پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پای وزیر نیرو به استیضاح باز شد

پای وزیر نیرو به استیضاح باز شد





۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۹

پای وزیر نیرو به استیضاح باز شد

یکی از دلایل استیضاح اردکانیان، طرح‌های انتقال آب مخالف اصول زیست محیطی است

طرح استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو دیروز به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.وی عنوان کرد: کوتاهی در مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور، عدم رعایت عدالت در توزیع و تامین آب شرب مردم، ناتوانی در انجام مهندسی رودخانه‌های کشور و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها، ناتوانی در حفاظت از حریم از محورهای استیضاح وزیر نیرو است. نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی همچنین، عدم توان دفاع از انتقال غیرعلمی و غیرکارشناسی آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و صدور مجوز غیرکارشناسی، عدم توانایی در کنترل سیلاب و تشدید خسارت به مردم و توان رفع تمهیدات آینده را از دیگر محورهای این استیضاح عنوان کرد.

«قاسم احمدی لاشکی» نماینده نوشهر هم درحاشیه جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از طرح استیضاح اردکانیان وزیر نیرو در ۲۰ محور خبر داد به گفته وی علاوه بر محور هایی که یوسف زاده از آن نام برد صدور مجوز اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای برخلاف اصول زیست محیطی و حق‌آبه زیست‌محیطی و بهره‌برداری از پایین دست، صدور مجوز صنایع آب‌بر و توسعه کشاورزی بر مناطق کم‌آب،عدم رعایت اصول حاکم بر آمایش سرزمین و اصول حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار کشور، علت صدور مجوز انتقال آب غیرکارشناسی از رودخانه‌های دز و کارون در طرح استیضاح وزیر نقش داشته است.

برداشت از دریاچه خزر تاثیرات جبران ناپذیری خواهد داشت

علی محمد شاعری هم در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: روز گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست نامه ای مبنی بر توافق بر سر انتقال آب خزر را به امضا رساند، در شرایطی که مردم نیاز به آرامش، سازندگی و پیشرفت دارند، چرا چنین تصمیمات غیرکارشناسی اتخاذ می شود.نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه دریاچه خزر یک دریاچه بسته است و هرگونه دستکاری در یک سیستم بسته مانند خزر تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت، افزود: در صورت اجرای این پروژه آب خزر پس روی خواهد کرد و تاسیسات و صنایع شمال کشور در کنار صید و صیادی از بین خواهد رفت.

تجمع اعتراضی نمایندگان استان های شمالی در جایگاه هیات رئیسه مجلس

نمایندگان استان های شمالی بعد از تصویب انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی با تجمع در محل هیات رئیسه مجلس، ضمن سر دادن شعار علیه دولت، وزیر نیرو و سازمان محیط زیست خواستار استیضاح اردکانیان شدند. نمایندگان استان های شمالی با تجمع در محل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با صدور مجوز انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایرانی مخالفت کردند. این عده از نمایندگان مجلس با در دست داشتن برگه های حاوی شعار علیه دولت و سازمان محیط زیست و وزارت نیرو،خواستار استیضاح اردکانیان و تجدید نظر در مورد طرح انتقال آب شدند. همراه داشتن برگه های حاوی شعارهای مختلف در دستان نمایندگان نشان دهنده برنامه ریزی قبلی این دسته از وکلای ملت در پارلمان بود.مهرداد لاهوتی و قاسم احمدی لاشکی بیشتر از سایر نمایندگان نسبت به انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالفت می کردند. در محل هیات رئیسه بین 40 تا 50 نماینده استان های گیلان، مازندران و گلستان با اعتراض شدید خواستار لغو این مصوبه دولت شدند. مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت بارها برای نظم بخشی صحن تذکر داده و به نمایندگان گفت که باید سرجایتان برگردید؛ برخی اعضای هیات رئیسه حتی دستان نمایندگان را گرفته و به پایین هدایت می کردند .برخی از شعارهای سر داده شده توسط نمایندگان مجلس عبارت بود از: فاجعه زاینده رود را تکرار نکنید، دریای خزر را خشک نکنید، انتقال آب دریای خزر مساوی نابودی محیط زیست، نه ملت به انتقال آب دریای خزر ،استیضاح وزیر نیرو فوری، مردم اجازه نابودی دریای خزر را نمی دهند.

وصول سوال نمایندگان 

از وزیر نیرو

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده را به شرح زیر اعلام کرد:- سوال حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان از وزیر نیرو درخصوص بی توجهی به پروژه سد کوهرنگ و اجرای سامانه دوم،سوال علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان از وزیر نیرو درخصوص تعطیلی پروژه انتقال آب از زابل به زاهدان انصراف همایون یوسفی از سوال خود از وزیر کشور درخصوص مشکلات روز افزون در بخش های مختلف و روند نزولی شاخص های توسعه خوزستان

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *