سایت خبری پیام ما آنلاین | بیکاری دانش‌آموختگان

بیکاری دانش‌آموختگان





۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲

بیکاری دانش‌آموختگان 

وزیر کار: آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست

وزیر کار با بیان اینکه آمار بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاست، گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترک بین دانشگاه‌ها و نهادها به منظور حل مشکل بیکاری در کشور ایجاد شود.«محمد شریعتمداری» در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه الزهرا برگزاری  شد، با بیان اینکه میزان بیکاری جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی بالاست و باید برای حل این مشکل ضوابط جدید و سرمایه‌گذاری صورت پذیرد، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما عدم تطابق محصولات دانش آموختگان با بازار کار است. به طوری که با مطالعه‌ای که ما در وزارت تعاون بر اساس طرح آمایش انجام دادیم و نیازمندی‌های شغلی هر استان را مشخص کردیم، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان با نیاز شغلی و بازار کار استان خود تطابقی ندارند و باید بین نیاز استان‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هماهنگی ایجاد شود.

دانشجویان مهارت کافی ندارند 

وی در ادامه افزود: متأسفانه دانشجویان و دانش آموزان ما از مهارت کافی بهره مند نیستند و آمادگی انجام کار را ندارند و باید در دوره‌های کارورزی شرکت کنند. بر همین اساس ما طرحی را تحت عنوان شورای عالی فنی تربیت و مهارت در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور دادیم که ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور است. وزیر کار خاطر نشان کرد: در زمینه اشتغال باید همه مراکز آموزشی برنامه هماهنگ داشته باشند تا بتوانند نیروهای ماهری تربیت کنند که مورد نیاز بازار کار است. در این زمینه می‌توان از تجربه سایر کشورها استفاده کرد.

وی در خصوص فضاهای فیزیکی خالی در دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور نیز اظهار کرد: این دانشگاه‌ها دارای فضاهای فیزیکی هستند که فاقد دانشجو است که می‌تواند با تغییر ساختار این مراکز را به مراکزی مناسب برای تربیت نیروی انسانی ماهر تبدیل کرد.وی در ادامه به شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ ها، اشاره کرد و افزود: در مطالعه‌ای که در این زمینه داشتیم مشخص شد این شرکت‌ها برای بحث تأمین مالی پروژه‌های خود با مشکل مالی مواجه هستند و آن هم به دلیل پیچیدگی سیستم بانکی برای ارائه وام است که باید این مشکلات نیز حل شود.

شریعتمداری تاکید کرد: با توافقی که انجام شد قرار شد در صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت علوم، سرمایه گذاری خطرپذیر شرکت‌های دانش بنیان در عرصه تعاونی‌ها حمایت شود.

به گفته وی، برای اینکه بر مشکلات اشتغال غلبه کنیم باید همه وزارتخانه‌های دست‌اندرکار با یکدیگر همکاری داشته باشند تا این مشکل سریع حل شود. ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترکی از نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط ایجاد شود و در زمینه حل مشکل اشتغال در این کارگروه بحث و بررسی شود و نتیجه نهایی آن به دولت ارائه شود.

عدم جذب فارغ‌التحصیلان هدر رفتن سرمایه‌های ملی است

«علیرضا حیدری» کارشناس اقتصادی درباره عدم تربیت نیروی کار مورد  نیاز کشور گفت: تا کنون برنامه مشخصی برای ارائه آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار نداشته‌ایم و اگر بخش صنعت و کشاورزی و خدمات نتوانند خود را با حوزه آموزش عمومی و تکمیلی پیوند بزنند و سیاست منسجمی در این زمینه نداشته باشیم هر کدام مسیر خود را می‌روند و بخشی‌نگری وارد کارکردشان می‌شود.

وی ادامه داد: مفهوم بخشی نگری این است که از حوزه اقتصاد ملی غافل می‌شویم و این امر موجب می‌شود جهت گیری هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ما متفاوت شود. در نتیجه با خلأ عرضه نیروی کار در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات که نیاز به نیرو دارند مواجه می‌شویم و از آن طرف به دلیل تربیت نیروهایی که بازار نیازی به آنها ندارند دچار مازاد نیرو در بازار می‌شویم.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حال حاضر در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکترا، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیاری هستند که بازار کار به آنها نیاز ندارد ولی در همین بازار مشاغلی وجود دارد که علیرغم تقاضای بسیار برای آنها، عرضه نیروی کار ندارند و این امر نشان می‌دهد که پیوندی بین این دو مقوله دیده نمی‌شود.

عدم بکارگیری فارغ‌التحصیلان به منزله هدر دادن سرمایه‌های انسانی

حیدری خاطرنشان کرد: متأسفانه دانشگاه آزاد به شکل نامحسوسی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده و کار آموزشی را رها کرده‌است. درست است که آموزش سرمایه است ولی اگر به کار گرفته نشود در واقع هدر رفتن هزینه‌های ملی است بنابراین وقتی نتوانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم و به بهره‌وری برسانیم، سرمایه‌های ملی و انسانی را به هدر داده‌ایم.وی افزود: تا زمانی که به شکل جزیره‌ای در کشور تصمیم گیری کنیم، بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی هر یک مسیر خود را طی می‌کنند و پیوند میان آموزش و بازار کار ایجاد نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای موفق در زمینه بازار کار استفاده کنیم، گفت: کشورهایی که در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی کار موفق بوده‌اند، در حقیقت بین آموزش و بازار کار خود پیوند برقرار کرده‌اند؛ ماه هم باید از کمک‌های فنی و تجربیاتی که کسب کرده‌اند، استفاده کنیم اما متأسفانه مشکل اساسی و زیربنایی ما در کشور این است که هیچگاه متناسب با نیاز بازار کار نیرو تربیت نکرده‌ایم و از وجود نیروهای متخصص و ماهر در صنایع استفاده نشده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *