پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روز ناپاک سریلانکا

روز ناپاک سریلانکا





۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶

روز ناپاک سریلانکا

عملیات تروریستی سریلانکا در روز عید پاک، بیش از 207 تن کشته و 500 تن مجروح برجای گذاشت

هشت انفجار تروریستی در سریلانکا، صدها کشته و زخمی برجای گذاشت.ابتدا انفجارهای هم‌زمان، سه کلیسای این کشور را در مراسم عید پاک و سه هتل را مورد هدف قرار دادند و دو انفجار دیگر بعد از گذشت چند ساعت رخ داد.   

براساس گزارشات در این انفجارها بیش از 207 تن کشته شده و 500 تن زخمی شدند.  وزارت خارجه سریلانکا اعلام کرد که 35 تن از کشته ها خارجی بودند. بعد از وقوع این انفجارها در شهرهای سریلانکا تدابیر شدید امنیتی برقرار شده و همه مدارس دولتی در دو روز بعد از انفجار، تعطیل شده اند، با افزایش تعداد انفجارها مقامات این کشوروضعیت منع آمد و شد موقتی اعلام کرده‌اند.

 یکی از کلیساهایی که در این انفجارها هدف قرار گرفته شد، در«کلمبو»، پایتخت سریلانکا واقع هست. انفجارهای دیگر در نقاط دیگر از جمله در یکی از کلیساهای «نگومبو» واقع در شمال سریلانکا رخ داده‌ است. بر اساس گزارش ها، این کلیساها در مناطق «کوچکیکاد» در حومه کلمبو و«نگومبو»و«باتیکالوآ» قرار داشته اند. هتل هایی نیز که در این انفجار ها موردحمله قرار گرفته اند«شانگری لا» (Shangri La)، «سینامون گراند» (Cinnamon Grand) و «کینگزبری هتل» (Kingsbury Hotel) بوده اند که هر سه در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا واقع شده اند.

پس از وقوع انفجارات پی در پی، نخست وزیر سریلانکا جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات کشور پس از این انفجارها تشکیل داد، وی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست تا جلسه اضطراری را پس از وقوع این انفجارها برگزار کند.نخست وزیر سریلانکا با محکوم کردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد. «روآن ویجه‌واردن»، وزیر دفاع سریلانکا نیز در واکنش به این انفجارها گفت: ما همه اقدامات ضروری را علیه گروههای تندرویی که در این کشور فعال هستند، انجام می‌دهیم.به گفته ویجه‌واردن بیشتر حملات کار یک گروه و انتحاری بوده است.رئیس پلیس سریلانکا نیز اعلام کرد که پیش از انفجارهای دیروز، نسبت به وقوع حملات انتحاری هشدار داده شده بود .با وجود اینکه مسئولیت این انفجارها را هیچ گروه یا فردی برعهده نگرفته است، اما پلیس سریلانکا از دستگیری هفت نفر در ارتباط با این حملات خبر داد.در پی وقوع این انفجارها که احتمال میرود به صورت  انتحاری صورت گرفته باشند، شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ، فیس‌بوک، وایبر و … به طور موقت فعالیتشان در سریلانکا متوقف شده است.

این انفجار ها درمراسم عید پاک که یکی از اصلی‌ترین اعیاد مذهبی مسیحیان جهان است، رخ داد.لازم به یادآوری است که خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم در سریلانکا وجود داشته است .در بسیاری از این خشونت‌ها به طور معمول گروههای تندروی بودایی به مساجد یا املاک متعلق به مسلمانان حمله می‌کنند. اکثریت جمعیت سریلانکا، بودایی هستند.

تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است 

در پی انفجارات سریلانکا،«محمدجواد ظریف»،‌ وزیر امور خارجه ایران با تسلیت به دولت و مردم سریلانکا، تروریسم را یک تهدید جهانی خواند و اظهار کرد که باید به صورت جهانی با آن مقابله شود. ظریف در پیامی توییتری نوشت: «از حمله تروریستی علیه عبادت‌کنندگان در روز عید پاک در سریلانکا بسیار اندوهگین شدم. به مردم و دولت دوست سریلانکا، تسلیت می‌گوییم. با قربانیان و خانواده‌های آن‌ها ابراز همدردی کرده و برایشان دعا می‌کنیم. تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است و باید به صورت جهانی محکوم شده و با آن مقابله شود.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عملیات تروریستی در پایتخت سریلانکا بویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد. او گفت: «جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه‌کن شدن نیست.»

سفارت کشورمان در فرانسه نیز در صفحه توئیتری خود نوشت:« حادثه تاسف‌بار و خشونت‌آمیز انفجار چند کلیسا و هتل در کلبو که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شرکت کننده در مراسم مذهبی عید پاک نیز شد، را شدیدا محکوم کرده و با بازماندگان قربانیان این حادثه تروریستی ابراز همدردی می‌نماییم.»

چهره های سیاسی و دولتمردان کشورهای مختلف نیز نسبت به این حملات واکنش نشان داده و آن ها را محکوم کردند. همچنین «یورگن استاک»، مدیرکل پلیس بین‌الملل، اینترپل نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای امروز برای یافتن عاملان این حمله اعلام آمادگی کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *