سایت خبری پیام ما آنلاین | جنگ روایت‌ها

جنگ روایت‌ها





۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

جنگ روایت‌ها

چند رسانه آمریکایی به نقل از دو منبع ناشناس در پنتاگون ایران را مسئول سقوط هواپیما دانستند. اتهامی که ایران رد می‌کند.

سقوط هواپیمای اکراینی در مسیر تهران کی‌یف سریال حوادث ناگوار را برای ایران تکمیل کرد. رویدادی که در زمان کوتاهی توانست به صدر اخبار جهان راه پیدا کند. حضور افرادی با ملیت‌های مختلف باعث شد پای کشورهای مختلف به موضوع باز شود. ایران و اکراین اصلی‌ترین کشورهای درگیر اتفاق بودند. کانادا هم در ردیف سوم قرار داشت. صبح روز اول حادثه گزارش رسانه‌ها در خصوص مسافران پرواز ناکام ۷۵۲ بود. اما رفته رفته علت سقوط به اصلی‌ترین موضوع مورد بحث تبدیل شد.

روایت نخست

آژانس‌های اطلاعاتی غربی بر اساس بررسی های اولیه خود به این نتیجه رسیده‌اند که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین به علت نقص فنی در ایران سقوط کرده و اصابت موشک عامل سقوط آن نبوده است.خبرگزاری رویترز با نقل قول بالا از منابع امنیتی آمریکایی، اروپایی و کانادایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشته است که اطلاعات آژانس‌های اطلاعاتی نشان می دهد که این هواپیما دچار نقص فنی شده است.

روایت دوم

روز پنج‌شنبه یک روز پس از حادثه سقول هواپیمای بویینگ نخست وزیر کانادا مقابل خبرنگاران قرار گرفت و گفت:« شواهد نشان می‌دهد که اصابت موشک ایران عامل سقوط هواپیمای اکراینی بوده است» وی ادامه داد: «ممکن است این شلیک اشتباهی صورت گرفته باشد ولی اطلاعات جدیدی در دست است که نشان می‌دهد سقوط هواپیما بر اثر شلیک زمین به هوای موشک ایران اتفاق افتاده است.» این اظهارنظر در کمتر از ۳۰ دقیقه به سرخط خبرهای رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی نیز به سرعت نشر پیدا کرد. 

فیلم‌های تازه رو شد

در ادامه اظهار‌نظر مقام کانادایی فیلم‌های تازه‌ای که توسط کاربران گرفته شده بود منتشر شد. یکی از این فیلم‌ها که در مورد اصالت آن شبه وجود دارد تلاش می‌کرد تا تکمیل کننده گمانه نخست وزیر کشور کانادا باشد. کار به همین‌جا ختم نشد و فیلم‌ دیگری که خلاف صحبت‌های تئودور را نشان می‌داد منتشر شد و به فضای رسانه‌های بین‌المللی نیز راه پیدا کرد.

توضیح مقام ایرانی

این‌بار مقامات ایران مقابل خبرنگاران حاضر شدند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی اصابت نکرده‌است و هرگونه اظهارنظر درخصوص اصابت موشک اقدامی غیرکارشناسی است و دلیل سقوط بعداز بازگشایی جعبه سیاه مشخص می‌شود.علی عابدزاده روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در دو روز گذشته اخباری توسط سیاستمداران آمریکایی و کانادایی به استحضار جهان رسیده که توقع داریم چنانچه این اخبار جنبه تخصصی دارد به گوش جهانیان برسد.

وی افزود: تاکید می کنیم اگر اظهارات سیاستمداران آمریکایی و کانادایی از طرف سازمان های رسیدگی به سوانح دو کشور است باید از طریق ایکائو به دنیا اعلام شود.

واکنش وزارت خارجه

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تحولات مربوط به رسیدگی به سانحه هوایی اخیر اظهار داشت: طبق هماهنگی انجام شده بین وزارت امور خارجه‌های ایران و کانادا یک هیات ۱۰ نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای اوکراینی عازم ایران هستند.موسوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط به کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده اند دریغ نخواهد کرد و نتایج بررسی‌های فنی هم بر اساس مقررات ایکائو و با مشارکت نمایندگان اوکراین،  بویینگ و با حضور متخصصین ناظر از سایر کشورهای خسارت دیده پس از تکمیل بطور شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید.

پمپئو دست به کار شد

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت وزیر خارجه این کشور با رئیس جمهوری اوکراین درباره حادثه سقوط هواپیمای مسافربری گفت‌وگو کرد.مورگان اورتاگس روز جمعه با اعلام این خبر افزود مایک پمپئو روز جمعه با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نسبت به از دست رفتن جان مسافران پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین تسلیت گفت.وی افزود: وزیر خارجه آمریکا آمادگی کامل دولت این کشور را برای همکاری در تحقیق درباره بروز این سانحه مطرح کرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: پمپئو همچنین بار دیگر بر حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و همکاری استراتژیک طولانی مدت دو کشور را برجسته کرد.

سقوط سهام بویینگ

یک روز پس از سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراین در تهران، ارزش سهام شرکت هواپیماسازی بویینگ در وال استریت آمریکا بیش از چهار میلیارد دلار سقوط کرد تا دلیل برجسته‌سازی نقش موشک در سقوط از سوی رسانه‌های غربی آشکارتر شود.اندکی پس از این اتفاق و با باز شدن بازار سهام در آمریکا، ارزش سهام بویینگ در وال استریت حدود ۲.۳ درصد سقوط کرد و این شرکت ۴.۳ میلیارد دلار از سقوط بویینگ اوکراینی ضرر کرد. بویینگ که پیش‌تر به دلیل سقوط کردن دو فروند هواپیمای مکس ایت به شدت تحت فشار بود و تازه داشت دوباره جان می‌گرفت، با سقوط روز چهارشنبه بار دیگر ارزش خود را از دست داد و به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای بازگرداندن مکس ایت به خطوط پروازی هم به تاخیر بیفتد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *