پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان آقایی بر سازمان جنگل‌ها

پایان آقایی بر سازمان جنگل‌ها





۸ آبان ۱۳۹۸، ۹:۴۶

پایان آقایی بر سازمان جنگل‌ها

خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اتهام ارتشا بازداشت شد

در ادامه مبارزه قوه قضاییه با فساد، خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بازداشت شده و به سرعت بازداشت وی به اتهام ارتشا از سوی دادسرای کارکنان دولت تائید شد. این اتفاق در حالی افتاد که نارضایتی‌ها از آقایی از قبل و بعد از نشستن  وی بر صندلی ریاست سازمان متولی جنگل و مرتع کشور بار‌ها از سوی فعالان حوزه منابع طبیعی و دانشگاهیان این حوزه وجود داشته و هشدار نیز داده شده بود. گفتنی است که  کمی  بعد از دستگیری وی، روابط عمومی این سازمان در مورد ارتباط بازداشت وی با سازمان جنگل ها واکنش نشان داده و ارتباط احضارآقایی، توسط دادسرای کارکنان دولت با سمت وی در این سازمان را رد کرده بود. عباس سمیعی، مدیر کل روابط عمومی سازمان جنگل‌ها درباره خبر بازداشت خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: آآقایی برای پاره‌ای از توضیحات به قوه‌قضائیه رفته است.

البته ما درباره بازداشت وی هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم بازداشت شده‌اند یا خیر. مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها افزود: موضوعی که آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود، به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد.

خلیل آقایی کهلیک بلاغی نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ مشگین‌شهر در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. وی  معاون وزیر جهاد کشاورزی و با انتصاب محمود حجتی  رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری شد.

 حواشی اطراف آقایی از مهر امسال شروع شد، مهر امسال خبری مبنی بر تجمع کارکنان سازمان جنگل‌ها مقابل مجلس منتشر شد که باعث ایجاد حواشی گسترده‌ای برای آقایی شد، اما 2 روز بعد این اتفاق ، سازمان مذکور این حواشی را تکذیب نموده و جوابیه‌ای صادر کرد و باعث شد عکسی از وی که یقه خود را در مجلس پاره کرده است، در رسانه‌ها تیتر اخبار شود.

مخالفت فعالان محیط‌زیست

 با انتخاب «آقایی»

 اما در زمان انتخاب وی به ریاست سازمان جنگل‌های بسیاری از استادان منابع طبیعی و فعالان محیط زیست طی نامه‌ای از حجتی درخواست کردند از حضور افراد غیرتخصصی و بدون زمینه‌های اجرای و عملی در این حوزه همچون خلیل آقایی، در انتخابش بازنگری کند و کس دیگری را به این سمت برگزیند.

 برای نمونه در آذر ۹۶ بیش از ۵۰ تن از اساتید دانشکده‌های منابع طبیعی کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و سران نظام، در مخالفت با انتصاب خلیل آقایی به سمت ریاست تشکیلات متولی منابع طبیعی ایران هشدار داده بودند! اما عدم توجه به نظر کارشناسان و دانشمندان کشور در تصمیم گیری‌ها و انتصابات مدیریتی طی دهه‌های گدشته، آثار زیان باری را بر زیست بوم کشور بر جای گذاشته است. دلیل این جمع  متخصص و دانشگاهی منابع طبیعی کشور خسارت‌های وارده به منابع طبیعی در اثر این انتخاب بود و در نامه گفته بودند:«یقیناً هر فرد فاقد تخصص و تجربه مرتبط با مدیرت منابع طبیعی از جمله جناب مهندس آقایی به دلیل ناآشنایی و عدم تجانس، با مخالفت قاطع امضاکنندگان و بدنه کارشناسی مواجه بوده و باعث افزایش مشکلات این سازمان حساس و حوزه مربوطه خواهند شد.» در خاتمه این نامه عنوان شده بود «باتوجه به چالش‌های جدی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور و سیر قهقرایی خاک، آب و تنوع زیستی که کیان میهن را مورد تهدید قرار داده و با عنایت به شعار دلگرم کننده محیط‌زیستی دولت محترم، باید فردی متخصص، آشنا و کار آزموده  را برای این سازمان مهم در نظر بگیرید.»

بیکاری 2 هزار و دویست جنگلبان 

آقایی در دوران مدیریت خود، آشکارا دستور به توقف بررسی پرونده‌های زمین خواری و جنگل خواری در سراسر کشور را داد. وی همچنین ۲۲۰۰ جنگلبان را از کار بیکار کرد و از اخذ دوباره قرارداد با آنان خودداری کرد و اعتراض این جنگلبانان را بی‌پاسخ گذاشت.

  پیش از این درگیری عزت‌الله یوسفیان نماینده آمل و خلیل آقایی معاون پارلمانی وزیر کشاورزی در ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ هم توجه های رسانه ها را به خود جلب کرده بود.

آقایی را مردم با یقه‌درانی‌اش در زمان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ هنگام نطق محمدعلی پورمختار نماینده آمل در  صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌شناسند که شروع به عربده‌کشی و پاره‌کردن یقه خود، برای نمایش پاکدستی‌اش کرد. گفته شده، خلیل آقایی بر سر موضوع واردات برنج و عزل یکی از مقام‌های محلی، با نماینده آمل درگیر شد. با این‌همه برخی منابع خبری می‌گویند او در مجلس شورای اسلامی یقه خودش برای تصویب طرح تغییر کاربری اراضی جنگلی در دولت نهم و دهم پاره کرد!

آقایی عضو ارشد اعتماد ملی از نمایندگان مجلس ششم و از دوستان نزدیک محمود حجتی وزیر کشاورزی است که باوجود انتقادها به عنوان رئیس سازمان جنگلداری و مراتع منصوب شد و در طول سال های نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و مدیریت‌اش سابقه فحاشی، درگیری، فسادمالی و تأمین منافع جنگل خواران و منابع طبیعی‌خواران دارد.

دستور توقف رسیدگی به پرونده‌های

 زمین خواری!

قوانینی که آقایی در طول مدیریت خود وضع کرد، راه را برای زمین‌خواران باز و اراضی ملی را به زمین کشاورزی تبدیل کرد.

به طور مثال خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها در اقدامی عجیب، در میان مردم «دوزه» سیمکان از توابع جهرم واقع در استان فارس از مدیران استانی خواست که پرونده‌های شکایتی که از سوی اداره منابع طبیعی برای بررسی تصرف اراضی ملی در دادگاه تشکیل شده، پیگیری نشود. این دستور شفاهی که مکتوب نشده است، استعفای دو نفر از مسئولان اداره منابع طبیعی جهرم را به دنبال داشت.

تاثیر مدیریت وی بر جنگل‌ها و مراتع کشور مخرب بود و تعلل او در اطفای حریق جنگل‌های ارسباران موجب نابودی بیش از ۳۰۰هکتار از این اراضی شد. این مدیر سازمان جنگلداری مجوز قطع ۱۴ هزار درخت بلوط زاگرسی برای احداث سد خرسان را صادر کرد.

غلام محمد زارعی عضو کمیسیون و معادن مجلس شورای اسلامی در  مورد مجوز صادر شده از طرف آقایی مبنی بر قطع بیش از هزار درخت بلوط زاگرسی برای احداث سد خرسان  گفت:«نابودی یک هزار و ۴۰۰  هکتار جنگل از نوع بلوط چندین هزار ساله و ۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و همچنین مختل کردن زندگی مردم از دستاوردهای اجرای سد خرسان سه است.»

حالا باید منتظر بود تا اتهام‌های او مشخص شود و معلوم شود آیا در لابه لای آنها، قربانی کردن انفال، معامله بر سر جنگل‌ها و مراتع و منابع ملی و طبیعی وجود دارد؟!

بعد از بازداشت آقایی خبرهایی مبنی بر استعفای وزیر جهاد کشاورزی در فضای مجازی منتشر شد و در ادامه وزارت جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه ای ادعای برخی رسانه ها مبنی بر استعفای وزیر جهاد کشاورزی را تکذیب کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: در پی انتشار ادعای استعفای وزیر جهاد کشاورزی در برخی رسانه ها، به آگاهی می رساند، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر مشغول پیگیری و مدیریت مسائل بخش کشاورزی است و هرگونه خبر استعفای ایشان قویا تکذیب می گردد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *