پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاغذ در آتش قیمت ها می سوزد

کاغذ در آتش قیمت ها می سوزد





۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸

کاغذ در آتش قیمت ها می سوزد

پس از خارج شدن کاغذ از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت آن در ۴۸ ساعت افزایش ۲۲ درصدی داشت

افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی قیمت کاغذ علیرغم تخصیص ارز دولتی از سال گذشته به این کالای مهم، ادامه حیات صنعت نشر را به خطر انداخته است. روزهای گذشته نامه‌ای از سوی رییس جمهور منتشر شد که طی آن نام کاغذ از لیست دریافت کنندگان ارز حمایتی خارج شده بود. همین خبر کفایت می‌کرد تا ظرف ۴۸ ساعت شاهد جهشی تازه در قیمت کاغذ باشیم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به افزایش قیمت کاغذ طی ۴۸ ساعت گذشته گفت: قیمت هر بند کاغذ ۷۰ گرم ۱۰۰*۷۰ طی ۴۸ ساعت از ۴۵۰ هزار تومان در بازار آزاد (که این رقم خود4 برابر سال گذشته است)به ۵۵۰ هزار تومان در بازار رسید.

آیت الله خامنه ای نیز روز گذشته در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به وزیر ارشاد گفت: «دنیای کتاب، دنیای پیچیده ای است و این نکته ای است که آقای صالحی (وزیر ارشاد)باید توجه کند، باید مساله ی کاغذ را حل کرد؛ این طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مساله را حل کنند.»

روند افزایشی قیمت از سال گذشته وضعیت صنعت نشر را در ابعاد مختلف با مشکل روبه‌رو کرده است. هر چند در نیمه دوم سال، نحوه تخصیص ارز، شکل شفاف‌تری به خود گرفت اما در نهایت مشخص نشد، آنها که ابتدای سال ۹۷ چند میلیون یورو برای واردات کاغذ ارز از بانک مرکزی گرفته‌آند، کالاهای خود را به چه قیمت و در کدام بازار هدف فروخته‌اند.

 

کاهش تیراژ روزنامه‌ها و تعطیلی بسیاری از رسانه‌های مکتوب یکی از نتایج افزایش قیمت کاغذ بوده‌ است. مسیری که گویا چاره‌ای از سوی وزارت صمت برای آن اندیشیده نمی‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *