سایت خبری پیام ما آنلاین | مواجهه‌ی برجامی

مواجهه‌ی برجامی





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰

مواجهه‌ی برجامی

رییس جمهوری: فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را متوقف می کنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه ۱۸ اردیبهشت ، درست یکسال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و  زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، یادآور شد: امروز ما مصمم هستیم تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم، اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود، برجام نه تصمیم فردی بود نه تصمیم جناحی و دولتی بود بلکه یک تصمیم ملی و مربوط به کل نظام بود. از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه همه آنها که ضد برجام بودند، ضد ایران هم بودند و هستند. 

وی ادامه داد: به آنها مهلت دادیم تا اتمام حجت کنیم و  مردم ما بدانند ما در کارها عجله نمی‌کنیم و می‌دانستیم و می‌دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام چقدر برای منطقه و جهان خسارت بار است. برای همین پاسخ مثبت دادیم و قرار بود چند هفته صبر کنیم، چند ماه صبر کردیم باز درخواست مهلت کردند و براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام چهارنوبت با ۵ کشور باقی مانده مذاکره کردیم، دو مرتبه در سطح معاونین وزرا و دو مرتبه در سطح وزرا و از لحاظ حقوقی قدم‌ها را برداشتیم.

رئیس‌جمهور گفت: من در سازمان ملل متحد بیش از ۷ ماه پیش اعلام کردم استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد؛ نقض در برابر نقض و اقدام در برابر اقدام است. امروز می‌خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و بگوییم در چهارچوب برجام امروز اولین قدم قاطع خود را برمی‌داریم. ۱۴ بار از سال ۹۴ آژانس تایید کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده و ۵ کشور هم همواره اعتراف کردند که ایران از همه منافع برجام نمی‌تواند استفاده کند.

وی ادامه داد:‌ این یک اصل بدیهی و حقوقی است که تکالیف در برابر حقوق؛ نمی‌شود کشوری به تکالیفی عمل کند اما از حق خود برخوردار نشود. لذا طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی مانده ارسال شد. در این نامه‌ها به طرف‌ها اعلام کردیم که یک سال به توصیه‌های شما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت روحی و ملی در تاریخ است و همانطور که مقاومت ما تاریخی است و دیپلماسی ما هم تاریخی است.روحانی افزود: یکسال حوصله کردیم و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم. امروز نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم. همه مردم ما و جهان بدانند امروز روز پایان برجام نیست بلکه روز گام جدید در برجام و چهارچوب برجام است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام در بندهای ۳۵ و ۳۶ حق داده که اگر طرف ما در برجام و تعهدات خود را نقض کند، ما در کمیسیون مشترک می‌توانیم اقدام کنیم و ما از زمان‌بندی پیش‌بینی شده هم عبور کرده‌ایم. علیرغم اینکه اروپایی‌ها گفتند با خروج آمریکا ما به تعهد خود عمل می‌کنیم در عمل شاهد آن نبودیم. ما امروز به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تا کنون انجام می‌دادیم صرف‌نظر خواهیم کرد. وی تاکید کرد: این دو اقدام لغو دو فروش است. یعنی هروقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلو می‌رسید اضافات آن را می‌فروختیم و در ازای آن کیک زرد می‌گرفتیم که این فروش قطع می‌شود. همچنین آب سنگین ما از ۱۳۰ تن اگر تجاور می‌کرد مقدار اضافی را می‌فروختیم. امروز این فروش را هم لغو می‌کنیم.

روحانی گفت: اقدام ایران این است که دو فروش را انجام نمی‌دهیم یعنی نه اورانیوم غنی شده و نه آب سنگین را نمی‌فروشیم،  البته این اعلام ما برای ۶۰ روز است و اعلام کردیم اگر ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و به نتیجه رسیدیم و به منافع اصلی‌مان مخصوصا در حوزه نفت و بانک رسیدیم و به آن دست یافتیم به نقطه اول بر می‌گریدیم. این اقدام  تا ۶۰ روز دیگر ادامه دارد. اگر آنها جلو رفتند ما به شرایط دیروز بر می‌گردیم.رئیس‌جمهور ادامه داد: ولی اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد. آن هم این است که توافق ما این بوده که میزان غنی‌سازی خود را ما ۳.۶۷ درصد نگه داریم که از این اقدام خودداری می‌کنیم و دیگر سطحی برای ما مطرح نیست. اقدام دوم هم این است که راکتور آب سنگین اراک که قرار بود نوسازی شود و به نتیجه نهایی نرسیده بعد از ۶۰ روز نسبت به اراک هم تصمیم می‌گیریم که برنامه قبل از برجام خود را ادامه دهیم و باز هم اگر به نتیجه نرسیدیم اقدام بعدی هم مورد نظر داریم.وی افزود: در پیام به این ۵ کشور این اقدام را گفتیم که اگر بخواهند از اقدام ما سوءاستفاده کنند و پرونده را به شورای امنیت ببرند با یک اقدام قاطع روبرو خواهند شد و من آن اقدام قاطع را هم توضیح دادم.

 واکنش های جهانی به اقدام هسته ای ایران

تصمیم ایران واکنش های جهانی  زیادی در پی داشت؛«فلورانس پارلی»، وزیر دفاع فرانسه، ساعتی پس از اعلام تصمیم درباره اقدام ایران در تعلیق بخشی از محدودیت‌های برجام گفت: تلاش اروپا بر این بوده است تا برجام را حفظ کند و به همین دلیل کانال ویژه‌ای برای داد و ستد با ایران راه اندازی کرده است. هیچ چیز بدتر از آن نخواهد بود که ایران برجام را ترک کند. تا امروز ایران به تعهدات خود درباره توافق اتمی پایبند بوده است. اما اگر ایران به تعهدات خود پایبند نماند، مسئله تحریم‌های اروپایی قابل طرح خواهند بود.

«ادگارس رینکویکس»، وزیر امور خارجه لتونی نیز، با انتشار توییتی اقدام تازه تهران را تاسف بار خواند و گفت: «تصمیم ایران برای کناره‌گیری از بخشی از توافق اتمی امنیت منطقه ای و جهانی را به شکل منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از طرف‌های برجام باید این تحول را بررسی کرده و به آن پاسخی متناسب دهد.»

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی وزیر خارجه روسیه، دراین باره چنین اظهار نظر کرد: «رئیس جمهور (پوتین) به دفعات از تبعات قدم‌های غیرمنطقی در قبال ایران سخن گفته است و مقصودم تصمیم واشنگتن است(در خروج از توافق اتمی). حالا داریم آن تبعات را می بینم که دارند به واقعیت می‌پیوندند.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با توجه به اقدام ایران  گفت: که برلین به تعهدات خود در قالب برجام تا زمان پایبندی ایران، متعهد خواهد بود و با اشاره به ابراز تاسف آلمان از بیانیه صادره از سوی ایران، یادآور شد که برلین خواستار حفظ توافق هسته‌ای است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد:

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *