پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ظریف غیرمنتظره

ظریف غیرمنتظره





۴ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۴

ظریف غیرمنتظره

وزیرخارجه مهمان غیرمنتظره گروه ۷ بود.تلاش مکرون برای آب شدن یخ بی‌اعتمادی ادامه دارد

اجلاس معروف به گروه-۷ در حال برگزاری بود که خبرگزاری فرانسوی از فرود یک هواپیمای حامل مقامات ایرانی در شهر بیاریتز خبر داد. خبری که تا تایید آن توسط وزارت خارجه ایران چیزی نگذشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی نوشت:«به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد.» موسوی در ادامه تاکید کرده بود که در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.

موسوی همچنین در گفت و گویی اعلام کرد که وزیر امور خارجه پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران بازمی‌گردد تا در راس هیئتی سیاسی عازم پکن شود.

سفرهای شرقی غربی ظریف به گروه۷ ختم شد

در حالی که عمر سفر اخیر وزیر خارجه به پایان نیامده بود که نفر اول دیپلماسی کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها به محل برگزاری اجلاس موسوم به گروه-۷ رفت. جایی که ترامپ بر سر میز مذاکره با کشورهای اروپایی نشسته است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در اولین واکنش نسبت به حضور ظریف گفته است: نظری ندارم!

حسام‌الدین آشنا اما در ایران توییت کرد: مسئول تدبیر نظام بر اساس {حکمت}= رهبری، مسئول مدیریت راهبردی سیاست خارجی بر اساس {مصلحت} =رئیس جمهور، مسئول اجرای سیاست خارجی بر اساس {عزت}= وزیر امور خارجه، نتیجه: حصر ایران خواهد شکست.

نشست ظریف و لوردیان

یک مقام کاخ الیزه روز یکشنبه با بیان این مطلب که برنامه ای برای دیدار میان وزیر خارجه ایران و مقامات آمریکایی وجود ندارد، از آغاز گفت و گوهای ایران و فرانسه خبر داد.

این مقام الیزه محور گفت و گوهای ظریف و لودریان را تلاش برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا اعلام کرد. 

مقامات آمریکا و حرف مذاکره 

وزیر خزانه‌داری آمریکا در واکنش به ورود ظریف به بیاریتز گفته که رئیس‌جمهور ترامپ پیش از این گفته است که اگر ایران بخواهد بنشیند و مذاکره کند، او برای این مذاکرات پیش‌شرطی نخواهد گذاشت.روبرت مالی از مشاوران اوباما و رئیس فعلی گروه بین المللی بحران می‌گوید سفر ظریف به فرانسه احتمالا به این خاطر است که ترامپ واکنش مثبتی به پیشنهاد مکرون نشان داده که براساس آن آمریکا معافیت نفتی به خریدان نفت ایران می‌دهد و ایران هم به برجام متعهد می‌ماند.مقام دیپلماتیک فرانسه که نخواسته نامش فاش شود، گفت: تصمیم برای دعوت از وزیر خارجه ایران در جریان شام کاری شنبه شب (شب گذشته) از سوی رهبران گروه هفت گرفته شده است.هفت مخالفتی نداشته است.

آنچه مسلم است اینکه رایزنی‌‌های وزیرخارجه و تیم دیپلماسی ایران توانسته ترامپ را در موضع ضعف قرار دهد. هر چند که تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره بارها در کلام اعلام شده است اما به نظر نمی‌رسد در جریان سفر غیرمنتظره ظریف به محل برگزاری جلسه گروه ۷ احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد. هر چند که واسطه‌گری فرانسوی‌ها کاملا مشخص است و پیغام‌ها میان طرفین با یک واسطه در حال رد و بدل است.حضور غیر منتظره ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه-۷، حاکی از تلاش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست، برای یافتن راه حلی به منظور کاهش مشکل پر پیچ و خم میان تهران و واشنگتن است.  

انتظار نمی رود مذاکرات مستقیم میان ظریف و مقامات آمریکایی صورت گیرد اما حضور وزیر خارجه ایران در جایی که دونالد ترامپ حضور دارد، حاکی از امیدهایی برای آب شدن کوه یخ بی اعتمادی میان ایران و آمریکایی است.  

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *