سایت خبری پیام ما آنلاین | جدال کرمان با سیل از حمیدیه تا جیرفت

جدال کرمان با سیل از حمیدیه تا جیرفت





۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱

جدال کرمان با سیل از حمیدیه تا جیرفت

استان کرمان که به کمک شهرستان حمیدیه در خوزستان رفته از روز گذشته خودش درگیر بارش‌های سیل‌آسا شده است

در حالی که کرمانی ها به عنوان استان معین به کمک سیل زدگان حمیدیه در خوزستان رفته بودند، سیل آنها را غافل گیر کرد، اما این غافل گیری باعث نشد که استان کرمان از مسئولیت خود در مقابل شهرستان حمیدیه فاصله بگیرد.از همان ساعات ابتدایی معین شدن استان کرمان، ارسال کمک‌های مردمی و دولتی به این شهر از طریق زمینی و هوایی آغاز شد که بخشی از کمک ها از سوی شرکت‌های بزرگ صنعتی استان تامین شده بود. از اولین اقدام ها امدادی که برای کنترل سیلاب انجام شد، طرح افزایش ارتفاع سیل بند های ایجاد شده ورودی شهر بود که  باید با توجه به شدت جریان آب و همچنین بارندگی‌ها این سیل بند ها تقویت و ارتفاع آن نیز افزایش میافت. 

برای رسیدگی بهتر به امور امداد رسانی حجت‌الاسلام محمودآبادی به عنوان نماینده استاندار کرمان به همراه تعدادی از نیروها امدادی و مدیران استان کرمان برای هماهنگی بین دستگاه‌های امدادرسان استان کرمان و دستگاه‌های متولی امر در مناطق آسیب دیده از سیل ، در حمیدیه مستقر شدند.اعزام 20 موکب با جمع‌آوری کمک‌های مردمی استان کرمان ، پخت روزانه ۶۰ هزار قرص نان و تهیه ۸۰ هزار وعده غذایی ناهار و شام به همت موکب‌های کرمان  یکی دیگر از اقدامات حمایتی بود.

ارسال بیمارستان صحرایی حضرت زهرا به خوزستان یکی از کمک های بهداشتی، درمانی استان به حمیدیه بود. این بیمارستان وابسته به بهداری نیروی زمینی سپاه است که دارای ۳۲ تخت و قابلیت پشتیبانی از ۶۴ تخت می‌باشد و شامل بخش بستری، اورژانس، اتاق عمل، آی سی یو و سی سی یو، تصویربرداری، آزمایشگاه، دندانپزشکی و همچنین مجهز به شبکه‌های مخابراتی، آب، برق و پشتیبانی است. این بیمارستان در حمیدیه مستقر است و ۶۰ نفر نیز به عنوان کادر در بیمارستان مستقراند همچنین مدیریت چهار اردوگاه اسکان در حمیدیه به کرمان واگذار شد. کرمان 50 دستگاه کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی، کامیون و تانکر آب رسان نیز در منطقه مستقر کرد که خدمات رسانی به مردم را بر عهده دارند. 

تنها چند روزی از معین شدن استان کرمان نگذشته بود که با ورود سامانه جدید بارشی استان کرمان هم به جمع استان های  سیل زده پیوست.

 در پی بارش هایی که از دو روز پیش استان را در بر گرفت،«حبیب‌اله خنجری» فرماندار زرند خبر از تخلیه دو روستا در شهرستان زرند داد و بیان کرد: بارندگی در شهرستان زرند  باعث ایجاد روان آب در برخی از مناطق شده است اما سیل به برخی از روستاها همچون جلال‌آباد وارد شده است.آب‌های سطحی و روان آب‌های که به داخل شهر زرند آمده‌اند مقداری مشکل ساز بودند وکنترل شدند. فرماندار زرند از باز بودن همه مسیرهای این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: دو مسیر مسدود شده بود که بازگشایی شدند، ضمن آنکه تردد در مسیر جلال آباد باید با احتیاط صورت گیرد.

نیازی به باز کردن دریچه‌های سدها نداریم

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: بیشترین بارش‌های استان  در شهرستان جیرفت و کمترین بارش‌ها در شهرستان فهرج بوده است. وی از استمرار بارندگی‌ها در استان کرمان تا ظهر امروز26 فروردین ماه خبر داد و گفت: آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیرها را تاکنون در سطح استان گزارش شده است.در مجموع شدت بارش‌ها در جنوب استان بیشتر از شمال آن بوده است. بیشترین میزان بارش تا صبح دیروز25 فروردین‌ماه در شهرستان جیرفت با  52.8میلیمتر گزارش شده است براساس گزارش ها سه روستای شهرستان فاریاب و دو روستای شهرستان ارزوئیه به علت شدت بارش‌ها تخلیه شدند.

در جریان سیل اخیر«مالک اژدری» فرماندار شهرستان راور هم اظهار کرد: ورودی شهر راور به دلیل طغیان رودخانه مسدود شده است.وی افزود: در این محدوده به دلیل طغیان رودخانه، شن ریزی انجام و مسیر رودخانه باز شده اما به دلیل اینکه آب از روی جاده عبور می کند، امکان تردد خودروها وجود ندارد و در حال حاضر تردد خودروها و مسیر دسترسی به شهرستان راور از کمربندی این شهر صورت می گیرد. 

با ادامه بارش ها مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با تاکید برآنکه هیچ نگرانی برای سدهای استان نداریم، بیان کرد: هم اکنون سد جیرفت 136 میلیون متر مکعب، سد سیرجان 29 میلیون متر مکعب، سد بافت 10 میلیون متر مکعب و سد نسا 38 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارند. در حال حاضر دریچه تمامی سدهای استان کاملا بسته شده‌اند و نیاز به باز کردن دریچه‌های سدها نداریم.

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز از عدم طغیان رودخانه‌های این منطقه به ویژه در شهرستان جیرفت خبر داد و بیان کرد: رودخانه‌ها پر آب شده‌اند اما تا این لحظه خسارت‌زا نبوده‌اند، گفتنی است که هیچ یک از راه‌های این دو شهرستان نیز تاکنون مسدود نشده‌اند. دکتر«محمدجواد فدایی»استاندار کرمان اظهار کرد: در همه شهرستان های استان بارش باران را داشته ایم و برخی جاده های روستایی مسدود و برق بعضی روستاها قطع شده است.نیروها بسیج و آماده و در حال رفع مشکلات هستند. ضمن اینکه مجبور به جابجایی اهالی چند روستا شدیم و در شهرستان ارزوئیه دو روستا دچار رانش شدند که کمک برای حل مشکلات ادامه دارد.بارش باران خسارت ها و مشکلاتی را در سطح استان به وجود آورده اما خیلی جدی نیست و خوشبختانه خسارت جانی تاکنون نداشته ایم.وی افزود: برخی جاده ها و برخی پل ها تخریب شده و نیروهای راهداری مشغول ترمیم هستند و با توجه به اینکه از قبل در استان آمادگی وجود داشت و برخی مسیل ها لایروبی و زیر پل ها تخلیه شده بود، مشکل زیادی به وجود نیامده است.فدایی به مردم توصیه کرد که از مسیل ها و حریم رودخانه ها فاصله بگیرند.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان از استمرار بارندگی‌ها در استان کرمان تا ظهر امروز26 فروردین ماه خبر داد.  

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *