پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرونده سلامت روان روی میز دولت

پرونده سلامت روان روی میز دولت





۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴

پرونده سلامت روان روی میز دولت

وزیر بهداشت: طرح شبکه پایش سلامت روان جامعه در حال اجرا است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح ادغام شبکه پایش سلامت روان جامعه در نظام درمانی کشور خبر داد.

سعید نمکی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با بسیج ملی آمایش بیماری‌های اعصاب و روان در سطح کشور گفت: از برنامه‌های پیش روی ما بحث mental health یا همان سلامت روانِ جامعه است که آمایش آن به شیوه بسیج ملی و با همان شیوه که پیشتر آمایش فشار خون عمومی صورت گرفت، قرار دارد.

نمکی در ادامه گفت: آمایش سلامت روان جامعه و ادغام این آمایش به شیوه یک شبکه در نظام سلامت کشور برنامه مشخص و تعبیه شده‌ای است که پس از پرداخت در زمان آتی به استحضار مردم خواهد رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح سلامت روان جامعه محدود به بیماری خاصی از مجموعه بیماری‌های اعصاب و روان نیست. رویکرد وزارت بهداشت نگاه جامع به بهداشت روان جامعه است. بحث ما  این است که بهداشت روان جامعه نیاز به تلطیف و تعدیل دارد.وی در پایان با تاکید بر اهمیت سلامت روان عمومی جامعه گفت: این بهداشت روان ابعاد گسترده‌ای دارد. خشونت متبلور در جامعه، بهم ریختگی‌های روحی و روانی متظاهر و افسردگی که مسبب رنجش مردم هستند، نیاز به همت و همیاری عمومی دارد تا با تلطیف فضاهای اجتماعی و تعدیل رفتارهای اجتماعی مرتفع شوند. وزارت بهداشت در حال تنظیم و تدوین برنامه‌‌های لازم است.

وزارت‌بهداشت،

 خانه کارگران است

پیش از این سعید نمکی اظهار کرد: یکی از افتخارات بنده این است که ۳۰ سال پیش در وزارت‌بهداشت، اداره کل بهداشت حرفه‌ای و اولین خانه‌های بهداشت کارگری را راه‌اندازی کردیم و آن زمان تمام کارگاه‌ها با تعداد بیشتر از ۵۰ کارگر را مکلف کردیم که خانه بهداشت کارگری داشته باشند و وقتی به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم و دیدم بهداشت محیط و حرفه‌ای ادغام شده، حیرت کردم چراکه این دو حوزه، مقوله‌هایی مجزا هستند و دستور تفکیک این دو حوزه را صادر کرده‌ام.

وی تصریح کرد: خانه کارگر به‌عنوان تشکیلات ملی مردمی دلسوز و پاکیزه در ذهن مردم جا دارد و برخلاف تشکیلاتی که بعد از مدتی مبتلا به سقوط در سراشیبی دنیاطلبی شدند، خانه کارگر با گذشت سال‌ها به جز حق طلبی‌کاری نکرده است.  

وزیر بهداشت افزود: جامعه کارگری به‌عنوان جامعه‌ای که اولین آوار هر تحولی در کشور بر دوش آن فرو می‌ریزد، خیلی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

نمکی با اشاره به دوران مسئولیت خود در سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها به‌ویژه سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بیشترین فشار را تحمل کردند. سال ۹۱ در سازمان تامین اجتماعی، سهم نه بیست و هفتم، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که بعد از اجرای طرح تحول سلامت این منابع کاهش یافت و از سال ۹۳ این نسبت، منفی شد و آن زمان با همکاران‌مان در این سازمان جلسه گذاشتیم و عنوان کردیم با این آهنگ، باید شاهد فروپاشی سازمان تامین اجتماعی در آینده باشیم.  وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی به‌دلیل اینکه خدمت نسبتا ارزانی از وزارت‌بهداشت گرفته بود و به جای توسعه زیرساخت‌ها و تخت‌های بیمارستانی به سمت سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها رفته بود، در عمل نمی‌توانست خرید راهبردی خدمات داشته باشد و این هم نقصی در این سازمان بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی، مقدمات اجرای طرح تحول نظام سلامت بودند،گفت: پرونده الکترونیک سلامت، ریل ورود پزشکی خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی است. وعده دادیم پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار راه‌اندازی شود که این امر محقق شد و در حال حاضر پرونده الکترونیک سلامت حداقل برای ۷۸ میلیون ایرانی کاملا آماده است و از یک‌ماه پیش، اجرای نظام ارجاع  در گناباد آغاز شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *