سایت خبری پیام ما آنلاین | امضاء تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

امضاء تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور





۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۲۵

امضاء تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

با حضور معاون وزیر نیرو تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان امضاء شد.

به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی -معاون آب و آبفای وزیر نیرو- در نشست تامین آب کریدور شرق کشور از سواحل چابهار تا استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان میزان تخصیص آب دریا و شیرین کردن و نمک‌زدایی آن به این استان‌ها ابلاغ شد.

آن‌طور که این مقام مسوول به ایرنا گفته به موجب این تفاهمنامه در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب دریا فراهم می‌شود که استان سیستان وبلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می برند. تقی‌زاده خامسی در ادامه می‌گوید: بر اساس تفاهمنامه یادشده حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به این سه استان تخصیص می یابد که تمام فرآیند انتقال توسط بخش خصوصی انجام می شود. مشارکت دولت تنها در حوزه پشتبانی است و طرح توسط بخش خصوصی اجرا می شود. معاون آب و آبفای وزیر نیرو می‌افزاید: مصرف این آب برای صنعت بسیار خوب خواهد بود و حتی برای کشاورزی در بخش گلخانهای و کارهای مدرن آبیاری نیز می تواند اقتصادی باشد اما عمده مصرف این آب در بخش صنعت است. این مقام مسوول در ادامه عنوان می‌کند: با وجود تغییر قیمت ها نمی توان عدد دقیق برای برآورد قیمت تمام شده هر متر مکعب آب تصفیه و منتقل شده به استان های شرقی اعلام کرد لذا اعلام این نرخ نیازمند مطالعه مجدد برای استخراج قیمت است. استاندار خراسان رضوی نیز درباره این موضوع به خبرنگار ایرنا گفته است: با امضای تفاهمنامه انتقال آب از سواحل چابهار به استان های شرق کشور امیدواریم هر چه زودتر عملیات اجرای طرح در سیستان وبلوچستان شروع شود تا در ادامه مسیر آب به خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مشهد مقدس منتقل شود. علیرضا رزم حسینی می‌افزاید: مانندالگویی که پیش از این در خلیج فارس انجام شد و اجرای آن سال آینده آب را به فلات ایران خواهد رساند طرح پیش رو نیز با مشارکت شرکتهای صنعتی و معدنی در مسیر انتقال آب به شرق کشور اجرا خواهد شد. به گفته استاندار خرداسان رضوی این طرح درازمدت است و منابع مالی بسیار می خواهد، مطالعات اولیه طرح به انجام رسیده و سایت اجرایی در منطقه چابهار در حال برپایی است. براساس برنامه ریزی ها و با توجه به نحوه تامین مالی و شرایط کشور و اینکه بتوان فاینانس ها را در این طرح جذب کرد به نظر می رسد رسیدن آب به شرق کشور ۱۰ سال به طول انجامد.

انتقال آب دریای عمان به ۳ استان

اردیبهشت ماه 97 بود که معاون وقت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت مطالعات انتقال آب دریای عمان از احتمال اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در یک سال آینده خبر داد. به گزارش ایسنا، پروین فرشچی با اشاره به اینکه در بحث انتقال آب دریای عمان تاکید دارم که حتما استان سیستان و بلوچستان در اولویت قرار گیرد، تصریح کرده بود: اگرچه کم‌آبی و بی‌آبی در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی بیداد می‌کند اما سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با دریای عمان باید در اولویت آبرسانی قرار گیرد. وی در مورد ضرورت انتقال آب دریای عمان گفته بود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سه سال آینده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی حتما به منابع آبی نیاز دارند و انتقال آب حتما باید صورت گیرد.

چاره‌ای جز انتقال آب نیست

در آن زمان معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این موضوع که تعدادی از کارشناسان انتقال آب را گزینه مردود برای تامین منابع آبی می‌دانند، گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست هم انتقال آب را آخرین گزینه می‌داند اما باید دقت کنیم که هر دریایی شرایط خاص خود را دارد. به همین علت ما به انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس نه گفتیم. دریای عمان به خصوص شمال شرقی آن شرایط متفاوتی دارد ضمن اینکه چاره دیگری برای تامین منابع آب مورد نیاز این مناطق نداریم. فرشچی با اشاره به اینکه آبگیری سیستان و بلوچستان از دریای عمان اشکالی ندارد، می‌افزاید: عمق دریای عمان خیلی زیاد است و شرایط آن با وضعیت بسته دریای خزر و نیمه بسته خلیج فارس متفاوت است. دریای عمان علاوه بر عمق بالا با اقیانوس هند ارتباط دارد و تاکید می‌کنم که برای جبران خشکی این سه استان و جلوگیری از نابودی آن‌ها چاره دیگری جز انتقال آب وجود ندارد چون این استان‌ها نه آب زیرزمینی دارند نه می‌توان به بارش‌های این منطقه امیدوار بود.

مصارف آب انتقالی از دریای عمان

پروین فرشچی در آن زمان گفته بود: برنامه‌ریزی شده که آب منتقل شده بیشتر برای مصارف شرب و بعد برای مصارف صنعت و کشاورزی باشد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان آب مورد نیاز برای انتقال از دریای عمان در ادامه می‌افزاید: میزان آب مورد نیاز برای انتقال در دست مطالعه است همچنین مسائلی مثل عمق و روش آبگیری، نوع تکنولوژی آب‌شیرین‌کن و محل استقرار آن، مسیر انتقال آب و محل بازگرداندن تلخ‌آبه‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد که در دست انجام است و حدود شش ماه دیگر به اتمام می‌رسد. به گفته فرشچی حدود پنج ماه بعد از پایان مطالعات کار انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی آغاز خواهد شد البته همزمان با مطالعات، تجهیزات وارد و  کارهای مقدماتی انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به انتقال آب دریای عمان را آب منطقه‌ای سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و به ویژه خراسان رضوی انجام می‌دهند، تاکید می‌کند: مطالعات باید انجام شود و تا قبل از ارائه نتایج کلیه مطالعات نمی‌توان در این‌باره نظر قطعی داد. معاون وقت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان گفته بود: با اینکه در مورد انتقال از دریای عمان چاره دیگری نداریم اما شرط و شروط بسیاری برای ارائه مجوز انتقال آب گذاشته شده است و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تمام جزییات کارهای محیط زیستی با جدیت نظارت خواهد داشت البته دستگاه‌های مجری انتقال آب هم به دلیل سرمایه‌گذاری کلانی که در جریان اجرای این طرح دارند، خودشان را مجاب کرده‌اند که تمام مراحل توسعه را با محیط زیست جلو ببرند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *