سایت خبری پیام ما آنلاین | ایجاد اسکله در خلیج گرگان مجوز ندارد

ایجاد اسکله در خلیج گرگان مجوز ندارد





۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳

ایجاد اسکله در خلیج گرگان مجوز ندارد

با گذشت نزدیک به 2ماه از توقف عملیات ا‌سکله سازی‌ در خلیج گرگان و میانکاله توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان، ‌معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست تأکید کرد که این جاده مجوز محیط‌زیست نداشته و برای ساخت آن هیچ توافقی با محیط‌زیست نشده است.

حمید ظهرابی با اعلام موافقتش با طرح پرسروصدای گردشگری آشوراده که این روزها باعث شکایت ستاد مردمی نجات آشوراده از رئیس سازمان محیط‌زیست به دادگاه هم شده به مهر گفت: محیط‌زیست مخالفتی با توسعه ندارد و ما به‌دنبال این هستیم که فعالیت‌های توسعه‌ای را به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم و این یک ضرورت است که نیاز به هماهنگی دارد.

به گزارش همشهری در واپسین روزهای سال گذشته و در راستای اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده، سازمان همیاری‌های شهرداری استان گلستان شروع به خاکریزی و رسوبگذاری در بخشی از تالاب بین‌المللی میانکاله حد فاصل بندر ترکمن تا جزیره آشوراده در محل خلیج گرگان کرد که این اقدام با واکنش دوستداران طبیعت و ستاد مردمی نجات آشوراده مواجه و در نهایت با مداخله سازمان محیط‌زیست این عملیات متوقف شد.

حالا عملیات خاکریزی در خلیج رو‌به زوال گرگان همچون طرح گردشگری آشوراده متوقف است و ستاد مردمی نجات آشوراده نیز همچنان پیگیر شکایتی است که از سازمان حفاظت محیط‌زیست به دستگاه قضایی برده است. معاون سازمان محیط‌زیست درباره این طرح می‌گوید: «براساس درخواست استان گلستان طرح طبیعت‌گردی آشوراده بیش از ۱۰ یا ۱۲سال در حال بررسی، مکاتبه و پیگیری است و در نهایت سال گذشته توافقاتی انجام شد. ازجمله اینکه بارگزاری های سنگینی که در ابتدا درخواست شده بود در آشوراده اتفاق بیفتد مثل هتل، استخر، شهربازی، بازارچه و سایر فعالیت‌هایی که به ساخت و سازهای گسترده نیاز داشت، به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار شد از برنامه حذف و به شهر بندرترکمن منتقل شود.»

او می‌افزاید: «در رابطه با فعالیت‌های طبیعت‌گردی که قرار بود در آشوراده اتفاق بیفتد و مورد توافق سازمان و استانداری گلستان قرار گرفت در محدوده ۲۲ هکتاری براساس برنامه جامع مدیریت ذخیره‌گاه زیست‌کره و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، اجازه دادیم ایجاد تاسیسات طبیعت‌گردی مطابق نُرم و استانداردهایی که برای مناطق تحت‌حفاظت وجود دارد، اجرا شود. این توافق انجام شد که سازمان به هیچ وجه اجازه ساخت‌وساز سنگین در آشوراده را نمی‌دهد و ساخت و سازها در جزیره باید موقت، سبک، با مصالح بومی، مطابق و موزون با طبیعت منطقه طراحی و اجرا شود؛ با این شرایط تفاهم کرده و قرارداد منعقد کردیم.»

اما مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده نظر دیگری دارد. فرزاد علیزاده در این‌باره به همشهری می‌گوید: براساس گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی طرح گردشگری آشوراده، در محدوده 22هکتاری که آقای ظهرابی مدعی هستند تاسیسات طبیعت‌گردی قرار است ایجاد شود، اراضی ساحلی و نیمه‌جنگلی منطقه مشخصا به کاربری‌هایی چون زمین بازی کودکان، ‌رستوران‌های متعدد، ‌پارکینگ خودرو، آتش‌نشانی، ‌اورژانس، ‌ساختمان مرکز بازدیدکنندگان، ‌مسجد و نمازخانه و محوطه کمپینگ و اقامت شبانه اختصاص یافته است. او می‌افزاید: حتما تعریف مسئولان سازمان محیط‌زیست از طبیعت‌گردی با بقیه متفاوت است چون بیشتر کاربری‌ها برای این منظور بوده و تنها تریل چوبی در این 22هکتار دیده شده است.

به گفته مسئولان استان گلستان قرار است با اجرای طرح گردشگری آشوراده، ‌این جزیره حفاظت شده که زیستگاه حیات‌وحش بوده به کیش دوم ایران تبدیل شود اما مناقشه بر سر این طرح بعد از گذشت 16سال همچنان بین دوستداران محیط‌زیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست که خود با گردشگری در این جزیره موافقت کرده است ادامه دارد و اخیرا این اختلاف به محاکم قضایی کشیده شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *