سایت خبری پیام ما آنلاین | حمایت از قربانیان اسیدپاشی

حمایت از قربانیان اسیدپاشی





۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴

حمایت از قربانیان اسیدپاشی

نمایندگان مجلس یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را تصویب کردند 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تقاضای یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن با 161 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند. نظر به اینکه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن در تاریخ 8/11/1397 توسط کمیسیون قضایی و حقوقی به صورت گزارش، تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده است، لذا امضاء کنندگان به لحاظ اهمیت موضوع تقاضای بررسی یک فوریتی آن را دارند.

«سیده فاطمه حسینی» نماینده مردم تهران در رابطه با تقاضای یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، گفت: متاسفانه در روزهای گذشته نیز شاهد چنین حادثه ای بودیم که موجب آسیب به افکار عمومی می شود. با توجه به بررسی ها خلاء قانونی، تعیین مجازات برای اسیدپاشی به بیش از 60 سال پیش برمی گردد. وی افزود: بنابراین موضوع مذکور مربوط به مجازات جرم اسیدپاشی در قانون سال 1337 پیش بینی شده که منسوخ شده و با توجه به جنبه عمومی جرم و مجازات و همچنین قصاص که برای جنبه خصوصی تعیین می شود. در اغلب موارد اسیدپاشی امکان اجرای قصاص وجود ندارد یا دشوار است از این رو باید در این خصوص بازنگری صورت بگیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: طرح یاد شده در سال 96 تدوین و در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی و تصویب شده لذا با توجه به حجم زیاد کار مجلس دهم درخواست می شود این موضوع با یک فوریت به تصویب برسد تا هرچه زودتر شاهد به ثمررسیدن نتیجه آن باشیم.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن با بیان اینکه در حال حاضر ظلم مضاعفی به جامعه بانوان می‌شود، گفت: کشتن یک فرد انواع و اقسام متفاوتی دارد که یکی از انواع آن بحث اسیدپاشی است که کماکان ادامه داشته و هیچ‌گاه قطع نمی‌شود. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین موجود در زمینه اسیدپاشی پاسخگو نبوده و به همین دلیل بانوان از این ناحیه آسیب فراوان می‌بینند، افزود: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به این دلیل تدوین شده که قانون در این حوزه به خوبی اجرا نمی‌شود و باید جلوی بزه‌کاری در این بخش گرفته شود. وی با اشاره به اینکه طرح جدید تشدید مجازات اسید‌پاشی نکات مثبتی دارد که تکمیل کننده نواقص قبلی است، ادامه داد: تصویب این طرح می‌تواند عدم تکرار اسید‌پاشی یا به حداقل رساندن این جرم را در پی داشته باشد. وی با بیان اینکه در حال حاضر فردی با اسید به شخص دیگری آسیب می‌رساند و به راحتی از کشور خارج می‌شود، تأکید کرد: مگر می‌شود شخصی یکی را نابینا کند یا زندگی او را با آسیب مواجه کند و سپس تخفیف از مجازات اخذ کند.این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه قوانین قبلی در حوزه اسیدپاشی با جرم تناسب ندارد، تصریح کرد: از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم با یک رأی بالا طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را تصویب کنند تا افرادی که به شکل دائم یک فرد را از زندگی ساقط می‌کنند در برابر قانون پاسخگو شوند.

اکثر قربانیان اسید پاشی، زنان هستند

«زهرا ساعی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با تصویب یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی  وحمایت از بزه دیدگان ناشی از آن این چنین اظهار نظر کرد: از سال گذشته جلسات متعددی با ارگان‌های مختلف کشور در رابطه با موضوع تشدید مجازات اسیدپاشی برگذار شد تا قانون مجازات اسیدپاشی در راستای بازدارندگی بیشتر و کاهش جرم در جامعه اصلاح شود. وی ادامه داد: متاسفانه این نوع خشونت در تمام دنیا وجود داشته و در برخی از کشور‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و اکثر قربانیان آن نیز خانم‌ها هستند.ساعی خاطرنشان کرد: در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی بر اساس نوع و شکل جرائم، مجازات دیه، حبس تعزیزی بر اساس نوع درجه تعیین شده است. افزایش مجازات‌های لازم برای مبارزه با اسیدپاشی به نحوی در طرح اعمال شده است که به طور حتم تا حدود بسیاری از وقوع جرم در جامعه کاهش پیدا کند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه درمان قربانیان اسیدپاشی بسیار طولانی و هزینه بر است، اظهار کرد: قربانی هم از لحاظ روحی، روانی آسیب دیده و هم از لحاظ ظاهری، چرا که دیگر به شکل قبل بر نمی‌گردد، بنابراین هزینه درمانی بزه‌دیدگان از صندوق تأمین خسارت های بدنی و سازمان بهزیستی پرداخت می شود. همچنین سازمان بهزیستی نیز مکلف است به قربانیان اسید پاشی خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی ارائه کند.عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را در مجلس به تصویب رساندیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم جزئیات این قانون را نیز به تصویب برسانیم و قانون خوب و مستحکمی در  این خصوص داشته باشیم.«محمد محمودی شاه نشین» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن در مخالفت با طرح مذکور گفت: بنده مخالف اصل موضوع تشدید مجازات اسیدپاشی نیستم بلکه باید به این موضوع پرداخته شود اما موضوع اصلی اولویت این طرح است چرا که تعداد طرح‌هایی که با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفته، فراوان است و تا پایان سال تمام نمی شود. این نماینده با بیان اینکه انتظار از مجلس این است که طرح‌های مهمی همانند قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون تشکل‌ها و مدیریت جامع شهری در اولویت بررسی قرار گیرند، افزود: با توجه به حجم زیاد لوایح و طرح‌ها، تصویب اولویت‌دار یک طرح دیگر آن ها را در کشوی هیأت رئیسه قرار می‌دهد.وی از هیأت رئیسه مجلس درخواست کرد که در برنامه‌ای مدون و مشخص طرح‌های اولویت‌دار برای بررسی را تا9 ماه آینده مشخص کند، تصریح کرد: تعداد موارد در دست رسیدگی و یک فوریتی از تعداد لوایح عادی بیشتر بوده و تهدیدی برای مجلس است، لذا در این راستا روش اولویت باید اصلاح شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *