سایت خبری پیام ما آنلاین | اسید پاشان اعدام می شوند

اسید پاشان اعدام می شوند





۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲

اسید پاشان اعدام می شوند

با موافقت نمایندگان؛ اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی فساد فی الارض محسوب می شود

نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی فساد فی الارض محسوب می شود.

نمایندگان مجلس دیروز در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، تبصره الحاقی به ماده یک این طرح را با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر به تصویب رساندند که براساس آن در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد، به نحوی که موجب ناامنی در جامعه شود؛ اقدام مرتکب فساد فی الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود. 

طبق قانون مجازات اسلامی برای اتهام فساد فی الارض اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده اما در مواردی نیز احکامی دیگری نیز مانند قطع دست و پا و یا تبعید صادر می‌شود.

سیده فاطمه حسینی نمایند مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی ، پیشنهاد حذف تبصره الحاقی به ماده 5 طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را داده و نمایندگان مجلس با 136 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع آن را تصویب کردند. سیده فاطمه حسینی ضمن توضیحاتی در مورد این بند الحاقی گفت: این تبصره باید حذف شود چرا که زحمات مجلس برای قربانیان اسیدپاشی به هدر می رود.

گفتنی است تبصره الحاقی به ماده 5 بدین شرح است: هزینه های موضوع این ماده در بودجه سالانه با درخواست صندوق تامین خسارت های بدنی، پیش بینی و اختصاص می یابد.

 در همین رابطه طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده تهران  ارائه مدرک هویتی برای خریدار اسید را پیشنهاد داد تا افراد به راحتی نتوانند اسید را تهیه کنند چرا که مواد اسیدی با قیمت ارزان تهیه می شود او همچینن در ارائه پیشنهاد خود یک فیلم دو دقیقه‌ای از قربانیان اسید پاشی در صحن مجلس به نمایش گذارد که سهولت دسترسی به اسید در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. اما با پیشنهاد وی مخالفت شد. نمایندگان با ۶۸ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع با پیشنهاد محدود کردن خرید و فروش اسید مخالفت کردند.

 یکی دیگر از موارد  این طرح حمایتی، ماده 6 مصوب این طرح است که عبارت است از: «دعاوی و شکایت مربوط به جرایم اسید پاشی خارج از نوبت رسیدگی می شود.» در ماده 7 طرح مذکور نیز آمده است: «از تاریخ لازم الرجرا شدن این قانون، لایحه قانونی مربوط به مجازات اسیدپاشی اسید مصوب 16/12/1337 نسخ می شود.»

پوشش هزینه درمانی قربانیان  اسید پاشی در اولویت قرار گیرد

نماینده مردم در  مجلس دهم با بیان اینکه  پوشش هزینه‌های درمانی قربانیان  اسید پاشی در اولویت قرار گیرد،گفت: تصویب  قانون  تشدید برخورد با  اسیدپاشی  در بهارستان، سیاست قانونی مثبتی  است.

بهمن طاهرخانی  نماینده مردم تاکستان درباره تشدید برخورد قانونی با اسید پاشان در جامعه پزشکی،گفت: ما درگذشته نیز برای  برخورد  با  معضل اسید پاشی، قوانینی را در حوزه قضا داشته ایم بنابراین  قوانین جدید مصوب شده در بهارستان  مرتبط  با  تشدید برخورد با اسید پاشی است.

ریشه کنی معضل اسیدپاشی نیازمند رعایت  مسائل، حقوقی ،فرهنگی وآموزشی

 نماینده مردم تاکستان در  مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: قانونی که  اخیر در زمینه با معضل اسید پاشی در  بهارستان  تصویب شده است بر تشدید مجازات اسید پاش و حمایت از قربانی اسیدپاشی  تاکید دارد  اما در  کنار مسائل مذکور نیز می بایست  رعایت  مسائل فرهنگی ،آموزشی نیز برای  جلوگیری از وقوع  جرم  اسید پاشی نیز مدنظر قرار بگیرد. وی ادامه داد: افرادی که به طریق عمدی اقدام به اسیدپاشی می‌کنند بطور مسلم دارای انگیزه های ناروایی  هستند  اما وظیفه حاکمیتی  و دولت این است که  تلاش کند، هرچه سریعتر قربانی اسید پاشی به  جامعه بازگردد.

پوشش  هزینه درمانی قربانی  اسید پاشی  در اولویت قرار بگیرد

عضوکمیسیون  حقوقی وقضایی مجلس با بیان اینکه  پوشش  هزینه درمانی قربانی  اسید پاشی  در اولویت قرار بگیرد یادآورشد:تصویب  قانون  تشدید، برخورد با  اسیدپاشی  در بهارستان  سیاست قانونی مثبتی  است که می تواند مانع  از  ارتکاب  جرم  مذکور در  جامعه شود.

کارشناسان معتقدند اگرچه تشدید مجازات اسیدپاشان برای کاهش این گونه از رفتارهای آسیب زا اقدامی موثر است، اما باید محدودیت‌ دستیابی افراد عادی به این نوع مواد شیمیایی، آموزش کنترل خشم و جلوگیری از تعصبات و تفکرات بسته از سنین کودکی نیز مورد توجه قرار داد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *