سایت خبری پیام ما آنلاین | نوروز زاینده رود، زنده بماند

نوروز زاینده رود، زنده بماند





۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵

نوروز زاینده رود، زنده بماند

«مونسان » در آستانه  نوروز از  وزیر  نیرو درخواست تداوم بازگشایی دریچه های سد زاینده رود را  کرد

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای به وزیر نیرو تداوم بازگشایی دریچه های سد زاینده رود را با هدف نشاط اجتماعی و رونق گردشگری در نوروز 98 خواستار شد.

در نامه علی اصغر مونسان به رضا اردکانیان آمده است: شهر زیبا و تاریخی اصفهان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور بوده که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی با اشتیاق فراوان از جاذبه های ارزشمند این شهر کهن بازدید می کنند و زاینده رود به عنوان شاهرگ حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای در اذهان عمومی برخوردار بوده و کانون جاذبه های گردشگری است.

در بخش دیگری ازاین نامه آمده است: رودخانه ای که سال ها طروات و شادابی را برای مردم به ارمغان آورده طی خشکسالی‌های اخیر با تبعات منفی قابل ملاحظه ای همراه بوده به طوری که با تایید متخصصان و کارشناسان ذی ربط، استمرار آن در درازمدت و نبود جریان آب رودخانه و کاهش تراکم خاک بستر منطقه، تاثیرات سو و تهدیدی جدی برای ساختار و استحکام تمام آثار تاریخی شهر اعم از ابنیه، بافت ها و آثار ثبت جهانی که متاثر از جریان «مادی»ها است؛ به ویژه در سلامت سازه ای پل های تاریخی مسیر رودخانه داشته است.

این نامه ادامه یافته است: از آن جا که این عناصر تاریخی و فرهنگی همواره کانونی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و فرصتی برای سپری شدن اوقات خوش برای مسافران و گردشگران بوده است، بازگشایی دریچه های سد زاینده رود می تواند در آستانه سال جدید و نوروز موجب رونق گردشگری و ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی نزد مسافران و به ویژه مردم عزیز اصفهان شود.

در بخش پایانی نامه آمده است: با عنایت به این که در راستای تجدید حیات زاینده رود اقدامات ارزشمندی صورت گرفته، خواهشمند است دستور فرمایند روند بازگشایی دریچه های سد زاینده رود تا 10 فروردین 1398 تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.

این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است. کاهش بارش در سال زراعی قبل در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد. 

شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است که مسوولان تنها قادر به برنامه ریزی برای تامین آب آشامیدنی مردم هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.

حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است که به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبل از سال جدید برگزار می‌شود

آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبل از سال جدید برگزار می‌شود

کنکوری‌های شبهه‌دار اجازه ورود به دانشگاه نخواهند داشت

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر خلاف رای دیوان عدالت اداری

کنکوری‌های شبهه‌دار اجازه ورود به دانشگاه نخواهند داشت

دانشگاه‌ها و مدارس اصفهان تا آخر هفته غیرحضوری شدند

دانشگاه‌ها و مدارس اصفهان تا آخر هفته غیرحضوری شدند

پاسخ‌های مبهم با سوالات شفاف

رئیس جمهوری به سوال خبرنگاران درباره موضوع اخراج استادان دانشگاه پاسخ روشنی نداد

پاسخ‌های مبهم با سوالات شفاف

اخراج‌کنندگان تاریخ بخوانند

موج تازه‌ای از اخراج و تعلیق و محرومیت از تدریس استادان دانشگاه در کشور آغاز شده است

اخراج‌کنندگان تاریخ بخوانند

سودای یکدست‌سازی دانشگاه

دولت سیزدهم بی‌اعتنا به انتقاد افکار عمومی، اخراج استادان دانشگاه‌ها را ادامه می‌دهد

سودای یکدست‌سازی دانشگاه

اجتماعات دانشجویی مقدم بر دانشگاه است

«پیام ما» از نشست «دانشگاه و جامعۀ مدنی» گزارش می‌دهد

اجتماعات دانشجویی مقدم بر دانشگاه است

زمانی برای توزیع سفر

ماندن به مثابه مجازات

برخی نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرحی هستند که بر اساس آن «دانشجویان هنجارشکن» ۱۰ سال ممنوع ‌الخروج می‌شوند

ماندن به مثابه مجازات

همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند

رئیس جمهوری:

همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *