سایت خبری پیام ما آنلاین | همگامی ایران با جامعه جهانی در مبحث تغییرات اقلیمی

همگامی ایران با جامعه جهانی در مبحث تغییرات اقلیمی





۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵

همگامی ایران با جامعه جهانی در مبحث تغییرات اقلیمی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

از اولویت‌های ما همگام شدن با جامعه جهانی در مباحث مرتبط با تغییرات اقلیمی و بهره‌وری انرژی است.

به گفته مسعود تجریشی لازم است دست‌اندرکاران با همکاری نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط موضوعات مرتبط با همگام شدن ایران با جامعه جهانی در مباحث مرتبط با تغییرات اقلیمی و بهره‌وری انرژی را با توجه به منافع و اهداف کشور به دقت بررسی و زمینه‌های لازم برای تصویب اصلاحیه کیگالی را فراهم کنند. این مقام مسوول در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی حفاظت از لایه ازن عنوان کرده، اصلاحیه کیگالی ارتباط بین حفاظت از لایه ازن و تغییرات اقلیم است که امیدواریم با تصویب آن علاوه بر حفاظت از لایه ازن در فراهم‌آوری مقدمات کاهش مصرف گازهای گلخانه‌ای و متعاقب آن کنترل تغییرات اقلیمی گام‌های موثری برداریم. به گزارش ایرنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه می‌گوید: تغییرات اقلیمی یک موضوع فراگیر و گسترده است و در سراسر جهان جوامع اقتصاد و اکوسیستم‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و ضروری است تا از تجربیات اجرای پروتکل مونترال استفاده کرده و با یک همگرایی، هم‌سویی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی اقدام کنیم. تجریشی تأکید می‌کند: مناسبت‌هایی از این قبیل که در حوزه حفاظت از محیط زیست در سطح جهانی و ملی برگزار می‌شود فرصت مغتنمی برای تمامی آحاد هر جامعه‌ای است تا با گسترش دایره دانش و توان زیست محیطی خود و بسط این آگاهی به سایر افراد جامعه و به ویژه نسل جوان عزم خود را بیش از پیش برای نقش‌آفرینی در جریان حفظ و حراست از محیط زیست را سخت‌تر کند.

وی ادامه می‌دهد: اطمینان دارم با تصمیم‌گیری صحیح، درایت، خلاقیت، خودباوری، مثبت‌اندیشی و تقویت روحیه همکاری و همیاری، همچنین با سیاست‌گذاری‌های مناسب، برنامه‌ریزی و مدیریت متعهدانه نه تنها بر این تحریم‌ها فائق خواهیم آمد بلکه دورنمای روشنی برای آینده این مرز و بوم در انتظار همه ما خواهد بود. معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه گردهمایی امروز به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن به عنوان موفق‌ترین معاهده زیست محیطی در بخش‌های سیاست‌گذاری و اجرا در سطح جهانی تدارک یافته است، بیان می‌کند: امروز در حالی مراسم روز جهانی حفاظت از لایه ازن را جشن می‌گیریم که تلاش و مشارکت جامعه جهانی و اعضای کنوانسیون وین و پروتکل مونترال ضمن ترمیم و بازسازی لایه حیات‌بخش ازن در طی بیش از سه دهه و حذف ۹۹ درصد از مواد شیمیایی مخرب لایه ازن در بخش‌های مختلف مصرف‌کننده، رویکرد جدید این پروتکل به سوی مقابله با گرمایش جهانی است. به گفته وی تلاش‌های حفاظت از لایه ازن همچنین بر ممانعت از تغییرات اقلیمی اثرگذار بوده و موجبات جلوگیری از انتشار حدود ۱۳۵ بیلیون تن دی اکسید کربن از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰ میلادی را فراهم کرده است.

همکاری جهانی برای حفاظت از لایه ازن

تجریشی ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه در مراسم امسال همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت از لایه ازن و تغییرات اقلیمی تحت پروتکل مونترال برای یادآوری این مهم که باید عزممان را برای تضمین سلامتی مردم و سلامتی سیاره زمین جزم کنیم. وی یادآور می‌شود: شعار امسال روز جهانی ازن «۳۲ سال تلاش پروتکل مونترال و بهبود لایه ازن» است؛ آخرین ارزیابی‌های علمی نشان می‌دهد که بخش‌هایی از لایه ازن به میزان سه درصد در هر دهه از سال ۲۰۰۰ میلادی ترمیم شده است و بخش‌هایی از نیمکره شمالی تا سال ۲۰۳۰ کاملاً ترمیم خواهد شد و به دنبال آن شاهد ترمیم لایه ازن در نیمکره جنوبی و مناطق جنوبی خواهیم بود. به گفته تجریشی، پروتکل مونترال به فعالیت‌های خود در جهت کاهش مواد مخرب لایه ازن ادامه خواهد داد و همسو با آن از گرم شدن زمین از طریق اجرای اصلاحیه کیگالی ممانعت خواهد کرد، این اصلاحیه در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی تدوین و به تصویب رسیده است و از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد، از طریق این اصلاحیه ضمن حفاظت مستمر از لایه ازن انتظار می‌رود از چهاردهم درجه سانتیگراد گرمایش جهانی تا پایان قرن حاضر جلوگیری شود. وی در ادامه می‌افزاید: ایران علاوه بر حذف کلرو فلورو کربن‌ها، هالون‌ها، تتراکلرید کربن، میتل کلروفرم و ماده میتل بروماید در بخش آفات غیر قرنطینه مطابق با برنامه زمان‌بندی پروتکل ۱۰ درصد از واردات و مصرف هیدروکلرو کربن‌ها را تا تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۵ میلادی کاهش داده است و تا سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد کاهش بیش از ۳۵ درصدی این مواد از طریق انتقال تکنولوژی و اعمال سیستم سهمیه‌بندی واردات سالانه این مواد هستیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان می‌کند: امروز پس از گذشت سی سال از تاریخ تصویب کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در مجلس شورای اسلامی و عضویت ایران به این معاهده بین‌المللی با تلاش و کار گروهی مصرف بخش عمده‌ای از مواد مخرب لایه ازن در حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تن تحت پروژه‌های مصوب در کشور و انتقال تکنولوژی‌های سازگار با لایه ازن در واحدهای تولیدی و خدماتی حذف شده است. به گفته وی با اجرای مرحله دوم برنامه مدیریت حذف هیدروکلرو فلوروکربن‌ها که در هفتاد و هفتمین کمیته اجرایی صندوق چند جانبه پروتکل مونترال به تصویب رسیده است وارد مرحله ای دیگر از حذف این مواد و انتقال تکنولوژی‌های سازگار و ارائه کمک‌های فنی به واحدهای صنعتی شده و در راستای عمل به تعهدات کشور و حذف کامل آن تا سال ۲۰۳۰ میلادی هستیم. تجریشی ادامه می‌دهد: در این راستا ایران برای اجرای فعالیت‌های خود دست یابی به تعهداتش علاوه بر استفاده از منابع و نیروهای ملی از آژانس‌های اجرایی پروتکل مونترال نیز بهره مند شده است. وی تصریح می‌کند: در بخش ملی، همکاری‌های گمرک ایران در راستای کنترل تجارت غیرقانونی مواد مخرب لایه ازن قابل توجه است، حاصل این تلاش‌ها و همکاری‌ها اعطای لوح‌های سپاس از جانب دبیرخانه ازن ، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و سازمان گمرکات جهانی به دفتر حفاظت لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست و گمرک ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی است. روز گذشته مراسم گرامیداشت روز جهانی حفاظت از لایه ازن با حضور سفیر آلمان در تهران، نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران و آلمان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از متخصصان این حوزه به میزبانی سازمان محیط زیست برگزار شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *