پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده‌های ضد محیط زیستی

وعده‌های ضد محیط زیستی





۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵

وعده‌های ضد محیط زیستی

بعضی از وعده‌های انتخاباتی نمایندگان، منجر به تخریب محیط زیست می شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ممکن است بعضی کاندیدها در محیط‌هایی وعده ایجاد سد بدهند که تبعات غیرقابل جبرانی داشته باشد. مثل همان سدهایی که بالای ارومیه زدند و آن را خشک کردند. شاید علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه مجلسیان نبوده باشند اما در گذشته به یاد دارم که نمایندگان منطقه ارومیه وعده زدن سد را می‌دادند.

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وعده‌های انتخاباتی که به محیط زیست مربوط می‌شود، گفت: هر نوع وعده انتخاباتی که منجر به تخریب محیط زیست یا خسارت‌های غیرقابل جبران شود و با منافع ملی سازگار نباشد، به صلاح کشور و مردم نیست. مردم باید نسبت به وعده‌های انتخباتی با حفظ منافع کشور قضاوت کنند. این وعده‌ها ممکن است در کوتاه مدت مثبت باشد ولی در بلند مدت به خود آن منطقه نیز ضربه می‌زند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه «مردم نباید تحت تاثیر این وعده‌ها قرار بگیرند» ادامه داد: بعضی کاندیدها ممکن است با اقداماتی پوپولیستی وعده‌هایی بدهند که نه عملی است و نه به نفع کشور است. به عنوان مثال اگر یک کاندید وعده انتقال آب دریای خزر را به بخش مرکزی بدهد، عده‌ای پوچ و بی‌اثر داداه است. این وعده به فرض اجرایی شدن، موجب خشک شدن آب دریای خزر می‌شود.

وی افزود: کاندید دیگری ممکن است با خشک کردن یک تالاب  وعده‌ای در مورد باز شدن فصل جدید در کشاورزی در آن منطقه‌ بدهد. در حالی که با از بین رفتن آن تالاب،‌ حیات اجتماعی و حیات اقتصادی را به خطر انداخته و موجب پدیده ریزگرد خواهد شد. ممکن است کاندید دیگری بگوید بهره‌برداری از جنگل‌ها را آزاد خواهم کرد. این وعده‌ غیرعملی بوده و به حیات اجتماعی ضربه می‌زند. حتی ممکن است بعضی کاندیدها در محیط‌هایی وعده ایجاد سد بدهند که تبعات غیرقابل جبرانی داشته باشد. مثل همان سدهایی که بالای ارومیه زدند و آن را خشک کردند.

وعده‌های انتخاباتی 

ضد محیط‌‌ زیستی 

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه و ارتباط آن با وعده‌های انتخاباتی گفت: شاید علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه مجلسیان نبوده باشند اما در گذشته به یاد دارم که نمایندگان منطقه ارومیه وعده زدن سد را می‌دادند. مردم باید به کاندیدایی رای بدهند که برای حفظ منافع ملی از همه وجود خویش می‌گذرند و در پی منافع بلند مدت هستند. این کاندیدا قطعا باید افرادی باتجربه، مسئولیت‌پذیر و علمی هستند.

وی در مورد نامزدهایی که وعده‌های انتخباتی ضدمحیط‌ زیستی می‌دهند، گفت: دستگاه‌های نظارتی نیز باید افرادی که چنین وعده‌هایی می‌دهند، مورد بررسی قرار دهد. این افراد جایی در مجلس ندارند؛ اگر دست این افراد به مجلس برسد منافع ملی را قربانی منافع قبیله‌ای می‌کنند. ما به هیچ عنوان نباید کاندیدایی که شعار قربانی کردن منافع ملی می‌دهد باور کنیم. مردم باید با هشیاری عمل کنند.

شاعری با بیان اینکه «مجلس عصاره فضایل ملت است»‌ اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشورمان رشد کند،‌ باید حکیمان حاکم و حاکمان حکیم شوند. بسیاری از چالش‌هایی که این روزها در کشور وجود دارد، ناشی از همین وعده‌های عوام فریبانه است. این وعده‌های نمایندگان غالبا غیرقابل اجرا بوده و اگر هم اجرا شده محیط زیست را تخریب و مسیر کشور را به بی‌راهه برده است. اگر می‌خواهیم دولت مطلوب داشته  باشیم باید مجلس مطلوب داشته باشیم و اگر می‌خواهیم مجلس مطلوب داشته باشیم باید در انتخابمان بکوشیم. باید افراد علمی و کارکشته را انتخاب کنیم.

شاعری در پاسخ به این پرسش که ساختار انتخاباتی چه قدر نمایندگان را از دادن وعده‌های غیرمحیط‌ زیستی ناگزیر می‌کند؟ گفت: ساختار فعلی انتخابات ما اشکالاتی دارد. من اما اعتقاد دارم که با ساختار فعلی هم می‌توانیم به مجلسی مطلوب دست یابیم. آگاهی بخشی به جامعه می‌تواند در این امر موثر باشد. رسانه‌ها به جای اینکه از اشخاص دفاع کنند از شاخص‌ها دفاع کنند. مردم باید متوجه شوند که نماینده چه وظیفه‌ای دارد. نماینده اگر باانگیزه و علمی باشد می‌تواند قوانینی خوبی به تصویب برساند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: بسیاری از نمایندگان را می‌شناسم که بخش‌دار یک شهر بوده‌اند با توجه به تعصبات منطقه‌ای و شهرستانی رای آورده و وارد مجلس شده‌اند. چنین نماینده‌ای وقتی وارد مجلس می‌شود نمی‌تواند ریل‌گذاری‌های اصلی را انجام دهد و مجلس را درگیر وعده‌های حوزه انتخابیه می‌کند که ممکن است به نفع ملت ایران نباشد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *