پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ضرورت محافظت از «کویر لوت» در یونسکو

ضرورت محافظت از «کویر لوت» در یونسکو





۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹

ضرورت محافظت  از «کویر لوت» در یونسکو

سفیر سابق ایران در یونسکو با اعلام این هشدار که مبادا یونسکو کارت زرد به کویر لوت بدهد، از تهیه الگوی پاسداشت این میراث طبیعی در یک دوره ۱۰ ساله خبر داد.

به گزارش ایسنا، نخستین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت، «فرصت‌های محلی و بین‌المللی» ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه بیرجند استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود. در این همایش ۱۳۰ مقاله از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، مالزی و هند ارائه خواهد شد و قرار است در حاشیه آن کارگاه‌هایی در ارتباط با توسعه پایدار در لوت برگزار شود. هدف این همایش آنچنان که محمدرضا مجیدی، سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو تهیه استانداردی برای توسعه پایدار در کویر لوت است.

او در نشست خبری که به بهانه این همایش در حاشیه نمایشگاه شهاب‌سنگ‌ها در کاخ گلستان برگزار شد، گفت: خبرهای بدی گاه از لوت به گوش می‌رسد. اگر این اتفاقات به دریافت کارت زرد از یونسکو منجر شود، همه تلاش‌ها برای ثبت این میراث طبیعی از بین می‌رود. اگر قرار است کویر لوت در فهرست آثار جهانی محفوظ بماند باید آموزش‌های فراگیری به ساکنان پیرامون آن داده شود تا از این اثر طبیعی پاسداری کنند.

مجیدی گفت: این همایش که نخستین دور خود را امسال تجربه می‌کند، از این پس به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و سال ۱۴۰۰ استان کرمان میزبان آن خواهد بود و دو سال بعد از آن هم سیستان و بلوچستان. تا در نهایت در یک دوره ۱۰ ساله الگوی پاسداشت میراث طبیعی لوت با حضور صاحبنظران، فعالان گردشگری و عامه مردم، تعریف شود.

وی بیان کرد: ما برای به نتیجه رسیدن عجله‌ای نداریم، چون معتقدیم مدیریت‌های کوتاه مدت به میراث صدمه می‌زند.

او به حساست‌های فرهنگی ایجاد شده در بین ساکنان لوت اشاره کرد و افزود: متأسفانه رویدادهای غیرمترقبه‌ای از نظر فرهنگی ساکنان منطقه را حساس کرده به طوری که گاه در مفهوم توریسم و تروریسم اختلاط پیش آمده است.

نماینده سابق ایران در یونسکو گفت: ثبت یک اثر در یونسکو مهم است اما پاسداشت و ماندگاری آن در فهرست جهانی مهم‌تر و البته دشوارتر است. اگر فرصت‌هایی که این آثار جهانی به وجود آورده‌اند را مدیریت نکنیم حتماً با تهدیدهایی مواجه خواهیم شد.

مجیدی درباره ضعف اطلاع‌رسانی درباره همایشی که با عنوان بین‌المللی سه روز دیگر قرار است برگزار شود، توضیح داد: در استان (خراسان جنوبی) فعالیت‌های رسانه‌ای انجام شد. به هر حال این همایش آغازی برای یک راه ۱۰ ساله است. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور هم گفت: این همایش را یک بخش غیردولتی برگزار می‌کند، اگر از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شد حتماً اطلاع‌رسانی بیشتر بود.

او به معرفی ضعیف لوت و آسیب‌هایی که متوجه این میراث طبیعی است اشاره کرد و افزود: متأسفانه در برخی استان‌ها روی این موضوع خوب کار نشده است و موانعی هم وجود دارد.

مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت نیز به آسیب‌هایی که این اثر طبیعی را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: ایجاد مسیر گردشگری و در عین حال خفظ و برقراری تعادل، دغدغه همیشگی ما است. در تعطیلات نوروز برای ورود ۳ هزار نفر مجوز صادر شد که قاعدتاً تخریب ایجاد می‌کرد، پرسش ما این است حجم انبوه گردشگران را در بیابانی که ۴ هزار کیلومتر عرصه و حریم دارد، چگونه می‌توان کنترل کرد. لوت مثل ارگ بم یا تخت جمشید نیست که عرصه و حریم مشخص داشته باشد. ۸۶۰ کلیومتر آن عرصه و ۹۷۰ کیلومتر آن حریم است.

مقصودی بیان کرد: امیدوارم توسعه پایدار در این میراث طبیعی اتفاق افتد و گردشگران با ملاحظات زیست محیطی به لوت وارد شوند.

او تاکید کرد که ما نمی‌خواهیم آنچه بر سر کویر مصر، مرنجاب و گاو خونی آمد بر سر لوت بیاید.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *