بوی بنزین 2500 تومانی می آید

منتشر شده در صفحه صفحه اول | شماره 1434

بوی بنزین ۲۵۰۰ تومانی می آید

افزایش قیمت بنزین برای جبران کسری‌ بودجه سال جاری، توجیه پذیر نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درحالی خبر از عدم تصمیم گیری در خصوص افزایش قیمت بنزین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا را داد که جدیدترین اخبار تایید نشده حاکی از تغییر نرخ بنزین در آینده نزدیک است. با قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت بنزین، بازار گمانه زنی‌ها نیز در این خصوص داغ تر شده است.

در جدیدترین اخبار شنیده شده، قیمت ۲۵۰۰ تومان با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه گمانه زنی ویژه در خصوص تصمیم دولتمردان است. اما برخی نیز هنوز بر قیمت احتمالی ۱۵۰۰ تومان با سهمیه ۴۰ لیتر در ماه پافشاری می کنند.این در حالی است که نمایندگان مجلس، نظر دیگری داشته و افزایش قیمت بدون گذر از صحن بهارستان را غیرمحتمل می دانند.  در این خصوص «علی بختیار» عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز اخیرا اظهار کرده است: مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن اتخاذ نکرده است. تنها یک بحثی مطرح شد که برای جبران خسارات ناشی از سیل، مجلس ۲۰۰ تومان نرخ بنزین یا گازوئیل را افزایش دهد و مانع برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی شود که به نتیجه ای نرسید. بنابراین آنچه در مجلس می گذرد مخالفت با سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ است. در این بین «محمدرضا پور ابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه  اخیرشورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، گفت: در مورد قیمت بنزین بحث و گفتگویی نشده است. فعلاً در مورد سناریوهای سهمیه بندی بنزین صحبتی نمی‌کنم زیرا به التهابات در بازار دامن می‌زند.

استاندارد سازی قیمت سوخت

«محمد خالدی سردشتی» عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص اظهار نظر کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا، آزادسازی قیمت های حامل های انرژی امکان پذیر نیست.به گفته وی، در زمینه قیمت های حامل های انرژی مباحث مختلفی در کمیسیون مطرح می شود که طرح اختصاص بنزین برای هر نفر در کمیسیون انرژی از سوی اعضا رد شد.وی با بیان اینکه نظرات کارشناسی همواره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: با این حال یک روز باید قیمت انرژی در ایران استانداردسازی شود، زیرا استانداردسازی قمیت حامل های انرژی از جمله بنزین باعث صرفه جویی در مصرف می شود.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود یارانه پنهان در حامل های سوخت گفت: یارانه پنهان یک خانواده مرفه بالای ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.خالدی یادآور شد: با استانداردسازی قیمت حامل های انرژی از قاچاق سوخت جلوگیری می شود و حتی می توان در این زمینه صادرات داشت.بگفته وی، اکنون قیمت گاز با بنزین یکی است و تا زمانی که قیمت بنزین و گاز یکی باشد، استفاده از بنزین بیشتر خواهد بود.خالدی با بیان اینکه منافع آزادسازی قیمت حامل های انرژی بیش از زمان کنونی است، افزود: شرایط کنونی جامعه و وضع اقتصادی اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را نمی دهد و از ۳ سال گذشته تاکنون قیمت بنزین تغییری نکرده است. 

 بنزین دو نرخی و بازگشت

 کارت سوخت

«هدایت الله خادمی» یکی دیگر از اعضا کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد سهمیه بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین به صلاح نیست چرا که افزایش بهای چندین کالا را در پی خواهد داشت.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت افزایش قیمت بنزین گفت: امسال دولت درباره تعیین تکلیف قیمت حامل‌های انرژی به ویژه قیمت بنزین لایحه یا برنامه‌ای به مجلس ارائه نکرد و این موضوع را مسکوت گذاشت؛ البته پیشنهادهای شفاهی مطرح شد.خادمی افزود: زمانی که دولت برنامه‌ای برای تعیین تکلیف قیمت حامل‌های انرژی به مجلس ارائه نکرد، مجلس نیز در این زمینه تصمیم‌گیری انجام نداد.وی با بیان اینکه دولت درباره کارت سوخت با این بهانه که کارت سوخت فساد انگیز است، اشتباه کرد و گفت: در شرایط فعلی هیچ راهی جز سهمیه بندی و کاهش مصرف سوخت نداریم.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت بخواهد بنزین را ۲ نرخی کند باید دوباره کارت سوخت فعال شود.خادمی گفت: یارانه مستقیم را قبول داریم اما باید با طرح برنامه هایی به سمت توانمند سازی مردم حرکت کنیم.

 «جلال میرزایی» عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی دیگر از مجلسیان بود که درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر نرخ دیگر کالاها و همچنین اقشار آسیب پذیر جامعه، اظهار نظر کرده وگفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین به طور قطع تمام کالاها و خدمات را به لحاظ قیمتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، دولت باید ابتدا تبعات این اقدام را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد ارزیابی قرار دهد.وی افزود: قطعا در بحث افزایش قیمت هدف صرفه جویی، بهینه سازی مصرف و همچنین واقعی کردن قیمت‌ها است اما آنچه مهم است اینکه ابتدا باید قدرت خرید مردم و نوع حمایت‌هایی که باید از اقشار کم درآمد صورت گیرد، بررسی شود. دولت قطعا تدابیری اندیشیده و حمایت‌هایی از مردم خواهد داشت.عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: برای اصلاح قیمت بنزین عوامل بازدارنده و هم عواملی که ما را مجاب می‌کند این تصمیم را اجرا کنیم، باید در نظر گرفته شود، ضمن اینکه در شرایط کنونی فضای سیاسی و بین الملل نیز خواه ناخواه هر تصمیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین باید بگذاریم زمان بگذرد و کمی در شرایط ثبات و آرامش قرار بگیریم، با توجه به حساس بودن موضوع تمام مولفه‌های تاثیرگذار را در نظر گرفته، سپس فضای جامعه را ارزیابی و تصمیم درست را اتخاذ کنیم. وی یادآور شد: باید مشخص کنیم درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار است در چه بخشی هزینه شود، برای توسعه و ایجاد اشتغال و حمایت از اقشار کم درآمد و خرج زیرساخت‌ها توجیه دارد، اما اگر بخواهیم کسری‌های بودجه جاری را از این طریق جبران کنیم توجیه پذیر نیست.میرزایی تاکید کرد: افزایش قیمت که کاهش مصرف را در پی دارد منجر به برنامه ریزی بهتر برای ورود جدی به عرصه صادرات می‌شود که این هدف را نیز نباید از نظر دور داشت.

اما به نظر می رسد عزم دولت در افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین جدی بوده و تصمیمات نهایی به زودی اعلام می شود،در هرصورت اخبار تایید نشده حاکی از افزایش قیمت نهایی بنزین دارد.

 

12

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :