پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راه‌اندازی پویش مردمی برای حفظ خانه‌های تاریخی شیراز

راه‌اندازی پویش مردمی برای حفظ خانه‌های تاریخی شیراز





۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹

راه‌اندازی پویش مردمی برای حفظ خانه‌های تاریخی شیراز

تخریب‌های عمدی از یک سو و فرسودگی خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز از سوی دیگر زنگ‌های خطر را برای این بناها به صدا درآورد که راه اندازی پویش مردمی مستندنگاری برای حفظ خانه‌های تاریخی شیراز واکنشی به این هشدار است.

سقوط سقف میراث و خانه های تاریخی شیراز شامل بناهای ثبت ملی شده و منازل قدیمی این شهر که آثار ارزشمند شیراز بحساب می‌آیند در سالهای اخیر شدت گرفته بگونه ای که این بناها بصورت شبانه مورد هجوم ماشین آلات سنگین قرار گرفت و یک شبه نابود شدند و تا کنون مشخص هم نیست که برخوردی با متخلفین صورت می گیرد یا خیر.

 فعالان میراث فرهنگی و تشکل های مردم نهاد این شهر به فکر انجام مستندنگاری از خانه های تاریخی شیراز افتاده اند و پویشی مردمی نیز برای این موضوع شکل گرفته است. دبیر « انجمن معماران ایران با نام طرح و شرح » در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در چند سال اخیر تخریب گسترده خانه های تاریخی در محدوده شرقی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در بافت تاریخی شیراز رخ داده است که طرحی با عنوان مستندنگاری خانه های تاریخی شیراز در سال ۸۶ به تصویب شورای این شهر رسیده اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده و اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و همچنین اداره کل راه و شهرسازی فارس براساس قانون وظایفی در این باره دارند که تاکنون از عمل به آن سرباز زده اند.

علیرضا گل گلی با بیان اینکه پویش مردمی برای مستندنگاری و جلوگیری از تخریب خانه های تاریخی توسط انجمن طرح و شرح به راه افتاده,افزود: تفاهم نامه ای با عنوان انجام مستندنگاری و چاپ کتابچه خانه شیرازی برای هر فرد یا شرکت و گروهی که متقاضی شرکت در این پویش باشند به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این اقدام برای جلوگیری از تخریب خانه های تاریخی شیراز کلید خورده،ادامه داد: هزینه شرکت در این پویش برای مستندنگاری یک خانه تاریخی مبلغ چهار میلیون تومان است که هر فرد به تنهایی یا بصورت خانوادگی و مشارکتی و همچنین شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی می توانند در این پویش شرکت کنند.

پیوستن به پویش از خارج و داخل کشور

وی اضافه کرد: تاکنون هزینه مستندنگاری و چاپ کتاب برای ۲۴ خانه تاریخی در شیراز تامین شده که حتی هزینه مورد نیاز این کار برای ۳ خانه تاریخی توسط فعالین میراث فرهنگی در خارج از کشورپرداخت شده است.

دبیر انجمن معماران ایران طرح و شرح در ادامه گفت: براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی هزینه مستند نگاری هر متر مربع از آثار تاریخی ۳۰ هزار تومان تعیین شده که برای مستندنگاری خانه ای با وسعت ۳۰۰ مترمربع حدود ۱۷ میلیون تومان بودجه مورد نیاز است در صورتی که اکنون معماران شیرازی برای حفظ هویت تاریخی این شهر حاضر شده اند برای هر خانه تاریخی با هزینه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: برای چاپ و انتشار کتاب نیز مبلغی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد نیاز است که جمعا برای هر خانه رقمی معادل چهار میلیون برای مستندنگاری و چاپ کتاب در نظر گرفته شده است.گل گلی اظهار داشت: امیدواریم دستگاه های دولتی و ارگان هایی که در این خصوص متولی هستند و وظیفه‌ای بر عهده دارند نیز به این پویش بپیوندند و برای حفاظت از میراث تاریخی شیراز وارد عمل شوند اما تاکنون هیچ ارگانی برای این کار پیش قدم نشده است. وی گفت: در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از تخریب خانه های تاریخی شیراز در دسترس نیست و تلاش داریم با مستندنگاری این بناهای تاریخی از تخریب بیشتر این میراث غنی شیراز جلوگیری کنیم.

دبیر انجمن معماران ایران با نام طرح و شرح با بیان اینکه از سه روز پیش کار مستندنگاری خانه های تاریخی شیراز آغاز شده افزود: در فاز اول اجرای مستندنگاری ۱۰۰ خانه تاریخی در معرض تخریب هدف گذاری شده که تاکنون هزینه ۲۴ مورد آن تامین و کار مستندنگاری این خانه ها کلید خورده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر