پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شناسايي 500 هزار محوطه باستاني در کشور

شناسایی 500 هزار محوطه باستانی در کشور





۲ آبان ۱۳۹۸، ۹:۵۹

شناسایی 500 هزار محوطه باستانی در کشور
رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: حدود ۵۰۰ هزار محوطه باستانی در ایران شناسایی شده است و تخمین زده میشود یک میلیون اثر دیگر در این حوزه داشته باشیم.

روح الله شیرازی روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین همایش ملی باستانشناسی که روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه بیرجند آغاز بهک ار کرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر پژوهش های متنوع باستان شناسی در کل کشور برنامه ریزی شده که بخشی از کاوش های پرسش محور است.

وی ادامه داد: برخی کاوشها باستان شناسی اضطراری و نجات بخشی در حوزه عمرانی، جادهسازی و محوطه سازی است تا اطلاعات باستان شناسی ایران را تکمیل کنیم و برآورد دقیق از میزان محوطه های باستانی در سراسر کشور بهدست آوریم.

رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی اعتبارات هرچند محدود برای باستان شناسی در نظر گرفته شده است و بر اساس منابع در اختیار برای آن برنامه ریزی میشود.

وی اظهار داشت: بیشتر اعتبارات در بحث باستانی شناسی صرف مطالعاتی میشود که به تهیه نقشه باستانشناسی کمک کند.

شیرازی با تاکید بر اینکه مهمترین نیاز فعلی تهیه نقشه باستان شناسی است افزود: در حال حاضر بعد از هر بررسی باستانشناسی مختصات وارد سامانه جغرافیایی میشود.

وی گفت: تهیه نقشه باستان شناسی از حدود ۴۰ سال قبل شروع شده و آنطور نیست که ظرف دو سال به اتمام برسد بلکه پروسه زمانی بلند مدت نیاز دارد.

رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه نقشه باستانشناسی در هیچ استانی تکمیل نشده است اظهار داشت: اما برخی استانها از جمله خراسان جنوبی وضعیت خوبی در این زمینه دارد ولی به خاطر ذات محوطه ها نمیتوانیم به طور دقیق داده ها را ببندیم.

وی با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه پژوهش باستانشناسی نسبت به سال های گذشته گفت: یکی از مهمترین مباحث اطلاع رسانی و آگاهی عمومی در خصوص اهمیت بناهای باستانی است که کاوشها و مطالعات به روشنگری کمک کرده و افقها را باز میکند.شیرازی افزود: محوطههای تاریخی مثل شناسنامه های هویتی هر منطقه است و پس از مطالعات باستانشناسی در این محوطه ها مردم با اهمیت تاریخی هویت خود پی میبرند که به طور قطع مهمترین حامی آن خواهند بود.وی با بیان اینکه گردشگران علاوه بر تاثیرات اقتصادی برای جوامع محلی ممکن است تهدید نیز باشد اظهار داشت: اگر تعداد گردشگر در یک منطقه تاریخی و باستانی از حدی بیشتر شود عامل تهدید خواهد بود.

رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تخریب بناهای تاریخی به نسبت گذشته ها کم شده که یک دلیل آن افزایش آگاهی مردم است و شبکه های اجتماعی و گروه های مردم نهاد در ایجاد حساسیت نقش دارند.

وی تاکید کرد: ضمانتهای قانونی مشخصی برای جلوگیری از تخریب بناهای با ارزش تاریخی وجود دارد و اگر موردی دیده شد به دادگاه ارجاع میشود.چهارمین همایش ملی باستان شناسی روز (چهارشنبه) به میزبانی دانشگاه بیرجند با حضور پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته باستانشناسی از سراسر کشور آغاز بهکار کرد و به مدت دو روز در پنلهای تخصصی، سخنرانیهای عملی ارایه میشود. رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت:محوطه باستانی «کلهکوب» در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی بر اساس کاوش های اخیر، یکی از شاخص ترین محوطههای باستانشناسی فلات شرق ایران است.روح الله شیرازی روز چهارشنبه در آیین افتتاح چهارمین همایش ملی باستانی شناسی که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: اولین همایش ملی باستانشناسی سال ۹۲ برگزار شده است که بعد از چهار دوره این همایش شاهد تحولات زیادی در حوزه باستانشناسی کشور هستیم.وی با بیان اینکه علاوه بر این همایشهای تخصصی باستانشناسی نیز به منظور بررسی مستند نگاریها سالانه برگزار میشود اظهار داشت: خراسان جنوبی با وجود سه هزار و ۵۰۰ اثر باستانی به لحاظ مطالعات باستان شناسی و میراث فرهنگی وضعیت خوبی دارد.رئیس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یکی از شاخصههای باستانشناسی در شرق کشور را مطالعات اخیر کلهکوب سرایان عنوان کرد و گفت: این مطالعات نشان میدهد علاوه بر غرب کشور، فرهنگ شهرنشینی در این قسمت از فلات ایران نیز وجود داشته است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *