پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حاج قاسم آسمانی شد

حاج قاسم آسمانی شد





۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶

حاج قاسم آسمانی شد

سپهبد شهید قاسم سلیمانی بنابر وصیت خود در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می شود.

سالهاست که کرمانی‌ها دی‌ماه‌های تلخی داشته‌اند. حکایت امروز و دیروز هم نیست. از پنج دی‌ماه ۸۳ که زلزله بم جان تعداد زیادی از بمی‌ها را شبانه گرفت تا از دست دادن علی اکبر هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دیماه ۹۵ و نیمه شب جمعه گذشته که کرمان یکی دیگر از فرزندان ملی خود را از دست داد. هر یک از این داغ‌ها در سطح ملی و بین‌المللی واکنش‌هایی به همراه داشت. گذشت روزگار هم نتوانست مرهمی بر زخم دی‌ماهی کرمانی‌ها باشد. 

نیمه شب جمعه ۱۳ دیماه ۹۸ اندوهی تازه بر دامن کرمانیان و ایرانیان گذاشت. سپهبد سلیمانی در خاک عراق هدف تروریسم دولتی قرار گرفت و آسمانی شد. حاج قاسم ۲۰ اسفند ۳۵ در روستای قنات ملک رابر در استان کرمان به‌دنیا آمد و در ۶۳ سالگی پس از ۴۰ سال سربازی کشور به شهادت رسید.

مصطفی آرانی در مورد حاج قاسم سلیمانی می‌نویسد:« مثلا تو. همین تویی که دیشب در بغداد از دست ما رفتی. تو می‌توانستی در ۲۳ سالگی، همان وقت که برای اداره آب و فاضلاب کرمان کار می‌کردی، بگویی جنگ به من هیچ ربطی ندارد. بگویی من کلی آرزو دارم برای زندگی‌ام. بگویی تازه اول جوانی‌ام است. ولی خب این‌ها را نگفتی. نگفتی و بلند شدی و رفتی مهاباد.

جنگ در کردستان که تمام شد می‌توانستی بگویی حالا دیگر خسته‌ام یا دینم را به این مملکت ادا کردم و یا از همین حرف‌ها ولی خب نگفتی و رفتی جنوب با بچه‌های کرمان و لشکر ۴۱ ثارالله رو تشکیل دادی و هشت سالی هم آنجا جنگیدی.جنگ ایران و عراق که تمام شد بعضی از همرزمانت برگشتند و رفتند درس خواندند، برخی سیاستمدار شدند، برخی کار اقتصادی شروع کردند اصلا ولی تو برگشتی کرمان و این بار انتخاب کردی که فرمانده لشگری باشی که قرار است در جنوب شرق ایران با قاچاقچیان مواد مخدر بجنگد.

سال ۱۳۷۶ بود. تو ۱۸ سال برای این مملکت جنگیده بودی. حالا دیگر می‌توانستی بروی دنبال کار خودت. بروی یک گوشه و از جنگ خاطره بگویی. بروی استاد دانشگاه شوی. نماینده مردم شریف کرمان شوی در مجلس شورای اسلامی ولی باز هم انتخابت چیز دیگری بود. فرمانده سپاه قدس شدی.سال ۱۳۸۹ تو هم مثل خیلی های دیگر سی سال خدمتت را پر کرده بودی و می توانستی بروی پی کارت. بروی یک باغچه بگیری نزدیک تهران یا اصلا برگردی به همان کرمان. بروی بزرگ شدن بچه‌هایت را تماشا کنی و در عروسی‌هایشان شرکت کنی و با نوه‌هایت بازی کنی ولی این بار تو انتخاب کردی در عراق و سوریه با داعش بجنگی.آدم‌ها در زندگی بنده انتخاب‌هایشان هستند. تو انتخاب کردی که معمولی نباشی. انتخاب کردی که یکی نباشی مثل همه. انتخاب کردی که قهرمان باشی و خب قهرمان‌ها مرگشان هم معمولی نیست. برای قهرمان‌ها بد است اگر در نبرد جان ندهند. خدا رحمتت کند که معمولی زندگی نکردی و معمولی جان ندادی. شهادتت مبارک حاج قاسم دوست داشتتی. شهادت مبارک مرد غیر معمولی. دلمان برایت تنگ خواهد شد.»

واکنش‌ها به شهادت سپهبد سلیمانی

از ساعت اولیه تایید شهادت حاج قاسم سلیمانی مقامات کشوری و لشکری، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران فضای مجازی نسبت به ترور فرمانده لشکر قدس واکنش نشان دادند. در کرمان مردم مقابل منزل و حسینیه محل زندگی حاج قاسم سلیمانی به عزاداری پرداختند و در دادامه به مانند سایر شهرهای کشور پس از نماز جمعه در اعتراض به این حمله تروریستی آمریکا راهپیمایی داشتند. 

واکنش‌های بین‌المللی نیز در نوع خودش گسترده بود تا جایی که هشتگ نام سپهبد سلیمانی به ترند شبکه‌های مجازی تبدیل شد. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام در افدامی عجیب تصاویر حاج قاسم سلیمانی را که کاربران منتشر می‌کردند حذف می‌کرد. همین موضوع واکنش علیرضا جهانبخش که پستی را در صفحه خود منتشر کرده بود به همراه داشت.

گریه‌ سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی‌اش در لبنان نیز از تصاویر پربیننده روز گذشته بود. خبرگزاری اسپوتنیک بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که پس از شهادت سپهبد سلیمانی شورای امنیت نشست محرمانه‌ای را برگزار می‌کند. در این بین «رز مک گان» خبرنگار نیویورک تایمز نوشت:« ایران عزیز، آمریکا به کشور، پرچم و مردم شما بی احترامی کرد. ۵۲ درصد آمریکایی ها متواضعانه از شما عذرخواهی می‌کنند.ما خواهان صلح با شما هستیم.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز گفت که ترور سلیمانی ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. همچنین گفته می‌شود که وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده است که نماینده این کشور در تهران پس از ترور سپهبد سلیمانی  پیام‌هایی را از آمریکا به ایران منتقل کرده است. از طرفی «چالرز میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به ترور حاج قاسم سلیمانی خواستار اجتناب طرف‌های درگیر از افزایش تنش شده و در خصوص شعله ور شدن خشونت در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

سردار سلیمانی در کرمان به خاک سپرده می‌شود

خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کردند: پیکر مطهر شهید سلیمانی صبح امروز- شنبه ۱۴ دی ماه- در بغداد تشییع می شود و عصر شنبه به میهن عزیزمان منتقل خواهد شد. صبح یکشنبه -۱۵ دی ماه- نیز پیکر شهید سلیمانی در دانشگاه تهران تشییع و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز می خوانند.پس از آن پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به وصیت ایشان، در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر