پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حذف یارانه پردرآمدها

حذف یارانه پردرآمدها





۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰

حذف یارانه پردرآمدها 

وزیر تعاون: کارگروه حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی تشکیل شد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کارگروه حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

محمد شریعتمداری اظهار کرد:بر اساس مصوبه‌ دولت کارگروه مشترکی با مشارکت وزارت کار،‌سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور با محوریت استانداران و فرمانداران تشکیل شده  که این کارگروه  موظف است دهک های بالای درآمدی که نیازی به یارانه ندارند و یارانه آنها با محوریت استانداران حذف شده است شناسایی کند و وجوه و منابعی که از این طریق حاصل آید را پس انداز و در جهت محرومیت زدایی و اشتغالزایی در استان مربوطه هزینه کند . به گفته وی این برنامه در چارچوب آیین‌نامه‌ای است که به تصویب کارگروه شناسایی یارانه می‌رسد.

شریعتمداری که در حاشیه مراسم تجلیل از مهارت آموختگان برتر نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، به آخرین آمار بیکاران در کشور اشاره کرد و گفت: مرکز آمار ایران مرکز رسمی اعلام آمار در کشور است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی این مرکز طی سه ماهه ابتدای امسال نرخ بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و تعداد بیکاران دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

وی به علل کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: از جمله دلایل این امر می‌تواند کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و پرداخت وام های ارزان با نرخ سود چهار درصد و شش درصد در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت باشد که موجب شده تا سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کل کشور از زیر ۳ درصد به ۲۵.۳ درصد برسد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با توجه به جمعیت جوان کشور و بیکاری نزدیک به ۲.۵ میلیون نفری لازم است تا بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود فضای کسب و کار به وجود آید و شرایط مساعد برای دسترسی واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش مورد نیاز با به کارگیری نظام تامین اجتماعی و نظام حمایتی مناسب فراهم شود. به گفته شریعتمداری با پیش‌بینی برخی مشوق‌ها، پرداخت منابع ارزان قیمت در طرح اشتغال روستایی و عشایری، گسترش مهارت آموزی، ایجاد مشاغل خانگی و ارائه آموزش‌های واقعی در محیط کار بخشی از نیاز اشتغال کشور برطرف شده است.

وی همچنین از ارائه بیش از ۶۵۰۰ دوره آموزش مهارتی به سربازان خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از سربازان در دوره سربازی موفق به گذراندن دوره‌های آموزش صنعتی، کشاورزی، هنری و خدماتی شدند.

وزیر کار خاطرنشان کرد: در چارچوب توافق‌نامه‌ای که به امضای وزارت کار، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده  این امکان فراهم شده است که ۵۰۰ هزار نفر نیروی ورودی به مجموعه فعالیت‌های آموزشی نیروهای مسلح برای دوره مقدماتی سربازی دوره‌های مهارت آموزی را در یکی از رشته‌ها آموزش ببینند

ثروتمندان ۲۰ برابر دهک‌های پایین یارانه انرژی می‌گیرند

 یکی از یارانه هایی که دهک های بالای درآمدی بدون اینکه به آن نیاز داشته باشند دریافت می کنند، یارانه انرژی است، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،در این باره می گوید: میزان بهره مندی دهک های بالای درآمدی از یارانه هریک از حامل های انرژی حدود ۲۰ برابر دهک های پایین جامعه است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به یکی از اهداف ساختار بودجه مبتنی بر افزایش اشتغال، گفت: در طرح اصلاحات بودجه ای پشتیبان رشد پایدار اشتغال زا چهار محور درآمدزایی، هزینه کرد کارا، ثبات در اقتصاد، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی مدنظر قرار می گیرد  که باید در چارچوب رفتاری مبتنی بر رعایت قاعده مالی و شفافیت و پاسخگویی انجام شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در طرح اصلاح ساختاری بودجه با محور درآمدزایی پایدار باید مولفه های مهمی اجرایی شود، افزود: اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی، مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت از جمله مولفه هایی است که باید تغییر یابد چراکه سالانه حدود 65 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می شود و همچنین دارایی های دولت مولد و سرمایه زا نیست.

وی با بیان اینکه اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی باید مدنظر دولت قرار گیرد، افزود: اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقاء سند بودجه به سند مالی حاکمیت، چراکه این سند در حال حاضر سند مالی کشور نیست.در اصلاح نظام یارانه انرژی مصرف کننده نهایی دونرخی کردن بنزین، برق و گاز مصرفی و گازوئیل، حمایت از معیشت عمومی و اقشار آسیب پذیر، حمایت از رونق تولید و ایجاد اشتغال تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه درحال حاضر یارانه های پنهان انرژی حدود 986 هزار میلیون تومان است، ادامه داد: پیامد چنین وضعیتی، استفاده ناکارا از انرژی ارزان، افزایش شدت مصرف انرژی و قاچاق است که بر این اساس میزان بهره مندی دهک های بالای درآمدی از یارانه هریک از حامل ها حدود 20 برابر دهک های پایین و در بنزین این رقم 23 برابر است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *