سایت خبری پیام ما آنلاین | زنگنه: نمی‌گذارم بابک زنجانی درست کنند

زنگنه: نمی‌گذارم بابک زنجانی درست کنند





۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰

زنگنه: نمی‌گذارم بابک زنجانی درست کنند

وزیر نفت مدعی شد اگر کسی گزارشی دهد که با فساد، برخورد جدی نکرده‌ام به او جایزه می‌دهم

وزیر نفت می گوید: فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم؛ حتی به قیمت جانم نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت در گفت و گویی با پایگاه خبری خانه ملت افزود: امسال ۶۰ میلیون مترمکعب دیگر گاز وارد مدار می‌شود و تا آخر سال آینده نیز همه فازها جز فاز ۱۱ پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید.

« وزیر نفت ادامه داد: تاکنون ۱۴ فاز وارد مدار شده، درحالی که در همه تاریخ فعالیت وزارت نفت تا ابتدای دولت یازدهم، ۱۰ فاز پارس جنوبی افتتاح شده بود و ۱۴ فاز در دولت فعلی وارد مدار شد. وی افزود: امسال ۶۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود، یعنی دو فاز و نیم دیگر هم افتتاح می‌شود. برخی از سوالات این  گفت و گو به شرح زیر است:

بابک زنجانی توان پرداخت بدهی‌های وزارت نفت را ندارد

اظهارات بابک زنجانی بسیار پر سر و صدا شد، تاکنون چه میزان از بدهی‌های او به وزارت نفت پرداخت شده است؟

طبق گزارش کارشناسی، اموالی که طی سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود، این اموال در اختیار وزارت نفت است، اما فروش نرفته، هرچند می‌خواهیم آنها را بفروشیم، زیرا به پولش نیاز داریم، باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از ۲ میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند، البته بعید می‌دانم چنین پولی نیز داشته باشد، پول دارد اما نه در این حد و اندازه، زیرا اکنون ۲ هزار میلیارد دلار می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.

فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند

می‌گویید فضا را برای افرادی که می‌خواهند هر کاری کنند بسته‌اید، لطفاً در این باره توضیح دهید؟

من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، انشاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.

تنها انگیزه‌ام از ماندن در وزارت نفت این است که تلاش کنم اولاً نگذاریم آمریکا به هدفش برسد و ثانیاً تا جایی که در توانم است از درد و رنج مردم کم کنم. نیامده‌ام برای بقای خودم پول مردم را به کسی دهم و برای خودم رفیق درست کنم، در حالی که می‌توانم در وزارت نفت هزاران نفر رفیق داشته باشم زیرا پول دستم است.

دستگاه پوز برای یک مأمور خرید جزیی بوده است

به تازگی هم از دو نفر از نمایندگان مجلس به دلیل اظهارنظر در مورد اتفاقات (ماجرای دستگاه پوز) دفترتان شکایت کرده‌اید، لطفاً در این مورد توضیح دهید؟

از آن‌ها به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و به قوه‌قضاییه شکایت کرده‌ایم و حتماً آنجا رسیدگی می‌کنند. دومین بار است که از یکی از این نمایندگان شکایت می‌کنیم. چه دستگاه پوزی در دفتر من بوده است؟ یک نفر کارمند ساده مدت موقت که مأمور خریدهای جزیی بوده، برای انجام کارهایش دستگاه پوز گرفته و همکارانش که از وجود این دستگاه مطلع شده‌اند، پرداختی‌های خودشان شامل پول برق و آب، نقد کردن کارت بانکی، انتقال کارت هدیه یا نفت کارت را از طریق این دستگاه پوز انجام می‌دادند، در طول دو سال هم گردش مالی این دستگاه حدود یک میلیارد تومان بوده و با بازرسی انجام شده نیز کاملاً مشخص شده که هیچ مورد خلافی هم واقع نشده حالا در مورد چنین موضوع ساده و شفافی باید این تهمت‌ها را بزنند؟!

برخورد جدی با فساد 

من نمی‌توانم از اموال بیت‌المال دست بردارم. در وزارت نفت پول بسیار است، اینجا در حالت عادی سالی ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیارد دلار پول می‌چرخد. عده‌ای می‌خواهند چیزی از این پول به دست بیاورند. دوستی و دشمنی‌شان هم بر این اساس است. من چنین دوستی و دشمنی را نمی‌خواهم!

من به هر کس که گزارشی دهد از اینکه من برای برخورد با فساد جدی برخورد نکرده‌ام به او جایزه می‌دهم. ضمن آنکه سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات را مانند افراد خودمان می‌دانم.

ایران برنامه‌ای برای خروج از اوپک ندارد

آقای وزیر عده‌ای تحلیل کردند که اوپک در آستانه فروپاشی است، آیا ایران برنامه‌ای برای خروج از سازمان دارد؟

ایران برنامه‌ای برای خروج از سازمان اوپک ندارد و ابراز تأسف می‌کند از اینکه بعضی از اعضای اوپک، این سازمان را به یک کانون سیاسی برای مقابله با دو عضو بنیانگذار اوپک یعنی ایران و ونزوئلا تبدیل کرده‌اند و دو کشور منطقه، در این سازمان با ما دشمنی می‌کنند، ما دشمن آن‌ها نیستیم اما آن‌ها با ما دشمنی می‌کنند و اوپک را تبدیل به سازمان سیاسی کردند و از نفت به عنوان سلاح در بازار جهانی و جهان علیه ما استفاده می‌کنند.

از نظر شما برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی کنونی چه راه‌هایی وجود دارد؟

فقط باید با یکدیگر بسازیم و مهربان باشیم، در حال حاضر با هم بسیار خشن هستیم. رأفت و مهربانی میان ما نیست، خشونت بین ما بسیار شدید است، چرا اینگونه با هم رفتار می‌کنیم؟!، ما یک ملتیم و در یک مجموعه قرار داریم باید با هم مهربان باشیم، منافقان هم اکنون در کاخ سفید نفوذ کرده‌اند، آیا ما فراموش کرده‌ایم «آقای بولتون» اکنون نماینده منافقان در کاخ سفید است. ما چرا نباید با هم مهربان باشیم و چرا با یکدیگر همدل نیستیم، تنها در صورت همدلی و مهربانی کارها جلو می‌رود، رعایت حق مسلمانی را هم کنار گذاریم که نمی‌توانیم، حق هم میهنی را هم رعایت نمی‌کنیم.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *