سایت خبری پیام ما آنلاین | گونه‌های جانوری کمیاب، یک گام تا انقراض

گونه‌های جانوری کمیاب، یک گام تا انقراض





۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸

گونه‌های جانوری کمیاب، یک گام تا انقراض

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی: خطر انقراض ۱۰ گونه جانوری 

در این استان به ویژه برای یوزپلنگ، روباه و گربه شنی جدی است

همراهی با قاچاقچیان حیات وحش، عبور جاده از حاشیه زیستگاه حیات وحش و برخی آسیب‌ها در مقیاس ملی، خطر انقراض گونه‌های جانوری خراسان جنوبی را جدی کرده است. گونه‌های مختلف جانوری علاوه بر اینکه جلوه بسیار ارزشمند از قدرت خداوندی هستند در عرصه‌های مختلف چون رونق گردشگری و در نهایت توسعه جوامع محلی بسیار تأثیر گذار می‌گذراند. از این رو حفظ گونه‌های مختلف و به ویژه ارزشمند و کمیابی چون یوز ایرانی از دیرباز دارای اهمیت بوده و خراسان‌جنوبی نیز چون یکی از پناهگاه‌های این گونه بسیار زیبا و بی نظیر خلقت است، در این زمینه همواره دغدغه‌مند بوده است. اما به نظر می‌رسد به‌‌رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته این روزها حال و روز این گونه ارزشمند و برخی دیگر از حیوانات کمیاب خوب نیست.

خراسان‌جنوبی زیستگاه ۲۵ درصد گونه‌ها

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی این استان یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور با تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی متنوع است و ۲۵ درصد گونه‌های مهره‌دار کشور را می‌توان در این استان مشاهده کرد.

آن‌طور که حسن اکبری به خبرگزاری مهر گفته، در خراسان‌جنوبی ۲۰۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار، ۷۰ گونه خزنده و بیش از هزار گونه گیاهی شناسایی شده است که این اعداد از نظر علمی بسیار ارزشمند است. وی در ادامه می‌افزاید: این تنوع گونه‌های جانوری مترادف با تنوع گونه‌های جانوری در چند کشور اروپایی است که علت آن را باید در دارا بودن خراسان‌جنوبی از جاذبه‌های مختلف طبیعی چون تالاب، کویر، جنگ بنه هزار ساله و مراتعی با پوشش گیاهی چشم گیر دانست. به گفته اکبری محیط زیست حدود ۱۲.۵ درصد از خاک خراسان‌جنوبی را در قالب پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده تحت مدیریت قرار دارد و البته هر کجای استان یک موجود زنده مهره‌دار زندگی می‌کند در برابر شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه از او محافظت می‌کنیم.

۱۰ گونه جانوری در معرض خطر 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی شاخص‌ها چون همراهی با قاچاقچیان پرنده کمیاب هوبره جزو استان‌های پیشرو هستیم، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۱۰ گونه جانوری در معرض خطر در خراسان‌جنوبی داریم که از آن جمله یوزپلنگ پلنگ، روباه شنی و گربه شنی است. این مقام مسوول محیط زیست خراسان جنوبی تصریح می‌کند: در خطر انقراض بودن برخی از این گونه‌های جانوری یک مقیاس جهانی و نه ملی است و از این جهت اینگونه نیست که ما در استان اقدامی را به تنهایی برای مصون ماندن آن حیوان از خطر انقراض انجام داده و به نتیجه برسیم. اکبری با اشاره به اینکه در مورد گونه‌های در معرض خطر تنها از انقراض آنها جلوگیری می‌شود، بیان کرد: تا به حال گونه جانوری نبوده که از خطر انقراض بیرون بیاید.

رسیدن نجات یوز ایرانی به مرز غیرممکن

اکبری با بیان اینکه در مورد یوزپلنگ شرایط بحرانی‌تر است، ادامه می‌دهد: تلاش‌های دو دهه منجر به این نشده که این حیوان ارزشمند را حتی از خطر انقراض دور کنیم و در حقیقت در لبه پرتگاه بوده و نجات آن به مرز غیر ممکنی رسیده است. به گفته وی تکثیر در اسارت به واسطه اینکه تنوع ژنتیکی و قدرت شکار گونه حیوانی را پایین می‌آورد جز در شرایط بسیار خاص و برای برخی گونه‌های ویژه استفاده نمی‌شود. اکبری عنوان می کند، در مورد یوز به واسطه حساسیت‌های خاصی که وجود دارد این نکته مطرح است که آیا اصولاً گرفتن و آوردن او برای تکثیر در اسارت مفید خواهد بود و یا خیر؟

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی سه مرکز تکثیر در شاسکوه قائن، در منطقه حفاظت شده مظفری فردوس و یک مرکز تکثیر قوچ و میش در خوسف وجود دارد. مسعود مستقیم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفته است: در خراسان‌جنوبی تنوع گونه‌های حیوانی فراوانی داریم از جمله اینکه هشت گربه سان در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

افزایش و کاهش جمعیت برخی گونه‌ها

وی بیان می کند: از سوی دیگر در خراسان جنوبی گونه‌هایی چون زاغ بور و پرنده بسیار ارزشمند هوبره و انواع پستانداران و پرندگان شکاری وجود دارد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه می‌دهد: این تنوع گونه‌های مختلف را می‌توان در چهار منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، سه منطقه شکار ممنوع مرزی و هفت منطقه شکار ممنوع استان مشاهده کرد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور می‌شود: در طول ۲۰ سال گذشته جمعیت برخی از گونه‌های جانوری چون قوچ و میش افزایش یافته اما درباره برخی دیگر از گونه‌ها چون یوز و انواع گربه سانان احساس خطر در زمینه انقراض وجود دارد.

مشاهده دو مورد یوز از ابتدای سال 

اسدالله حاتمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفته است: به صورت مستند در سال جاری در دو مورد یوز در زیستگاه حیات وحش نایبندان طبس مشاهده شده است و در یک مورد نیز یکی از اهالی محلی بیان داشته که یک یوز به همراه توله‌اش را دیده است. به گفته وی مشاهده و آمارگیری از این گونه حیوانی بسیار سخت است چرا که همواره در مسیر پناهگاه نایبندان طبس تا پناهگاه راور استان کرمان در حال حرکت است.

جاده‌هایی که جان یوز را می‌گیرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس در ادامه بیان می‌کند: اما جاده‌هایی که در حاشیه پناهگاه‌های حیات وحش وجود دارد زمینه‌ای را برای تلفات این گونه مهم به وجود آورده و در محدوده زیستگاه‌های استان سمنان، جاجرم و حتی نایبندان شاهد کشته شدن این گونه ارزشمند بر اثر حوادث جاده‌ای بوده‌ایم. حاتمی با اشاره به اینکه علاوه بر یوز گونه‌های دیگری چون کارکال، گربه شنی و گربه وحشی نیز در معرض خطر هستند، یادآور می‌شود: در راستای فرهنگ سازی و آشنا کردن افراد با محیط زیست همواره در مساجد، مدارس و برای جوامع محلی کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم. بدون تردید حفظ یوز آسیایی و سایر گونه‌های در معرض خطر تنها حفظ یک حیوان کمیاب نیست بلکه در حقیقت حفظ بی دفاع ترین مخلوقات خداوندی از یک طرف و از جنبه دیگر حفظ تنوع زیستی منطقه خراسان‌جنوبی است. امید است که روزی هر ایرانی در راستای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند احساس مسئولیت کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *