پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تمدید مجوز معدن بوکسیت، قله شاهوار را تهدید می‌کند

تمدید مجوز معدن بوکسیت، قله شاهوار را تهدید می‌کند





۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷

تمدید مجوز معدن بوکسیت، قله شاهوار را تهدید می‌کند

نماینده شاهرود و میامی در مجلس: هرگونه تمدید مجوز تا اعلام نظر قطعی دستگاه‌های چهارگانه شامل محیط زیست، منابع طبیعی، آب و راه ممنوع است.

در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید مجوز بوکسیت تاش که سال‌هاست قله شاهوار کانون آب‌ساز شاهرود را تخریب کرده به گوش می‌رسد خبری که رقابت امید و ناامیدی مردم را دامن زده است. شاهوار روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارد، شائبه تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش که شش سال است زخم‌های عمیقی را بر تن این کانون آب ساز و حیات بخش شمال شرق ایران اسلامی وارد ساخته، موجب نگرانی قشر گسترده‌ای از دوست‌داران طبیعت در سراسر کشور شده است.

آغاز فعالیت بدون استعلام 

ماجرای آغاز به کار معدن بوکسیت تاش نخستین‌بار در سال ۸۷ مطرح شد. به این شکل که آن زمان مجوزهای محدود بدون لحاظ استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست سبب شد تا معدن فعالیتش را شروع کند و تا امروز عملاً! ًشش سال پیاپی است که بیش از پروانه مجاز بهره برداری می‌کند از سوی دیگر لابی‌های قدرت در پایتخت سبب شده تا بیم تمدید ۱۵ ساله آن برود آن هم در حالی که مقام معظم رهبری بارها نسبت به عدم تخریب منابع به خصوص منابع آب و حیات بخش ایران اسلامی بارها هشدار داده‌اند.

این لابی‌ها در برابر خواست مردم، طومارهای ده‌ها هزار امضایی خطاب به رهبری معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور و سران قوا، تلاش‌های رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و دوست داران طبیعت و کارشناسان و مسوولان و نمایندگان مجلس ایستاده و یک تنه می‌خواهند آخرین ضربات را بر پیکر نیمه جان شاهوار وارد کنند.

معدن مجوز برداشت ندارد

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی ضمن رد شائبه تمدید مجوز معدن بوکسیت شاهوار می گوید هرگونه تمدید تا اعلام نظر قطعی دستگاه‌های چهارگانه شامل محیط زیست، منابع طبیعی، آب و راه ممنوع است. به گفته وی هرگونه تمدید از منظر بنده به عنوان نماینده شهرستان شاهرود و میامی در مجلس بدون اعلام رسمی دستگاه‌های مسوول مانند محیط زیست، منابع طبیعی، راه و آب مبنی بر عدم آسیب جدی به زیرساخت‌های شهرستان و خصوصاً منابع آب و خاک و هوای منطقه قابل قبول نیست. حسینی شاهرودی می گوید با وجود دستور فرماندار شاهرود مبنی بر تعطیلی این معدن اما بازهم ۳۷ هزار تن برداشت از آن صورت گرفته که بی‌توجهی به دستور را نشان می‌دهد. این درحالی است که معدن معتقد است که این برداشت باطله‌های قبلی بوده اما خیر؛ ما معتقد هستیم این معدن در همین مدت نیز مشغول به کار بوده و تعطیل قطعی نبوده است.

تخریب کانون‌های آب ساز شاهرود

موضوع تخریب منابع، کانون‌های آب ساز و گیاهان و فراری شدن وحوش در شاهوار، این قله حیات بخش در شمال شرق کشور بارها مطرح شده و به اثبات نیز رسیده است اما همچنان دست پر قدرت لابی‌ها بر تن نحیف این قله، تخریب را به ارمغان می‌آورد.

رئیس شورای شهر شاهرود نیز ضمن بیان اینکه در سال گذشته چهار مورد آزمونه آب از کانون آب ساز شاهوار در چهار نقطه مشخص اخذ و بررسی آن در معتبرترین آزمایشگاه آب و خاک کشور صورت گرفته است، می‌گوید: این آزمایش‌ها نشان داد که میزان آلومینیوم موجود در آب ده‌ها برابر حد مجاز است.

آن‌طور که سمیعی می گوید، در شاهوار دو میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب معادل سد کرج، آب نهفته است که اگر در زمستان مسوولان دستگاه‌های نظارتی به این قله مراجعه می‌کردند به وضوح درمی‌یافتند که هر بیل مکانیکی که مقداری خاک را برای بار کردن در کامیون‌ها بالا می‌آورد بدون استثنا قطعه‌ای بزرگ از یخ انتهای خاک‌ها چسبیده است این نشان می‌دهد شاهوار کانون آب سازی است که در معرض تخریب قرار گرفته است.

پاسخ عجیب مسوولان صمت

اما در عین ناباوری مسوولان چشم بر این موضوعات بسته و معتقدند شاهوار نه گیاهی دارد و نه آب و خاکی؛ معاون معدنی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان در پاسخ به این پرسش  که آیا بازدیدی به منطقه داشته است و منطقه را چطور ارزیابی می‌کند، می گوید: «این معدن همان چیزی که در پروانه هست را برداشت می‌کنند اما درباره میزان برداشت حضور ذهن ندارم که بتوانم پاسخ دهم.» 

محمد فروهر در مواجهه با اینکه فرماندار شاهرود در نشستی عنوان کرد که سهم یک درصد بهره‌برداری از معادن که صرف عمران و آبادانی منطقه می‌شود پرداخت‌نشده نیز می گوید: «چنین چیزی به این اسم اصلاً وجود ندارد.»

وی درباره رویکرد صنعت معدن و تجارت پیرامون تمدید قرارداد یا پایان بهره‌برداری بوکسیت، نیز می گوید: «هر چه قانون تعیین کرده باشند بر همان مبنا عمل می‌کنیم و من متولی امر برآورد میزان تخریب معدن بوکسیت نیستم که پاسخ دهم محدوده‌ای برای آنها تعیین‌شده که داخل همان کار را انجام می‌دهند کار تخریبی نمی‌کنند کار معدنی انجام می‌دهند.»

دستگاه قضا همچنان ساکت است

یکی از مشکلاتی که درباره معدن شاهوار مطرح می‌شود عدم ورود دستگاه قضا شامل دادگستری شاهرود، دادستان و حتی حوزه قضائی بسطام است چرا که ورود این نهاد با وجود محرز شدن مشکلات قانونی و تخریب محیط زیست می‌توانست به مراتب منافع بیشتری را به مردم شهرستان شاهرود برساند. این معدن از چند بابت قابل پیگیری است نخست اینکه در هنگام تعطیلی موقت بازهم به کار خود ادامه داد، دوم این معدن باعث تخریب منابع آب و خاک شاهرود شده که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آن را بیان کرده، سوم این معدن بیش از میزان مجاز در پروانه برداشت کرده است.

امور پیگیری می‌شود

به نظر می‌رسد با ورود حجت الاسلام رئیسی به موضوع و همچنین تغییر و تحولاتی که در دستگاه قضائی رخ داده می‌بایست شاهد تحول در احقاق حق مردم در موضوع شاهوار باشیم امری که می‌تواند امید را در دل‌های مردم شهرستان روشن سازد.

عواقب تمدید مجوز معدن بوکسیت

در صورتی که با وجود تمام تلاش‌های مردم شاهرود، مسوولان، دوستداران طبیعت، سمن‌ها و… مجوز این معدن تمدید شود احتمالاً چند سناریو پیش خواهد آمد، نخست حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی که بارها اعلام داشته از این معدن و تخلفاتش اسنادی دارد که در صورت ادامه فعالیت، آنها را منتشر می‌کند، نسبت به این امر اقدام کند، دوم احتمال برگزاری تجمعات مردمی در حمایت از مواضع نماینده، امام جمعه و فرماندار شاهرود و همچنین مواضع صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابله با کوه خواری و طبیعت خواری وجود خواهد داشت.سومین پیش فرض، شکایت اداره کل محیط زیست استان سمنان و سازمان‌های مردم نهاد از مسوولان معدن است چرا که طبق اصلاحیه قانون منابع طبیعی از سال گذشته سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست محیطی خودشان راساً می‌توانند علیه یک عنصر تخریب‌گر محیط زیست اعلام جرم کنند و دست آخر احتمالاً موضوع از طریق مجلس و دستگاه قضائیه بررسی خواهد شد که آن زمان عواقب بسیاری خواهد داشت، لذا به نظر می‌رسد عدم تمدید مجوز این معدن راهی مطلوب باشد.

 

در نهایت باید گفت بیم و امید در شاهوار هفته‌ای دشوار و پر اضطراب را برای مردم و دوست‌داران طبیعت به همراه آورده است، این هفته سرنوشت ‌سازترین روزها در موضوع شاهوار و نجات آن است و مردم شاهرود با دستان خالی و با تکیه بر پیگیری مسوولان شهرستانی و استانی و کشوری امیدوار هستند تا بار دیگر جشن رهایی طبیعت از چنگال لابی‌های قدرت و ثروت را مانند جاده جنگل ابر در یک دهه گذشته، بگیرند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *