام می‌شود.

در این گزارش آمده که باید میزان مجوزها از ۴۱ میلیارد مترمکعب در سال به ۲۸ میلیاردمترمکعب کاهش یابد، به عبارت دیگر حتی میزان مجوزهای موجود نیز با ظرفیت آبخوان‌ها هماهنگی ندارد و برای ایجاد شرایط پایداری باید میزان مجوزها حدوداً ۳۰ درصد کاهش یابد.

پروژه‌های انتقال آب در ایران

براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، حجم انتقال آب بین حوضه‌ای (مطالعاتی، اجرایی و بهره‌برداری) در کشور حدود پنج میلیارد مترمکعب در سال است که از این میزان، حدود ۲۰۷۰ میلیون مترمکعب در دست بهره‌برداری، حدود ۲۱۶۰ میلیون مترمکعب درحال اجرا و حدود ۸۲۳ میلیون مترمکعب در دست مطالعه است.

حدود نیمی از حجم آب انتقالی توسط پروژه‌های انتقال تا پیش از دهه ۱۳۷۰ و در قالب پروژه‌های کوچک (از لحاظ طول انتقال) انجام شدند و به مرور زمان اگرچه مسافت پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای افزایش یافتند، اما به نسبت حجم کمتری از آب انتقال یافته است.

آنطور که در این گزارش آمده، در مجموع ۴۵ طرح انتقال آب در ایران وجود دارد که ۱۸ طرح به بهره‌برداری رسیدند، ۱۴ طرح در دست اجرا هستند و ۱۳ طرح در مرحله مطالعاتی قرار دارند.

سهم کرمان از انتقال آب

سهم استان کرمان از این میزان، سه طرح است. انتقال آب از بهشت‌آباد و ونک- سولکان چهارمحال و بختیاری و طرح انتقال آب از سد صفارود. انتقال آب؛ خوب یا بد؟| تجربه جهانی

کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برای پاسخ به سوال بالا، در گزارش شماره یک خود به بررسی سه طرح انتقال آب در جهان پرداختند و با بررسی معایب این پروژه‌ها سعی کردند بررسی کلی نسبت به طرح‌های داخلی داشته باشند. کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در نهایت نظام حاکم بر پروژه‌های انتقال آب را «نامطلوب» خوانده‌اند و نوشته‌اند که این پروژه‌ها نیاز به اصلاحات اساسی دارند.

با مرور آنچه که در بالا آمد می‌بینیم، ایرادی که مخالفان پروژه‌های انتقال آب در خصوص مدیریت منابع آب موجود می‌گیرند، نه تنها صحیح است که مشکلات بیشتری هم در این پروژه‌ها، حتی در پروژه‌های جهانی وجود دارد.مثلا همانطور که در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده، چه تضمینی وجود دارد منطقه‌ای که در آن مدیریت منابع به خوبی صورت نمی‌گیرد، در صورت بهره‌مندی از پروژه انتقال آب، باز هم با مشکل کمبود آب روبرو نشود؟

به عنوان مثال براساس گزارشی که مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در سال ۹۴ از چالش‌های توسعه استان کرمان منتشر کرد، در بازه زمانی سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۵، تعداد چاه‌ها در این استان از ۱۱۸۳ حلقه به ۲۹۱۴۷ حلقه رسیده. یعنی در ۳۵ سال، تعداد چاه‌ها در استان کرمان ۲۵ برابر شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *