پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سدبازی اردوغان

سدبازی اردوغان





۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۸:۵۱

سدبازی اردوغان

با آبگیری سد ایلیسو ترکیه از ورود آب دجله به خاک ایران و عراق جلوگیری می شود

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: در صورت آبگیری سد ایلیسو تمامی استان های کشور درگیر معضل ریزگردها و تالاب هورالعظیم نیز نابود خواهد شد. به گزارش خانه ملت،  جلال محمودزاده در نشست علنی دیروز یکشنبه، 14مهرماه مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه چرا جلوی سدسازی غیرقانونی توسط دولت ترکیه از جمله سد ایلیسو و سایر سدها نمی گیرید، گفت: رودهای دجله و فرات از ترکیه سرچشمه می گیرند و به سوی سوریه، عراق و خلیج فارس روانه می شوند، رود دجله از شرق ترکیه وارد عراق شده و با عبور از بغداد و موصل به فرات می رسد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت هر دو به رود کارون می پیوندند که اروندرود را تشکیل می دهند؛ دولت ترکیه در اقدامی غلط و کاملا غیرقانونی مدعی است که همانگونه که منابع نفتی هرکشور متعلق به همان کشور است منابع آبی نیز به صورت منابع نفتی می تواند مدیریت شود.

وی ادامه داد: در سال 1936 فکر اجرای طرحی به نام پروژه گاپ در ترکیه شکل گرفت و از سال 1980 جدی تر شد؛ گاپ طرحی عمرانی است که دولت ترکیه در نظر دارد مجموعه ای از سد و نیروگاه های برقی را در بخش بالادست رودخانه دجله و فرات بسازد که دولت ترکیه برای اجرای کامل این طرح و 30 سال زمان و 32 میلیارد دلار پول در نظر گرفته که 14 سد بر روی رودخانه فرات و 8 سد بر روی دجله و 19 نیروگاه برقی و آبی ساخته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: نخستین سد به نام سد آتاتورک در سال 1370 بود که از نظر حجم دومین سد بزرگ جهان و بزرگترین سد اروپا و ترکیه است که آغازگر ریزگردها، گرد و خاک در غرب ایران و تشدید بیابان زایی در عراق را به دنبال دارد، اخیرا نیز سدی به نام ایلیسو در ترکیه در حال آبگیری است که آبگیری آن از ورود 56 درصد آب دجله به خاک ایران و عراق جلوگیری می کند و تبعات زیست محیطی و تنش های شدید آبی در کشورهای عراق و ایران ایجاد می کند.

جلوگیری دولت از نابودی تالاب هورالعظیم

محمودزاده تصریح کرد: جلوگیری دولت ترکیه از ورود آب فرات به عراق و در نهایت به تالاب هورالعظیم فاجعه ای زیست محیطی را در جنوب غرب ایران شکل می دهد که تالاب هورالعظیم که زمانی محل صید و صیادی مردم بود، نابود خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر سد ایلیسو که از نظر حجم سه برابر سد کرخه است، آبگیری شود کشور را درگیر ریزگردها خواهد کرد و شاهد مرگ هورالعظیم خواهیم بود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: تاکنون در دنیا مقررات و کنوانسیون های زیادی شکل گرفته که براساس آن ها کشورهای بالادست و رودخانه ها بدانند که صاحب مطلق آبراه های بین المللی نیستند و کشورهای پایین دست نیز از آن سهمی دارند.

وی ادامه داد: وزیر امورخارجه تاکید دارد که دولت ترکیه به این کنوانسیون ها نپیوسته است اما از نظر قانونی و قوانین بین المللی دولت ترکیه باید به این قوانین عمل کند بنابراین از ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تقاضا داریم فعالیت بیشتری را در این زمینه داشته باشد.

چندین استان در کشور در گیر ریزگرد هستند استان هایی خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان، کرمانشاه و حتی البرزهم درگیر است. این درست است که مقابله با مسأله ریزگردها از یک سو راه حل کوتاه مدت و آنی ندارد و از سوی دیگر منشأ بیشتر آنها از کشورهای همسایه بوده و لازم است آن کشورها نیز برای مقابله با این مسأله اقداماتی انجام دهند، اما نباید یادمان برود که کشاورزی، وضعیت سلامتی و در کل زندگی بسیاری از مردم به خاطر همین ریزگردها مختل می شود.

هورالعظیم معرب ابرهور یا ابرخوز به معنای هور بزرگ، هورالهویزه (معرب هور هویزه) یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است .تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است.این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی است که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرودتشکیل شده‌است. مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است .هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است و دارای طول جغرافیای ۴۷ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۴۷ درجه ۱۶ دقیقه و۳۰ ثانیه طول شرقی و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه ۵۳ دقیقه تا ۴۱ درجه عرض شمالی است.این تالاب مشترکاً در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه استان خوزستان واقع گردیده‌است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *