پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح جامع روستای «لافت» تهیه شود

طرح جامع روستای «لافت» تهیه شود





۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰

طرح جامع روستای «لافت» تهیه شود

با توجه به اهمیت بافت تاریخی روستای لافت از نظر میراث فرهنگی و گردشگری باید طرح جامع این روستا تعریف شود و بر اساس آن اقدامات لازم برای توسعه این منطقه انجام گیرد.

فرماندار قشم در نشست هماهنگی حفظ و نگهداری بافت تاریخی بندرلافت گفت: با توجه به اینکه حوزه های مختلفی از جمله منطقه آزاد، میراث فرهنگی استان و سایر نهادها توانایی های مختلفی برای انجام طرح در روستای لافت دارند باید یک هماهنگی ایجاد شود تا از فعالیت های جزیره ای دوری کرد.

علیرضا نصری افزود: پس از تعیین طرح جامع، تمام نهادها باید با هم افزایی برای اجرای برنامه ها تلاش کنند تا بیشترین خدمت به مردم لافت و منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد:مسافران و گردشگرانی سراسر کشور از طریق بندر لافت وارد قشم می شوند و در نگاه اول با مشاهده این بندر درباره جزیره قضاوت میکنند که این امر، رسیدگی به وضعیت روستای لافت را مضاعف می کند.فرماندار قشم تصریح کرد: از این رو برای بندر و روستای لافت باید برنامه های ویژه ای داشت و دستگاه های مختلف باید در این راستا برنامه های خویش را تدوین کنند.قسمت قدیمی روستای لافت شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازهای فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته‌است.

این بافت به صورت یک پارچه و به طول تقریبی یک کیلومتر و عرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است. در این بافت، چهار محله به مرکزیت چهار مسجد شکل گرفته‌ است. تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند.

هدف اصلی معماری لافت مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی، و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است. ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تأثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *