سایت خبری پیام ما آنلاین | تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب ها مهم کشور

تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب ها مهم کشور





۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۵

تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب ها مهم کشور

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها: برنامه مدیریت جامع برای ۳۲ تالاب کشور که دارای ارزش اکولوژیکی هستند تصویب و در ۱۶ تالاب تاکنون اجرایی شده است

به گفته علی ارواحی برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها با سه هدف راهبردی شامل مدیریت آب و خاک، حفاظت از تنوع زیستی و افزایش آگاهی مردم از وجود تالاب با همکاری مسوولان و ذینفعان تالاب تدوین و تصویب شده است. مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در ادامه می‌افزاید: وقتی مردم از منافعی که محیط زیست برای آنها فراهم می‌سازد به طور کامل اطلاع پیدا کنند، در مقابل آن احساس تعلق و مسوولیت کرده و در حفاظت و حراست از آن خواهند کوشید. آن‌طور که این مقام مسوول به خبرنگار ایرنا گفته، برای مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها ذینفعان مختلفی دخیل هستند که به منظور برقرای رابطه اثر بخش بین آنها و ایجاد رابطه کاری مناسب و سازنده به برقراری یک ارتباط مناسب نیاز است تا راهبرد مسوولیت اجتماعی اجرایی شود. ارواحی در خصوص تعداد و وسعت تالاب‌های کشور نیز می‌گوید: در ایران ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب رامسرسایت (ثبت شده در کنوانسیون رامسر) با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارای ارزش جهانی و چهار سایت نیز ذخیره‌گاه زیست‌کره هستند. مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به تنوع خوب تالاب‌های کشور عنوان می‌کند: در جهان در مجموع تالاب‌ها در ۴۲ نوع تیپ طبقه‌بندی شده‌اند که از این تعداد ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد که تالاب‌های کشورمان از این لحاظ منحصر به فرد هستند. ارواحی درباره عوامل تهدیدکننده تالاب‌های کشور می‌گوید: تهدید تالاب‌ها تنها مربوط به کمبود منابع آبی در فصل‌های مختلف نیست و سایر عواملی چون فشار الگوی‌های معیشتی به تالاب، ورود آلایندگی به آب تالاب، تغییر اقلیم و بهره‌برداری ناپایدار از تالاب نیز به‌عنوان تهدیدات مهم تالاب‌ محسوب می‌شود که تمامی آنها نیازمند داشتن برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای حوزه تالابی است. وی همچنین با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان می‌کند: تعیین حقابه‌های زیست محیطی که مطالعات آن به اتمام رسیده جزو مطالبات اصلی این سازمان از وزارت نیرو است تا با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود برای تثبیت شرایط تالاب‌ها به آنها اختصاص یابد.

پایش آنلاین تالاب کانی‌برازان 

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص تالاب «کانی‌برازان» می‌گوید: با توجه به اهمیت اکولوژیکی این تالاب بین‌المللی در کشور، ایستگاه پایش آنلاین‌ میزان غلظت شوری واکسیژن محلول آب، دمای آب، رطوبت و … در آن نصب شده و رصد این داده‌ها به صورت آنلاین امکان‌پذیر شده است. ارواحی، با اشاره به مطالعه کارشناسی بر روی کیفیت آب ورودی تالاب کانی‌برازان بیان می‌کند: این مطالعات نشان داد که اصلی‌ترین مشکل این تالاب وجود مواد آلی و امکان ورود آن به چرخه زیستی تالاب است. به گفته وی برای این منظور طرح تصفیه آب ورودی به این تالاب با مشارکت مردم و جوامع محلی برنامه‌ریزی شد و ۲ لاگن کاهنده مواد آلی با استفاده از پوشش گیاهی «لویی» و «نی» به مساحت ۲ هکتار در ورودی آب به تالاب ایجاد شد که به‌طور طبیعی کیفیت آب برای آبزیان و گیاهان را بهبود بخشیده است. ارواحی می‌افزاید: گیاهان لویی و نی، فسفات و نیترات موجود در آب را کاهش و اکسیژن آب را زیاد می‌کند که در آخرین بررسی صورت گرفته مشخص شد این لاگن طبیعی میزان ازت موجود در آب را از ۳.۵ میلی‌گرم در لیتر به کمتر از یک میلی‌گرم کاهش داده است. وی عنوان می‌کند: تالاب کانی‌برازان یکی از تالاب‌های مهم کشور است که برنامه مدیریت جامع آن با همکاری جوامع محلی تدوین و تصویب شده است و کشاورزان و باغداران این منطقه در اقدامی داوطلبانه نسبت به کاهش مصرف آب با تغییر الگوی کشت و آبیاری و استفاده کمتر از سموم و کودشیمیایی اقدام کردند.ارواحی می‌افزاید: در مقابل این اقدام داوطلبانه، هر گونه درآمدزایی از تالاب از جمله تورهای گردشگری و اسکان‌ آنان در آینده به جوامع محلی روستایی و کسانی که در این طرح‌های داوطلبانه مشارکت دارند، واگذار می‌شود. تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و باارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در شمال غرب کشور به شمار می‌رود. بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد. تالاب ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند که سه درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده اند. به گفته صاحبنظران، از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۳۵ درصد از تالاب‌های جهان خشک شدند که گاز متصاعد شده از آنها چیزی معادل ۱۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی است و بر این اساس تاثیر زیادی بر تغییر اقلیم دارند. ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و ۱.۸ دهم درصد مساحت آن را تالاب تشکیل می‌دهد و بر اساس آمار موجود، از ۸۴ تالاب مهم در ایران، ۳۱ تالاب به تدریج تمام و یا قسمتی از مساحت خود را از دست داده و یا به منشاء گرد و غبار تبدیل شده است.

ضرورت مدیریت تالاب‌ها

چندی قبل نیز معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت از تخریب تالاب‌ها جلوگیری کند، گفت: احیاء و مدیریت تالاب‌ها برای حفاظت از محیط زیست ضروری است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در نخستین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با اشاره به آسیب‌های واردشده به تالاب‌های کشور به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و برخی تصمیمات نادرست بر احیاء و مدیریت تالاب‌های در معرض تهدید کشور تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی و اقدامات موثر در این زمینه شد. معاون اول رییس‌جمهوری ضرورت اولویت بندی و تمرکز بر تالاب‌هایی که نیازمند توجه بیشتری هستند را یادآور می‌شود و می‌گوید: باید با رسیدگی، احیاء و مدیریت مانع از تخریب تالاب‌ها شد و از پیامدهای مخرب ناشی از آن بر زندگی مردم و محیط زیست جلوگیری کرد. وی با اشاره به صیانت از محیط زیست کشور تصریح می‌کند: قطعا دولت مصوبات لازم را در این خصوص خواهد داشت و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اقدام خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *