پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دریای سرخ به نفت آلوده شد

دریای سرخ به نفت آلوده شد





۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۱

دریای سرخ به نفت آلوده شد
سخنگوی وزارت خارجه: مسوولیت آلودگی زیست محیطی انفجار نفتکش بر عهده عوامل این ماجراجویی است 

صبح دیروز، ۱۹ مهرماه یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ بر اثر اصابت موشک در دو نقطه منفجر شده و دو مخزن نفتکش دچار آسیب شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران، نفت‌کش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح دیروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است. دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و نفت موجود در آن به دریای سرخ ریخته شده است.کارشناسان فنی مستقر بر روی شناور در حال بررسی علت انفجار هستند و احتمال می‌دهند این رخداد بر اثر اقدام تروریستی باشد.

آلودگی زیست محیطی 

در پی انفجار

در پی اصابت موشک، نفتکش دچار نشتی و مواد نفتی وارد دریا شده که به شدت آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفتکش «سید صاحب صادقی» با اشاره به اینکه نفتکش ایرانی با 140 هزار بشکه نفت خام در مسیر بندر جده در حال تردد بوده است، گفت: بر اثر این حادثه نفتکش دچار نشتی و مواد نفتی وارد دریا شده که به شدت آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده است .وی یادآور شد: تصاویر منتشر شده در فضای عمومی متعلق به این نفتکش نیست.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی در دریای سرخ گفت: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

وی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفت کش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار  قرار دارد. بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی هم رخ نداده است البته دو مخزن اصلی نفت در کشتی فوق آسیب دیده و خروج نفت موجود به دریای سرخ باعث آلودگی محیط زیستی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.

روسیه: هنوز برای تعیین مقصر زود است

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» اعلام کرد که هم‌اکنون نمی‌توان مقصر پشت پرده این حادثه را تعیین کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ اعلام کرد که هنوز برای تعیین مقصر این انفجار زود است. «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به این حادثه از طرفین مربوطه خواست تا به وسیله همکاری با یکدیگر صلح و ثبات را در منطقه حفظ کنند.

 برگزاری جلسه ویژه‌ در دفتر وزیر نفت 

سخنگوی وزارت نفت به ایرنا خبر داد که به دنبال وقوع حادثه برای نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ، جلسه ویژه‌ای در دفتر وزیر نفت برای بررسی ابعاد حادثه برگزار شده است.«کسری نوری» در پی انفجار نفت‌کش ایرانی به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: پس از انفجار نفتکش، جلسه ویژه‌ای در دفتر وزیر نفت با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفتکش  برگزار شده است. به گفته وی در این جلسه گزارش‌های مربوط به این حادثه ارائه شده است.سخنگوی وزارت نفت همچنین گفت اخبار تکمیلی درباره جزئیات جلسه از سوی وزارت نفت اعلام خواهد شد.

 شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد کشتی سانحه دیده سابیتی بعد از پایداری وضعیت کلی به سمت آب‌های خلیج فارس حرکت کرده است. همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار دارد.این کشتی مدتی پس از حادثه با سرعتی کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس  بوده است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تکرار داستان خرید تضیمنی

قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی با تأخیر اعلام شد

تکرار داستان خرید تضیمنی

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

وقتی دولت‌ها، اختلال در زنجیرهٔ تأمین سخت‌افزار فناوری دیجیتال را به‌عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

کیفیت سفر کم شد

نگاهی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره گردشگری داخلی

کیفیت سفر کم شد

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

«گیتی آذرپی»، ایران‌شناس مقیم آمریکا درگذشت

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین خبر داد

ریزش بخشی از دیوار مرمت‌شده شهر تاریخی «بلقیس»

برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»

برگزاری هفدهمین دوره «یادمان و جایزه معماری میرمیران»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *