سایت خبری پیام ما آنلاین | پیشگیری تنها راه مقابله با گردوغبار

پیشگیری تنها راه مقابله با گردوغبار





۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵

پیشگیری تنها راه مقابله با گردوغبار

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست: اگر برای گردو‌غبار به صورت منطقه‌ای تدبیری نشود به‌زودی این وضعیت برای کشور مشکل‌ساز خواهد شد 

گرد و غبار یکی از پدیده های رایج مناطق خشک و نیمه خشک هست. طوفان های گردو غبار دارای آثار زیانبار گستردهای بر جامعه از جمله سلامت انسان هستند.مطالعات انجام شده بر ماهیت طوفان های گرد و غبار نشان می دهد که این پدیده اثرات و پیامدهای زیان باری برای کشور به همراه دارند. در حال حاضر 22 استان کشور با شدت و ضعف های متفاوت، تحت تأثیر این پدیده قراردارند. مناطق واقع در بین النهرین از مناطق عمده تولید گرد و غبار هستند. در سال های اخیر گرد وغبار در تمام طول سال گسترش داشته است و در فصول گرم و به ویژه در تیر و مردادماه دارای بیشترین فراوانی وقوع بوده است. عمده ترین علل وقوع پدیده گرد و غبار به ویژه در غرب ایران را می توان ناپایداری جوی در صحراهای عربستان، عراق، کویت و سوریه، وقوع خشکسالی های متوالی با شدت و وسعت بالا و فقدان پوشش گیاهی دانست و این موضوع نشان دهنده این  موضوع است که  گرد و غبار در ایران پدیده‌ ای منطقه‌ای است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم ضمن تاکید بر این موضوع در نشست منطقه‌ای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌های مقابله با گرد و غبار گفت: گرد و غبار در کشور ما پدیده منطقه‌ای است و کانون‌هایی که در سوریه، عراق، افغانستان و ترکمنستان وجود دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.مسعود تجریشی در نشست منطقه‌ای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌های مقابله با گرد و غبار ویژه استان‌های جنوبی و شرق کشور در بیرجند  یادآور شد: در ارتباط با گرد و غبار وضعیت داخلی به اندازه وضعیت خارجی بد نیست.

گرد و‌‌ غبار پدیده ای منطقه‌ای 

وی ادامه داد: اگر برای گرد و خاک به صورت منطقه‌ای تدبیری نشود به زودی این وضعیت گریبان گیر ما خواهد شد.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت کنونی برای جمهوری اسلامی ایران فرصتی است تا کشور تجربه ۴۰ ساله خود را در منطقه متمرکز کند، البته بدون حضور مردم هیچ طرحی موفقیت آمیز نخواهد بود. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تهدیدات مربوط به گرد و غبار را به فرصت تبدیل کند، تصریح کرد: منابع مالی به اندازه کافی وجود دارد اما با استفاده از روش‌های نوین باید وارد عمل شویم تا بتوانیم در این زمینه موثر باشیم. تجریشی گفت: امروز کشور نیازمند بسته‌ای است که اقتصاد، معیشت، منابع طبیعی و حفاظت از آن را به همراه هم داشته باشد اینکه چه کاری باید انجام دهیم که میزان خسارت‌ها را پایین بیاوریم و آیا اقداماتی که انجام می‌دهیم پایدار است؟

وی بیان کرد: در زمینه پسماند، کارگروه ملی تشکیل شد و نمایندگان مجلس ۲ سال قبل به این نتیجه رسیدند که هزار میلیارد تومان از بودجه عوارض تولید پسماند به این بحث تعلق بگیرد که در سال ۹۷ اختصاص نیافت. وی افزود: سال ۹۸ هم تا الان وزارت صنعت، معدن و تجارت قبول نکرده که سه دهم از مجموعه‌ای که پسماند تولید می‌کند در صندوقی برود و در اختیار سازمان قرار بگیرد و بعید می‌دانم که امسال محقق شود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای گرد و خاک هم سال ۹۶ همین وضعیت را داشتیم که خوشبختانه با اقدامات و مطالعاتی که صورت گرفت امروز می توانیم در حوزه گرد و غبار مستند اطلاع رسانی کنیم که این اطلاعات در معدود حوزه‌ای ممکن است موجود باشد.

اختصاص ۷۶ میلیارد تومان برای

 مدیریت گرد و غبار 

دبیر کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: با توجه به وجود کانون‌های گرد و غبار متعدد در خراسان جنوبی ۷۶ میلیارد تومان برای مدیریت این پدیده به استان اختصاص یافت. کارگروه ملی مدیریت گرد و غبار از حالت متمرکز خارج می‌شود. دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارگروه ملی مدیریت گرد و غبار از حالت متمرکز خارج و به استان‌ها تفویض اختیار می‌شود تا اقدامات صورت گرفته به صورت تخصصی انجام شود. علی‌محمد طهماسبی افزود: با این اقدام می‌توان منابع اعتباری ویژه‌ای را جذب کرد هرچند سال گذشته ۳۵۰ میلیون دلار فقط برای گرد و غبار از صندوق توسعه ملی برداشت شد اما مهم تر از آن عملکردی است که با این تفویض اختیار صورت خواهد گرفت. وی گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، کشور را از منظر پیگیری‌های طراحی شده در صندوق توسعه ملی به سه گروه تقسیم کردیم که مهمترین گروه ۳۴ درصد کل اعتبارات همه دستگاه‌ها و ۶۲ درصد اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست را به خود اختصاص دادند.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در سه سال گذشته هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای مهار پدیده گرد و غبار در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفت و خیلی از مناطق متمرکز شدند و در استان‌های غربی نیز با این موضوع به صورت حاد درگیر بودند. وی گفت: بعد از آن در استان خوزستان و اکنون تمام تمرکز را روی شرق و جنوب شرق کشور گذاشتیم که جزو تاکیدات رهبری است که در این منطقه اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد. طهماسبی بیان کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علاقه‌مند به اقدام در این منطقه است و مهمترین گروهی که در گروه‌های سه‌گانه پیگیری می‌شود از منظر اقدامات و پیگیری، منطقه شرق کشور است که در این بخش بیشتر به دنبال پیشگیری هستیم.

کارگروه ملی مدیریت گرد و غبار

 از حالت متمرکز خارج می‌شود

علی محمد طهماسبی گفت: این اعتبارات بین دستگاه‌های مرتبط با گرد و غبار تقسیم می‌شود که منابع طبیعی خراسان جنوبی از ۳۳ میلیارد تومان بهره‌مند می‌شود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو چهار استان اولویت دار در مدیریت این پدیده است گفت: در سال ۹۷ بسته به موقعیت و تصمیمی که صورت گرفت تمام اعتبارات در استان خوزستان هزینه شد اما امسال خراسان جنوبی در اولویت سوم است. وی ادامه داد: برای مدیریت و جذب عملکردها گروه پایش و نظارت در سازمان ساماندهی شده و مسایل مربوط به عملکرد و اعتبارات را به صورت منظم پیگیری خواهند کرد. طهماسبی اظهار داشت: برای بهتر اجرا شدن این طرح استانداران و معاونت‌های هماهنگی امور عمرانی استان‌ها را دخیل کردیم تا موضوعات رصد و به سازمان گزارش شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ادارات کل محیط زیست، راه و شهرسازی و بهداشت و درمان هم از اعتبارات مربوط به این طرح استفاده می‌کنند استان‌ها باید در تامین منابع استانی هم توجه بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه اصلی‌ترین رویکرد سال ۹۸ سازمان حفاظت محیط زیست تمرکززدایی است، اظهار داشت: برای تحقق بهتر این مهم با توجه به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته استفاده از توان دانشگاهیان ضروری است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *