سایت خبری پیام ما آنلاین | تخلیه حباب ارز

تخلیه حباب ارز





۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

تخلیه حباب ارز

همتی : بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند و باید شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین کند، گفت: از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است؛ لذا نرخ تورم و بیکاری هم رو به کاهش است.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه علی رغم شرایط تحریم، طی یک سال اخیر، فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به این شرایط، فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ۱۲ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان از سامانه نیما تأمین کرده‌اند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده است. همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

کنترل نقدینگی و تأمین ارز برای کالاهای اساسی اولویت اول بانک مرکزی

همتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند، چراکه معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد.

وی با اشاره به تولید ملی و لزوم حمایت از آن گفت: مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.

طبق اعلام بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی این بانک در ادامه به تشریح سیاست‌های پولی پرداخت و گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است. ضمن آنکه به دلیل افزایش نرخ ارز، واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی شده‌اند، بر این اساس بانک مرکزی با درک این شرایط گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

وی افزود: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.

قول بانک مرکزی برای 

تغییر شرایط بازگشت 

ارزهای صادراتی

عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که با توجه به مشکلات صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات‌شان، بانک مرکزی به آنها قول شفاهی داده که درصد ارزهای صادراتی را تغییر دهد.

احمد فرشچیان دیروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در ماه‌های ابتدای سال ۱۳۹۷ با توجه به تغییراتی که در دستورالعمل‌های ارزی به وجود می‌آمد، صادرکنندگان با مشکلات جدی مواجه شدند اما خوشبختانه در چند ماه گذشته تغییراتی ایجاد شده که به بازگشت ارز صادراتی کمک کرد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه آمارهای سامانه نیما نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته میزان ارز صادراتی بازگشتی به کشور افزایش یافته، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که تاکید بانک مرکزی بر درصدبندی ارزهای صادراتی، هنوز ابهام‌هایی را به وجود می‌آورد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که بانک مرکزی به صادرکنندگان قول شفاهی در درصدبندی ارز صادراتی را داده است، توضیح داد: پس از مذاکراتی که داشتیم بانک مرکزی اعلام کرد که براساس درصد قطعی درج شده در دستورالعمل اخیر که باید ارز را به کشور بازگرداند (۵۰ درصد سامانه نیما و ۳۰ درصد واردات در ازای صادرات)، ما می‌توانیم با دست بازتری نسبت به بازگشت ارز اقدام کنیم که این مساله می‌تواند به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع در حد یک قول شفاهی باقی‌مانده و بانک مرکزی فعلاً حاضر نشده به ما قول مکتوبی در این زمینه ارائه کند.

قیمت طلا به زیر 

۴۰۰ هزار تومان رسید

بازارطلا نیز در این روزها دچار شوک  شده است، یک کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به تاثیر کاهش ارزش دلار بر بازار طلا و افزایش عرضه سکه از سوی صاحبان آن گفت: بعد از حدود دو سال قیمت طلای خام ۱۸ عیار به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلا به قیمت ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

محمدرضا کشتی‌آرای اظهار کرد: در پی کاهش شدید قیمت دلار در بازار ایران، ارزش طلا و انواع سکه روند نزولی به خود گرفته است و این موضوع عاملی شده تا قیمت هر گرم طلا بعد از دو سال به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که حجم عرضه از تقاضا پیشی گرفته است، گفت: در چند روز اخیر میزان فروش و عرضه سکه در بازار به شدت افزایش یافته و این موضوع در کنار کاهش ارزش دلار، عامل کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه بوده است.وی یادآور شد: صاحبان سکه در چند روز اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری سکه سودی برای آنها ندارد و داشته‌های خود را در بازار عرضه کرده‌اند که در پی این اتفاقات، حباب سکه به ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته و بررسی‌ها نشان از آن دارد که حباب سکه طی یک روز اخیر، ۹۰ هزار تومان کاهش یافته است که در نهایت منجر به کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت سکه طی یک روز اخیر شده است.

کشتی‌آرای با تاکید مجدد بر این‌که ارزش طلای خام ۱۸ عیار بعد از دو سال به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون تومان، سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، سکه گرمی ۹۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *