پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «سفر قسطی» چه شد؟

«سفر قسطی» چه شد؟





۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷

«سفر قسطی» چه شد؟

«سفرهای اقساطی» قرار بود بعد از تعطیلات نوروز ۹۸ رسما اجرا شود اما مجری آن از مشکل تازه  ای سخن گفته است

«سفرهای اقساطی» یا طرح «آسان‌سازی سفر» قرار بود بعد از تعطیلات نوروز ۹۸ رسما اجرا شود اما نه تنها از آن خبری نشده است، بلکه طراح و مجری آن از مشکلی تازه سخن گفته که احتمال دارد طرح «سفر قسطی» را هنوز اجرانشده، کامل متوقف کند.

دی‌ماه سال گذشته بود که معاون گردشگری در یک مصاحبه رادیویی از عبارت «سفر ارزان» استفاده کرد و بدون تعیین زمانی قطعی، اجرای آن را وعده داد. او گفته بود: «پکیج‌های سفر ارزان آماده شده و پیش‌پرداختی برای سفر درنظر گرفته شده و مابقی هزینه‌ها نیز در قالب اقساط پرداخت می‌شود. » او چند روز بعد در مصاحبه ای با یکی از روزنامه ها، عنوان طرح را اصلاح کرد و گفت که «این بسته سفر به معنای ارزان‌سازی سفر نیست». ولی تیموری این سفرها را «قسطی» نامید و ساز و کار آن را این‌طور شرح داد: «دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کرده‌اند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یک‌جا پرداخت کند. مثلاً یک خانواده سه‌نفره این بسته سفر را از یک آژانس می‌گیرد، پیش‌پرداختی را می‌پردازد و برای پرداخت بقیه هزینه، به صورت قسطی به توافق می‌رسند. این ویژگی بسته سفر ما است. »

معاون گردشگری درباره هدف این طرح گفته بود: «مردم ما فقیر نیستند. نمی‌توانیم بگوییم مردم چون پول ندارند داخل پارک می‌خوابند. واقعیت این نیست. ما می‌خواهیم فرهنگ سفر را عوض کنیم. (چادرخوابی) از بی‌برنامگی اتفاق می‌افتد. تمام تلاش ما این است که در مرحله آغازین این طرح، جوری برنامه‌ریزی شود که خانواده‌ها به این نتیجه برسند که استفاده از بسته سفر به نفع آنها است هم از نظر هزینه‌ها و بیشتر از نظر جاذبه‌ها.»

این صحبت‌ها گویای آن بود که برخلاف اظهارات اولیه، دیگر قرار نیست «بسته سفر ارزان» عرضه شود. حالا هم که طبق وعده معاون گردشگری موعد اجرای این طرح رسیده، ایده‌پرداز آن روایت دیگری از این طرح دارد. «نادر عادلی‌نیا» سخت مخالف آن است که این سفرها را ارزان بنامند. به گفته او، خدمات لاکچری با کیفیت بالا مهم‌ترین فاکتوری است که این طرح روی آن تاکید کرده. او معتقد است: «واژه ارزانی معنی و واکنش منفی در افکار عمومی دارد.» برای همین تمرکز روی سفرهای باکیفیت اما قسطی است، آن هم برای قشری که قبلا و پیش از این گرانی‌ها سفر می‌رفته، نه گروهی که هیچ وقت توان اقتصادی برای سفر نداشته است.   

نادر عادلی‌نیا که می‌گوید ۱۴ سال است آژانس مسافرتی دارد، اواخر سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان طراح و مجری اصلی «طرح آسان‌سازی سفر» یا «گردشگری سلام» معرفی شده است. او درباره ابهام‌های این طرح و علت به تعویق افتادن زمان اجرای آن به ایسنا گفت: ۹۰ درصد این طرح آماده است ولی ما با مشکل دارایی و مالیات مواجه شده‌ایم که اگر حل نشود، طرح «سفر آسان» کلا متوقف می‌شود و اجرا نخواهد شد.

او درباره تفاوت این سفرهای قسطی با مدل مشابهی که هم‌اکنون در برخی آژانس‌های توریستی اجرا می‌شود، توضیح داد: این سفرها بدون درنظر گرفتن سود و یا بهره، قیمت‌گذاری و تقسیط شده است. درحالی‌که نمونه‌های دیگر که اکنون در برخی آژانس‌ها اجرا می‌شود، پرداخت اقساط به اضافه هزینه‌ای مازاد با عنوان بهره و یا در نمونه کارت‌های اعتباری، کارمزد است.

 

عادلی‌نیا هدف اصلی این طرح را آسان‌سازی و در دسترس قرار دادن امکانات سفر ذکر کرد و افزود: در شرایط اقتصادی حال حاضر یک خانواده‌ چهارنفره برای سفر دست‌کم باید چهار میلیون تومان هزینه کند که با درنظر گرفتن مخارج جانبی هزینه سفر آن‌ها ممکن است به هفت میلیون تومان برسد. قطعا این رقم درشت باعث عقب‌نشینی و انصراف از سفر می‌شود. ما شرایط را آسان می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

وی اضافه کرد: پیش از عید برای تعیین اقامتگاه‌ها مذاکراتی را با بومگردی‌ها و تعدادی از هتل‌ها انجام دادیم. برای استفاده از اتوبوس‌های VIP هم صحبت‌هایی شده بود. مذاکره برای قطار و هواپیما هم موکول شد به بعد از تعطیلات نوروز که با «سیل» روبه‌رو شدیم و بخشی از مسیر و زیرساخت‌ها را از دست دادیم. قضیه اتوبوس هم فعلا منتفی شده تا آموزش راننده‌های اتوبوس‌های درنظر گرفته‌شده تکمیل شود. اولویت در حمل و نقل این تورها، فعلا هواپیما است. اصلی‌ترین دلیل این جابه‌جایی‌ها هم نتیجه نظرسنجی‌ها بود که نشان می‌داد کیفیت در این تورها حرف نخست را باید بزند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *