سایت خبری پیام ما آنلاین | ‌اجرای طرح تعدیل جمعیت آهوان جزیره خارگ

‌اجرای طرح تعدیل جمعیت آهوان جزیره خارگ





۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳

‌اجرای طرح تعدیل جمعیت آهوان جزیره خارگ

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از آغاز اجرای طرح تعدیل جمعیت 

آهوان جزیره خارگ خبر داد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به‌تازگی از اجرای طرح تعدیل جمعیت یکهزار راس آهوان جزیره خارگ در این استان خبر داده و گفته است این طرح برای جلوگیری از تلفات ناشی از حوادث، برخورد با خودروها، بروز بیماری‌ها و مشکلات زیست محیطی آهوان جزیره اجرا می‌شود. به گفته فرهاد قلی‌نژاد، آهوان جزیره خارگ در محدوده اندکی زیست و زاد و ولد می‌کنند که برای حفاظت از این جانوران طرح تعدیل جمعیت در دستور کار قرار گرفت. 

آن‌طور که وی به ایرنا گفته، با انتقال شماری از آهوان خارگ به دیگر مناطق استان بوشهر و یا سایر زیستگاه‌های مستعد جمعیت آهوان تعدیل و از تلفات آنها نیز جلوگیری می‌شود. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین یادآور شده، پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ با وجود مشکلات ناشی از توسعه صنعتی یکی از مهم‌ترین مناطق زیستی استان بوشهر برای آهوان به شمار می‌رود. قلی‌نژاد می‌افزاید: این منطقه هنوز ظرفیت زیستگاهی خود را از دست نداده تا جایی که اکنون یکهزار رأس آهو در جزیره خارگ زیست می کنند.

به گفته وی آهو یکی از مهم‌ترین گونه‌های حمایت شده سازمان محیط زیست است که در همه فصل‌ها شکار آن ممنوع است و این گونه در استان بوشهر جمعیت قابل قبولی دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در حالی خبر از تعدیل جمعیت آهوان جزیره خارگ می دهد که پیشتر نیز مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با اشاره به جمعیت رو به رشد آهوان در جزیره خارک بر تعدیل جمعیت این گونه تاکید کرده بود.

ضرورت تعدیل جمعیت آهوها در خارگ

مهرماه 97 بود که سید مجید خرازیان‌مقدم با بیان اینکه با توجه به تلاش مستمر و حفاظت بهینه کارکنان محیط‌ زیست و فرهنگ بالای زیست‌محیطی مردم خارک، جمعیت آهوان همواره رو به رشد و پایدار بوده و به‌ویژه در دو دهه اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، گفته بود توسعه صنعتی جزیره خارگ نیز به‌ موازات جمعیت آهوها رشد چشمگیری داشته و این مساله وضعیت زیستی آهوان منطقه را با چالش‌های جدی‌ای روبه‌رو کرده که مهمترین آن کاهش شدید سطح زیستگاهی برای حیات‌وحش در این جزیره است. به گزارش ایسنا، وی در آن زمان درباره تراکم این گونه در جزیره خارک گفته بود، برخی مشکلات باعث تراکم غیرمنطقی آهوها در واحد سطح شده است و این حیوان حساس، علاوه بر تعارضات انسانی (بخصوص مرگ‌‌ومیر به‌ علت تصادفات ناشی از توسعه یا بهینه‌‌سازی جاده و خیابان‌کشی‌ها)، در معرض بروز انواع بیماری‌های مرتبط نیز قرارگرفته به ‌نحوی ‌که پس از شیوع یک بیماری پوستی ناشی از تراکم زیاد و نامساعد شدن زیستگاه در بین سال‌های ۸۱ تا ۸۳، جمعیت آنها از حدود ۱۰۰۰ رأس به کمتر از ۱۰۰ رأس رسید. این پستاندار در معرض نابودی کامل قرار گرفت اما با تلاش و زحمات مدیریت و کارکنان محیط‌ زیست استان بوشهر، این جمعیت بار دیگر خود را بازسازی کرد و هم‌‌اکنون در حدود ۸۰۰ رأس آهو در جزیره زندگی می‌کنند. به گفته خرازیان‌مقدم به‌ علت کمبود زیستگاه و تلفات ناشی از تصادفات، بیماری و احتمال ریزش شدید مجدد جمعیتی (با توجه به سوابق مذکور) نیاز به تصمیم‌‌گیری سریع و صریح درباره این جمعیت وجود دارد بنابراین طی همکاری و هماهنگی به‌ عمل‌ آمده بین اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر و معاونت محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان مرکزی، طی چند مرحله در فاصله سال‌های ۸۹ الی ۹۴ برای تعدیل جمعیت و انتقال آهوها جزیره به تعداد ۱۶۲ رأس (۶۰ رأس نر و ۱۰۲ رأس ماده) اقدام شد. این برنامه‌‌ریزی تأثیرات مثبتی به‌صورت مقطعی در کنترل جمعیت این گونه در جزیره به همراه داشت اما متأسفانه مشکلات زیادی که بارزترین آن‌ها به شرایط جزیره‌ای بودن این زیستگاه برمی‌گردد باعث شده است این مدیریت و تعدیل آهوها روند سریع و مطلوبی نداشته باشد. مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی جزیره خارک و قوانین و شرایط حاکم بر آن، تعلق خاطر ساکنان جزیره به این گونه پستاندار و معترض بودن عده‌ای از ساکنان نسبت به عملیات انتقال و خروج آهوها از جزیره می‌افزاید: مشکلات عدیده مربوط به زنده گیری و انتقال و هزینه‌های ناشی از آن همگی باعث می‌شود که پروسه انتقال به ‌سختی و به ‌کندی انجام شود و روند عملیات تعدیل مطلوب جمعیت آهوها به نحو قابل قبولی پیش نمی‌رود.

آن‌طور که وی گفته بود، متأسفانه با افزایش جمعیت این گونه در جزیره، آمار تصادفات جاده‌ای آهوها نیز به ‌تناسب جمعیت هرسال افزایش یافته است بطوری‌که طی شش سال اخیر حدود ۴۰۰ رأس آهو بر اثر تصادفات جاده‌ای در جزیره تلف‌شده‌اند بنابراین با توجه به مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد و محدودیت منابع آبی و غذایی این گونه پستاندار ارزشمند در جزیره که می‌تواند دوباره منجر به بروز تلفات گسترده در جمعیت آن شود، ضروری است جهت استاندارد کردن جمعیت و رعایت ظرفیت برد مناسب تعداد آهوها در جزیره خارک که حداکثر یک‌ سوم جمعیت فعلی است (گرچه تعیین دقیق آن مستلزم انجام مطالعات جامع است) اقدام شود. همچنین باید با اعمال مدیریتی صحیح و اصولی و اجرای مجموعه‌ای از اقدامات، تمهیدات لازم تحت نظارت متخصصان و کارشناسان با تجربه در یک بازه زمانی مناسب، برای این گونه پیش‌بینی و اجرایی شود.

تعدیل آهوان برای کاهش ریسک بیماری

شهریور 94 بود که  محیط‌زیست جزیره خارگ اعلام کرد برای تعدیل جمعیت آهوهای جزیره و کاهش خطر ریسک شیوع بیماری، آنها را برای تکثیر و پرورش از خارگ خارج می‌کنند. در آن زمان مهدی مخلوعی به خبرگزاری مهر گفته بود، جمعیت آهوان خارگ در چند سال یک نمودار افزایشی محسوس داشته است به طوری که به دلیل گسترش روزافزون صنایع و شرکت‌ها در خارگ و کمبود فضا و زیستگاه برای این آهوان، خطر ریسک بیماری را برای این گونه حیات وحش افزایش داده استک

وی در ادامه گفته بود به دلیل تغییرات ژنتیکی حاصل از جفت‌گیری‌های فامیلی که در بین این جانوران وجود دارد و با توجه به اینکه آهوی دیگری از جای دیگر  وارد جزیره نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از یک تحقیق جامع کارشناسی‌شده اقدام به کاهش جمعیت آهوان خارگ کرد. رئیس محیط زیست جزیره خارگ در آن زمان گفته آهوان به صورت امانی در اختیار افراد دارای پروانه تکثیر و پرورش قرار می‌گیرد.

مهدی مخلوعی در آن زمان گفته بود این واگذاری‌ها با اولویت استان بوشهر صورت می‌گیرد و در صورت نبود متقاضی در استان، برای تکثیر و پرورش و بهره‌برداری از جمعیت حاصله در زیستگاه‌های دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *