پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دوباره ترسالی می‌شود؟

دوباره ترسالی می‌شود؟





۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

دوباره ترسالی می‌شود؟

یک زمین شناس مدعی شد: ایران طی یک دوره ۳ تا ۴ دهه با خشکسالی روبرو بوده و از سال گذشته این دوره با بارش‌های بیشتر گویا به پایان رسیده و با توجه به شواهد، نظریه آغاز دوره ترسالی بعید به نظر نمی‌رسد.

سیدرمضان موسوی با بیان اینکه با اجرای عملیات‌های آبخیزداری، مکانیکی، بیولوژیکی و بایو مکانیکی می‌توان موجبات حفظ عرصه‌های با ارزش کشور را فراهم ساخت، اظهار کرد: با اجرای عملیات‌های مربوط به حفاظت آب و خاک، ترمیم زخم‌ها و رفع تجاوز بر حریم عرصه‌ها و پدیده‌های طبیعی نظیر رودخانه‌ها، جنگل‌ها، مراتع و سواحل می‌توانیم شاهد بهره برداری کامل از باران در دوره ترسالی باشیم.

وی با بیان اینکه نبود سازه‌های حفاظتی برای کناره رودخانه‌ها و جاده‌ها، ساخت پل‌ها بدون مطالعه و پیش بینی سیل‌ها و بارش‌های سنگین عامل اصلی افزایش خسارات سنگین اخیر بوده است، تصریح کرد: در سیل اخیر اکثر پل‌های روی رودخانه‌ها و دره‌ها به جای منفذ خروجی آب، به عنوان سد عمل کردند و این اشتباهات جدی باعث بروز خسارت و صرف هزینه‌های سنگین شده است.

این کارشناس زمین شناسی، با بیان اینکه رفتار هوا و اقلیم درست شبیه به عملکرد پدیده‌های دیگر زمین به صورت دوره‌ای و تکراری است، گفت: کشور ایران در فلات خشک واقع شده و جز مناطق کم بارش است و طی یک دوره ۳ تا ۴ دهه با خشکسالی روبرو بوده و از سال گذشته این دوره با بارش‌های بیشتر گویا به پایان رسیده و با توجه به شواهد، نظریه آغاز دوره ترسالی بعید به نظر نمی‌رسد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه احتمال دارد در سال‌های پیش رو بارندگی‌های شدید، متعدد و متنوعی را در محدوده کشور داشته باشیم، اظهار کرد: این بارش‌ها می‌تواند برای کشور خشکی مانند ایران یک فرصت محسوب شود که باید با انجام عملیات مختلف آبخیزداری و حفاظت از خاک از آن به بهترین نحو بهره برداری کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر