پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مالیات ندهندگان قدرتمند

مالیات ندهندگان قدرتمند





۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱

مالیات ندهندگان قدرتمند

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه، آستان قدس اظهارنامه مالیاتی پُر می‌کند اما مالیات نمی‌دهد

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: فرهنگ پرداخت مالیات این است در یک جامعه تمام آحاد و اقشار مالیات را مانند خمس و زکات بپندارند. تمام بنیادها، نهادها و سازمان‌هایی که به حاکمیت و بخش دولتی و عمومی وصل هستند باید مالیات بپردازند.جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیمات دولت برای گسترش پایه‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌ها در راستای جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه اظهار داشت: در جمهوری اسلامی رویکردی برای بهبود ساختار مالی کشور یا همان بودجه وجود دارد اما گسترش پایه‌های مالیاتی که یکی از راه‌های افزایش درآمد دولت است، مقدور نیست.وی با اشاره به افزایش نرخ مالیات تاکید کرد: امکان افزایش نرخ مالیات وجود ندارد و در این شرایط اقتصادی در این باره با دولت تعارف هم نداریم. نه قشر کارمند و کارگر می‌تواند بیش از این مالیات بپردازد و نه بازار می ‌تواند افزایش نرخ مالیات را تحمل کند. وضعیت تولید هم که مشخص است.عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از سوی دیگر به طور قطع دولت نمی‌تواند موضوع افزایش پایه‌های مالیاتی را مدیریت کند. بخش اعظم گروه‌هایی که می‌توانند عاملی باشند برای گسترش پایه‌های مالیاتی عادت به پرداخت مالیات ندارند و عادت به التزام در آنها مرده است.

مالیات وصول شده  نباید در جای دیگری خرج شود 

محبی‌نیا گفت: نهادها و موسساتی که باید ملزم به پرداخت مالیات شوند و زیر یوغ مالیات بروند به مراکز قدرت وصل هستند و به راحتی توانسته‌اند توجیه کنند در جمهوری اسلامی باید معاف از پرداخت مالیات باشند.  این در حالی است که در دولت اسلامی معنی ندارد که مالیات وصول شده در جای دیگری خرج شود یا اینکه عده‌ای معاف از پرداخت مالیات باشند.وی با تاکید بر اینکه نباید در دولت اسلامی تبعیض در پرداخت مالیات داشته باشیم، گفت: فرهنگ پرداخت مالیات این است در یک جامعه تمام آحاد و اقشار مالیات را مانند خمس و زکات بپندارند. تمام بنیادها، نهادها و سازمان‌هایی که به حاکمیت و بخش دولتی و عمومی وصل هستند باید مالیات بپردازند.  این نماینده مجلس تاکید کرد: آقایان بفهمند وقتی دولتی نباشد، حاکمیت هم نیست و مجلس و آستان قدسی هم در این شرایط نخواهد بود.محبی‌نیا افرود: همه نهادها و مشاغل باید با مالیات آشتی کنند و باید بتوانیم خزانه را به مالیات وصل کنیم. بهتر است بعد از اینکه به شرع عمل کردیم و عدالت در پرداخت مالیات برقرار کردیم بیاییم و تازه شعار بدهیم.وی اظهار داشت: آستان قدس مالیات بر صفر دارد اما مکلف به پرداخت مالیات است. هر چند اظهارنامه مالیاتی پر می‌کند اما متاسفانه مالیات نمی‌دهد! که البته این موضوع با فرار مالیاتی متفاوت است.عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: فرار مالیاتی به بخش اعظمی از نیروهای خدماتی مرتبط است که سالانه درآمدهای میلیاردی دارند اما نمی‌دانند مالیات را چطور می‌نویسند. 

 50 درصد از معافیت مالیات شامل فرهنگ و هنر است

در میانه فرار مالیاتی پزشکان امروز هنرمندان هم از قافله عقب نمانده و آنها هم مشمول پرداخت مالیات شده‌اند؛ در این میان بند«ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم به صراحت اعلام می‌کند؛ فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی ربط)،‌ فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه درباره موضع دولت نسبت به پیشنهاد «حذف معافیت مالی اصحاب فرهنگ و هنر» در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقرراتی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: «من قبلا هم راجع به این موضوع اظهارنظر کرده‌ام و بازهم اعلام می‌کنم، ظرفیت مالیاتی ما بیش از وضع موجود بوده و معافیت‌ها در این زمینه رقمی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است و دولت مخالف حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر است.»بحث جنجالی معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به همین جا ختم نشد؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پی قوت گرفتن حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، رسانه و هنر، در نامه‌ای به سه مقام مسئول معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.استدلال صالحی برای مخالفت با این پیشنهاد این است «فعالیت‌های فرهنگی و هنری درآمد چندانی نداشته اند در دوره های مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها داشته اند» اما باید بگویم این استدلال وزیر شامل حال تمام هنرمندان نیست.در حال حاضر همه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ با چه منطقی سلبریتی‌ها و هنرمندان با حقوق یک میلیارد یا چند میلیارد  باید از مالیات معاف باشند؟ احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: بند« ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به معافیت مالیاتی هنرمندان است، سازمان امور مالیاتی در پیش نویسی که تهیه کرده است  معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات را در نظر گرفته؛ در بودجه پیشنهادی هم حدودا 50 درصد از معافیت مالیات شامل اهالی فرهنگ و هنر است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *