پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چهار اثر تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی

چهار اثر تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی





۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱

چهار اثر تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: چهار جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.

سید هادی احمدی رویینی روز چهارشنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم و در سمینار آموزشی ثبت جهانی آثار باستانی و توسعه گردشگری در همدان افزود: «غار علیصدر»، «تپه هگمتانه»، «تپه نوشیجان» و کاروانسراهای همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سال ۱۹۷۹ تلاش شد سه اثر «تخت جمشید»، «چغازنبیل» و «میدان نقش‌جهان» ثبت جهانی شود، اظهار کرد: این سه اثر در آستانه انقلاب ثبت جهانی شدند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ پرونده موفق ثبت جهانی داریم گفت: تعداد سایت‌های جهانی ثبت شده ۴۵ عدد ، باغ‌های ایرانی ۹ مورد و قنات‌ها ۱۱ مورد هستند.

احمدی رویینی، آخرین ثبت جهانی ایران را مربوط به جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: آن دسته از میراث تاریخی در معرض خطر ناشی از زلزله یا جنگ جزو آثاری هستند که ثبت می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر به یک اثر میراث جهانی حمله شود جنایت علیه بشر محسوب می‌شود و عواقب آن از حمله به یک شهر بیشتر خواهد بود.

احمدی‌رویینی با بیان اینکه یونسکو برای ثبت جهانی آثار سه بال کارشناسی دارد، بیان کرد: در کنار این موارد قسمتی نیز کار تخصصی میراث طبیعی را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ثبت جهانی اثر تاریخی، کار تمام نمی‌شود، گفت: یکی از موارد مورد توجه باید این باشد که گزارشی از این اثر و اقدامات لازم برای حفاظت از آن ارسال شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برخی با این سوال که آیا یونسکو پولی در این خصوص پرداخت می‌کند گفت: این مجموعه صندوق بین‌المللی پول نیست و بیش از ۱۰۰ کشور عضو آن حق عضویت می‌پردازند و حتی زمان اضطرار برای حفاظت از یک اثر کمک مالی می‌کنند.

وی در ادامه مهمترین ویژگی یک اثر برای ثبت جهانی را اصالت آن دانست و گفت: منظر فرهنگی روستای تاریخی «میمند» نیز ثبت شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *