پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلاتکلیفی پارک پردیسان تهران همچنان ادامه دارد

بلاتکلیفی پارک پردیسان تهران همچنان ادامه دارد





۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲

بلاتکلیفی پارک پردیسان تهران همچنان ادامه دارد

موضوع واگذاری پارک طبیعت پردیسان به شهرداری تهران از اواخر دولت دهم از سوی دولتمردان مطرح شد تا وضعیت این پارک طبیعت سر و سامانی بگیرد.این طرح در آستانه اجرا بود که در ابتدای دولت یازدهم معصومه ابتکار به عنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست از اجرای آن جلوگیری کرده و به این ترتیب این طرح ابتر ماند.

پارک پردیسان در دسته پارک های بزرگ مقیاس قرار می‌گیرد که نه تنها جنبه فضای سبز و پر کردن اوقات فراغت را دارد بلکه تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت آب و هوایی شهر تهران دارد.در طول سالهای اخیر همه ساله کش مکش میان مسئولان شهرداری تهران و سازمان محیط زیست وجود داشت تا اینکه در سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای میان سازمان و شهرداری تهران منعقد شد.

تفاهم نامه‌ای که به زعم برخی تفاهم نامه خوبی نبود و حتی شهرداری وقت تهران نجفی پیش از ان از مفاد آن آگاه نبوده و حتی چرخی هم در پارک نزده بود تا از نزدیک با آن آشنا شده باشد. در این تفاهم نامه به گفته کلانتری قرار نبود که مالکیت پردیسان به شهرداری تهران واگذار شود و فقط قرار بود برای بهسازی و شاداب سازی پردیسان شهرداری تهران بیش از ۳۰۰ میلیارد در آن هزینه کند.

حال پردیسان خوب نیست

در اردیبهشت امسال بود که حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در تذکری پیش از دستور به وضعیت پارک پردیسان اشاره کرد و گفت: پارک طبیعت پردیسان از حیث ارائه خدمات، به شهرداری تهران تحویل داده شده است اما توسعه آن منتفی شده است. وی افزود: مردم در نوروز از نوروزگاه‌ها برگزار شده در این پارک استفاده کردند اما شرایط پارک پردیسان مناسب نبود و با توجه به تفاهم ما و محیط زیست لازم است با رعایت مسائل محیط زیستی نواقص برطرف شود. میلانی گفت: از شهرداری می‌خواهیم تا گزارش عملکرد از اقدامات خود و همچنین برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را ارائه کنند.

توافق‌نامه ۱۵ساله‌ای که جور 

دیگری اجرا می‌شود!

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در ارتباط با موضوع واگذاری پارک پردیسان به شهرداری اظهار داشت: پردیسان یک پارک طبیعی است، از سرمایه‌های ارزشمند تهران به شمار می‌رود و باید به عنوان پارک طبیعت حفظ شود، گونه‌های موجود در آن ارزشمند است و باید حفاظت و مراقبت لازم در آن لحاظ شود. وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل محدودیت منابع، امکان نگهداری پارک برایش میسر نبود و در اوایل شورای پنجم توافقنامه‌ای بین شهرداری تهران و ریاست سازمان محیط زیست منعقد شد و بر همین اساس، شهرداری مسؤولیت نگهداری از پارک را برعهده گرفت.  این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه انجام آسفالت، نورپردازی پارک، بهسازی معابر پیاده و نصب صندلی برای تفرج مردم از جمله اقداماتی بود که توسط شهرداری براساس این توافقنامه انجام می‌گرفت، بیان داشت، شهرداری با اعتبار قابل توجه که در شورا تصویب شد عهده‌دار این مسؤولیت شد. 

وی گفت: براساس این توافقنامه ۱۵ سال نگهداری از پارک پردیسان را برعهده شهرداری قرار دادند، اما تملک آن واگذار نشده بود.  نوری گفت: در ادامه این مسئله، به دلیل چالش‌های ایجاد شده و نگرانی از انجام ساخت وساز و پروژه‌های مختلف، فعالان محیط زیست ابراز نگرانی کردند و این مسئله سبب شد که پروژه نگهداری از پارک با کندی مواجه شود. وی ادامه داد: بر همین اساس طرح اولیه تعدیل و طبق آخرین توافق نگهداری پارک توسط شهرداری و سازمان‌ها بوستان‌ها انجام می‌گیرد وسالانه ردیف اعتباری آن در شورا تصویب می‌شود. 

به داد گونه‌های گیاهی برسید

هرچند که متر مشخصی برای اندازه گیری واگذاری پارک پردیسان و اینکه دقیقا گره کار واگذاری کجاست وجود ندارد اما آنچه مهم است از بین رفتن گونه های گیاهی است. بسیاری از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که گونه‌های گیاهی در پارک پردیسان از بین رفته است و عدم واگذاری کامل پارک به شهرداری این فاجعه را رقم زده است.

پای پیمانکار در میان است!

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: پارک پردیسان در آغاز مدیریت شورای پنجم به شهرداری تهران واگذار شد اما گویا شهرداری  هنوز اقدام خوبی در این محل نکرده است.وی ادامه داد: در این پارک ۳۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که اخیرا مطلع شدیم برخی از عوامل فضای سبز شهرداری اقدام به از بین بردن گونه‌های گیاهی کرده است. به گفته عضو شورای شهر تهران، مجموعه پیمانکار باید نسبت به افزایش روشنایی و بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی و بهبود کف پوش‌ها در این مرکز اقدام کند.بسیاری از درختان و گونه‌های گیاهی خاص پارک پردیسان از بین رفت و هنوز مشخص نیست چرا با وجود داشتن تفاهم نامه این پارک بهسازی نشده است.

پردیسان واگذار نشده است

اما اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس درخصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفت: این موضوع صحت ندارد و اصلا واگذاری در کار نیست. وی افزود: ما در حال ارائه یک سری خدمات به بوستان پردیسان هستیم یعنی واگذاری نشده است و فقط ما در حوزه مبلمان ، آسفالت، نهرها، فضای سبز و کارهای این چنینی اقداماتی انجام می‌دهیم تا به شاداب سازی آنجا کمک کنیم. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص اینکه چرا بوستان واگذار نشده است، گفت: در گذشته چندین بار جلسات و مذاکراتی برای واگذاری شده است اما در دوره جدید صحبتی نشده است و همین اقداماتی هم که ارائه می‌دهیم پس از کلی خواهش از مسؤولان محیط زیست است.

عطایی در پاسخ به این سوال که این مخالفت برای واگذاری و انجام کارهای عمرانی از سوی چه کسی است گفت: طبیعتا مسؤولان پردیسان راضی به واگذاری نیستند و ما این کارها را هم با کلی خواهش و تمنا انجام می‌دهیم. وی ادامه داد:  آنها خودشان را متولی می‌دانند اما به لحاظ اینکه پارک در وسط شهر واقع شده است و بالاخره محلی برای استفاده مردم است رفته‌ایم تا یک سری اقدامات را برای بهبود کیفیت استفاده مردم انجام دهیم. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما کلی خواهش کردیم و گفتیم ما اصلا ادعایی نسبت به مالکیت نداریم و اصلا دنبال تغییر متولی هم نیستیم فقط بگذارید برای رفاه حال مردم کاری کرده باشیم.

عطایی در خصوص اینکه برخی از اعضای شورای شهر هم نسبت به مشکلات این پارک حرف و حدیث‌هایی داشتند و مدعی شدند که به دلیل عدم واگذرای و رسیدگی به پارک برخی گونه های گیاهی از بین رفته است گفت: جالب است که ما حتی به آن بخش‌هایی که این دوستان می‌گویند گونه های خاصی در آنجا هست دسترسی نداریم و اجازه ورود  نمی‌دهند.

وی گفت: ما در بقیه جاهای پارک که نیاز به کارهای عمرانی دارد در حال خدمت رسانی به مردم هستیم.

پردیسان گوشت قربانی!

با وجود اینکه تفاهم نامه ای برای واگذاری پردیسان بسته شده و پیمانکاران اقدامات اولیه را انجام می دهند و شاید همه دلشان برای پردیسان می‌سوزد اما آن چیزی که به ذهن متبادر می‌شود این است که پردیسان این روزها گوشت قربانی است.پردیسان در کش مکشی میان مسئولان شهری و سازمان محیط زیست گرفتار شده است که از این رهگذر خشکی و از بین رفتن سهم پارک پردیسان شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *