پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سقوط اعتماد

سقوط اعتماد





۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵

سقوط اعتماد

ستاد کل نیروهای مسلح پس از ۷۲ ساعت سقوط هواپیمای اوکراینی توسط پدافند کشور را تایید کرد.

تلخی‌های دیماه تمامی ندارد. تا ۲۰ دیماه جان گرفت و حالا نوبت به اعتبار رسید. روایت‌های مختلف ار دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که روز چهارشنبه گذشته بیش از ۱۷۰ نفر را به کام مرگ کشاند، در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. هر کسی با استدلال خود گمانه‌زنی می‌کردند. برخی هم منتظر نتیجه بررسی‌ها بودند. نشست خبری نخست‌وزیر کانادا موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد. ادعای شلیک به هواپیما جان تازه‌ای گرفت. روایت‌های مختلف منتشر شد. اتفاقی که در شماره روز شنبه به عنوان «جنگ‌روایت‌ها» از آن یاد کردیم. 

صبح شنبه اما روزی دگر بود. بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح، رییس جمهور و رهبری درباره دلیل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین از حقیقتی پرده برداشت که مردم عزیز کشورمان را در بهتی تلخ فرو برده است. اتفاقی که برخی از آن به‌عنوان فاجعه ملی نام می‌بردند.

مردمی که توانستند با غم جانکاه از دست دادن تعداد زیادی از هموطنانشان در سقوط هواپیما کنار بیایند حالا مقابل یک پنهان‌کاری سیستماتیک قرار گرفته بودند. پنهان‌کاری که اتفاقا اصلی‌ترین پشتوانه آنها محسوب می‌شود. در روزهای سخت چشم امید به تدبیر او دارند. این ناامیدی سرانجامی جز شکست اعتماد عمومی را به همراه نخواهد داشت. بسیاری از مردم پیش از بیانیه متاخر ستاد کل در فضا مجازی مقابل مدعیان شلیک توسط موشک ایرانی ایستادند. از اعتبارشان مایه گذاشتند. در ایم میان رسانه‌‌ها خسارت بیشتری دادند. بسیاری از آنها امروز با تیتر درشت ادعای شلیک به هواپیمای اوکراینی را توطئه آمریکایی قلمداد کردند. این تیترها نشانه اعتماد به تصمیم‌گیران کشور بود. اما طلوع خورشید ۲۱ دیماه اعتماد عمومی را به لرزه انداخت. 

مواضع شخصیت‌ها

– محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: ما سال‌هاست که فریاد می‌زنیم یکی از علل نارضایتی مردم ساختارهای فرسوده است که نیاز به اصلاحات اساسی دارد اما ما را با ضدیت با نظام متهم می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه تجلی آن را در سقوط هواپیمایی اوکراینی دیدیم بارها خود را در حوادث مشابه نشان داده است چرا عبرت نگرفته و نمی‌گیریم؟ چرا به فکر چاره‌جویی نیستیم؟ چرا مصلحت‌سنجی‌های بی‌حاصل اعتماد عمومی را به باد داده است؟ این مردم چه گناهی کرده‌اند که ما مسئولانشان هستیم آنها منابع، امکانات و مقدرات کشور را به دست ما سپرده‌اند تا برایشان عزت، رفاه، آسایش و آرامش به ارمغان بیاوریم.

-معاون ارتباطات نهاد ریاست جمهوری درباره زمان اطلاع روحانی از علت سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت: تا عصر جمعه، آنچه برای رئیس جمهور قطعیت داشت منحصربه اطلاعات فنی بود و گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، عصر، دیروز به رئیس جمهور ارائه شد.بلافاصله جلسات مرتبط از جمله جلسه شبانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل و بیانیه‌ ایشان نیز در ساعات پایانی ‌دیشب آماده بود و پس از اطلاعیه ستاد کل منتشر شد.

– شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به اعلام خبر هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط موشک ایرانی بر اثر خطای انسانی در توئیتی نوشت: «آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد؛ کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می توان داد. چسبیدن به این میزها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟!»

– احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به بروز خطای انسانی توسط ستاد نیروهای مسلح در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اظهار کرد: به قدری از این اتفاق عصبانی و متاسف شدم که توان سخن گفتن ندارم.

وی ادامه داد: کسی که این کار را کرده باید فورا اعلام می‌کرد و مجازاتش را دریافت می‌کرد. اگر در ابتدا و از اول این موضوع مطرح می‌شد فقط یک اشتباه صورت می‌گرفت. وقتی چند روز این موضوع را کتمان کردند، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب شدند الان مردم مسئولین را دروغگو می‌دانند.

این فعال سیاسی افزود: موضوع بر سر جان مردم است. اشتباه انسانی جان مردم را نشانه گرفته است. وقتی اشتباه به این بزرگی اتفاق می‌افتد باید در وهله اول حقیقت را به مردم اعلام می‌کردیم.توکلی تاکید کرد: مقامات ایران باید به جد این موضوع را پیگیری کنند و مقصران هر دو اتفاق یعنی هم خطای صورت گرفته در سقوط هواپیمای مسافربری و هم مقصران در تاخیر اعلام این موضوع را معرفی کنند.وی در پایان گفت: در پی شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی وحدت و انسجامی میان مردم و مسئولین ایجاد شده بود که این اتفاق، شیرینی آن وحدت را به تلخی کشاند.

 مجید انصاری ‌ در واکنش به بروز خطای انسانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح  در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اظهار کرد: این اتفاق یک فاجعه بزرگ ملی بود؛ فاجعه مضاعف نحوه برخورد مسئولین با حادثه و اطلاع‌رسانی درباره آن بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این اتفاق به‌شدت به اعتماد مردم آسیب وارد و داغ مصیبت‌دیدگان را تشدید می‌کند.وی تصریح کرد: اصل مسئله به‌هیچ‌وجه قابل گذشت و مسامحه نیست؛ از سوی دیگر هم نحوه اطلاع‌رسانی و برخورد با این موضوع هم قابل گذشت نیست.

این فعال سیاسی گفت: باید با قاطعیت درباره هر دو مسئله یعنی مسببان سقوط هواپیما و مسببان اطلاع ناقص رسیدگی شود؛ با افراد خاطی طبق مقررات برخورد شود و مجازات شوند تا حداقل اعتماد مخدوش شده جامعه ترمیم شود.وی در پایان افزود: گرچه آثار این موضوع بعید است با یک عذرخواهی و توجیه ترمیم شود. اما به هر صورت حداقل انتظار عذرخواهی صریح و برخورد قاطع با هر دو ماجراست.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *