سایت خبری پیام ما آنلاین | سهم گردشگری در اقتصاد، تقریبا هیچ

سهم گردشگری در اقتصاد، تقریبا هیچ





۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴

سهم گردشگری در اقتصاد، تقریبا هیچ

سهم گردشگری در تجارت جهان حدود هفت درصد است و این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود هفت درصد برآورد شده که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است. 

«غلامحسین شافعی» در نشستی که با حضور «علی اصغر مونسان» وزیر پیشنهادی گردشگری برگزار شد، گفت: قرار است بزودی وزیر گردشگری به کابینه معرفی شود، در عین حال سال‌های گذشته تحولات خوبی را در گردشگری و میراث فرهنگی شاهد بودیم و به درستی در خود دولت نیزتوجه خاصی به این موضوع می‌شود و با این حال ثبات نداشتن در مدیریت گردشگری کشور در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را به این صنعت وارد ساخت.

وی افزود: امروزه صنعت گردشگری از نظر درآمد و اشتغال با صنعت نفت و خودروسازی در کشور مقایسه می‌شود؛ در واقع این صنعت در رده بالا از نظر اهمیت اقتصادی معرفی می‌شود و از سوی دیگر ارزش افزوده گردشگری برای کشور قابل مقایسه با هیچ یک از بخش‌های دیگر نیست و ارزش افزوده آن بسیار بالاست.

شافعی خاطرنشان کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری فعالیت دارند و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار نیز درآمد سالانه این صنعت برآورد می شود که باز هم سهم ایران در آن بسیار اندک است.

به اعتقاد وی تغییرات ارزی سبب شده تا ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورها برای گردشگری خارجی  محسوب شود و این موقعیت ویژه ای  برای توسعه صنعت گردشگری ایران فراهم کرده است.

رئیس اتاق ایران ضمن تاکید بر اینکه از آثار اجتماعی و فرهنگی گردشگری نباید چشم پوشید، افزود: صنعت گردشگری در تصویرسازی درست ایران و انتقال آن به کشورهای خارجی می‌تواند موثرترین بخش فعالیت‌های کشور باشد.

وی با اشاره به لزوم تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت گردشگری اظهار داشت: مردمی بودن صنعت گردشگری بیشتر از سایر بخش هاست، و در تدوین سیاست های کلان انتظار می رود بخش خصوصی حضور داشته باشد و مشاوره دهد. همچنین ایجاد تسهیلات ویژه و حمایت لازم در توسعه صنعت گردشگری مساله مهمی است که اقدامات خوبی هم در این زمینه تا کنون انجام شده است.

مقررات دست و پاگیر گریبانگیر صنعت گردشگری

«حسین سلاح‌ورزی» نایب رئیس اتاق ایران هم در همین جلسه گفت: اتاق بازرگانی ایران اوایل سال ۹۶ گزارش پیش گیرانه درباره اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۰ را تهیه کرد که نشان می‌داد کماکان نرخ تشکیل سرمایه در کشور امیدوارکننده نیست و نباید به بخش‌های مختلف مانند صنعت امیدوار بود.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش اگر هم قرار است رشدی داشته باشیم باید در بخش خدمات و گردشگری دنبال آن بگردیم؛ اما با توجه به سهم اندک گردشگری، در اقتصاد معتقدم توفیق چندانی در استفاده از ظرفیت گردشگری نداشته‌ایم.

نایب رئیس اتاق ایران اصلی‌ترین چالش و مشکل پیش‌روی گردشگری را وجود مقررات دست و پاگیر دانست و افزود: تکثیر استعلام‌ها و مجوزها در بخش گردشگری بیش از سایر بخش‌های اقتصادی است و این سخت‌گیری نسبت مستقیم با فاصله از مرکز دارد؛ یعنی هرچه فاصله استان‌ها از مرکز بیشتر می‌شود این سخت‌گیری نیز بیشتر می‌شود.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: مثلا سال گذشته یک بنای دولتی ازطریق ماده ۲۷ واگذار شد، اما سازمان استانی میراث فرهنگی به سرمایه‌گذار گفته بود ۱۳ استعلام باید بگیرد که این مساله کار را برای سرمایه‌گذار سخت می‌کند.

وی با انتقاد از این رویه بیان کرد: در سال‌های گذشته استقبال چندانی در سازمان میراث فرهنگی برای مقررات‌زدایی نمی‌دیدم و حتی برخی نمایندگان در برابر کاهش مقررات مقاومت می‌کردند.

سلاح‎ورزی پیشنهاد داد که وزارتخانه جدید، برنامه جدی برای نهضت مقررات‌زدایی یا ایجاد واحد مجزایی برای کاهش مقررات داشته باشد.

نقش گردشگری در اقتصاد

«علی اصغر مونسان» هم در این جلسه گفت: عنوان اقتصاد سوم جهان شناخته می‌شود که روند رو به رشد آن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر است.

وی افزود: اقتصادهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند که بالا رفتن سهم هوشمندسازی باعث دگرگونی مشاغل و کسب‌وکارها و از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود؛ با این حال هوشمندسازی نه تنها برگردشگری اثر منفی ندارد، بلکه موجب رشد آن نیز می‌شود.به همین دلیل کشورهای مختلف روی گردشگری هدف گذاری کرده و در تلاش برای بالا بردن سهم این صنعت در اقتصادشان هستند.مونسان درباره سرمایه ¬گذاری در بخش گردشگری اظهار داشت: امروز با سرمایه های اندک در این صنعت می‌توان ایجاد تولید و رونق کرد و سرمایه‌های بزرگ جایگاه دیگری دارد و این ویژگی منحصر به گردشگری محسوب می شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *