پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «میراث‌فرهنگی» را هفت سال پیش جدی گرفتند

«میراث‌فرهنگی» را هفت سال پیش جدی گرفتند





۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲

«میراث‌فرهنگی» را هفت سال پیش جدی گرفتند

معاون میراث فرهنگی: بعد از وقوع زلزله «ورزقان»  بالاخره سازمان میراث فرهنگی به عضویت ستاد بحران کشور درآمد

معاون میراث فرهنگی گفت: بعد از زلزله «ورزقان» در آذربایجان در سال ۱۳۹۱، میراث فرهنگی توانست به ستاد بحران کشور وارد شود که تا پیش از این حادثه، گویا این سازمان را برای پیوستن به یکی از مهمترین بخش‌های شهری کشور جدی نمی‌گرفتند.

محمدحسن طالبیان که شنبه ۴ اسفند در آیین افتتاح دومین همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله صحبت می‌کرد، با بیان این که بعد از وقوع زلزله «ورزقان» در آذربایجان شرقی، بالاخره سازمان میراث فرهنگی به عضویت ستاد بحران کشور درآمد، پیش از آن گویا «میراث‌فرهنگی» را برای ورود به چنین  مباحثی زیاد جدی نمی‌گرفتند و سرانجام در زلزله کرمانشاه به صورت جدی‌تر وارد شدیم و خوشبختانه دستاوردهایی نیز برایمان به دنبال داشت.

به گفته‌ی وی؛ با احداث ساختمانی در دانشگاه یزد، انرژی در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. حتی تجربه‌های بم در ساخت آن، مورد بهره‌برداری قرار گرفت در واقع این موارد می‌تواند به میراث‌فرهنگی بهتر کمک کند، آنچه که مسلم است از تجربیات به دست آمده می‌توان بهره‌برداری کرد.

او سالی که گذشت را سالی نسبتا خوب در حوزه‌ی میراث‌فرهنگی دانست و ادامه داد: در این سال دو کارگاه در حوزه میراث فرهنگی فعال شد، علاوه بر این همایش مهم، کارگاه گروه مرمت «ایسکارسا» که اواسط سال در رشته‌های مختلف آغاز به کار کردند و کارشناسان از نزدیک در فضاهای تاریخی و مورد بحث شرکت می‌کردند و با یکدیگر بحث و گفت‌وگو داشتند.

وی با اشاره به انتشار گزارش درباره‌ی زلزله در اوایل دهه شصت و در مجله اثر اظهار کرد: در طول سال‌های بعد گزارش‌های زیادی درباره زلزله و میراث فرهنگی منتشر شد، حتی ۲۵ سال پیش نیز یک گزارش درباره‌ی «خرقان» منتشر شد، بعد از آن تا زلزله‌ی بم گزارش به صورت وجود نداشت تا زلزله بم و تخریب گسترده‌ای که در شهر تاریخی و ارگ بم رخ داد که توجه‌ها را برای مقاوم‌سازی آثار به دنبال داشت. حتی با وقوع زلزله، در فراخوانی از همه متخصصان داخلی و خارجی درخواست کمک و ارایه‌ی راهکار شد و در نتیجه نیز یک بیانیه منتشر شد و پنج گروه آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و ایرانی‌ کار عملیاتی خود را در این زمینه آغاز کردند.

طالبیان با تاکید بر این‌که در این شرایط نه می‌توان دانش مدرن به کار برد و نه دانش سنتی، اضافه کرد: در این موضوع باید دانش کاملی از همه چیز باشد، این موضوع چند رشته‌ای شاید حکایتی از این اتفاق است که باید تعاملاتی با کارشناسان در حوزه‌های مختلف آموزشی داشته باشیم، در واقع برای آموزش ناظران و دستاوردهای آنها و برای موارد دیگر نیاز به آموزش‌های دوره‌ای داریم، از سوی دیگر استادکاران باید در جریان جدیدترین روش‌های مرمتی قرار می‌گیرد.او با اشاره به این‌که در گذشته نمی‌دانستیم چه طور پی‌های یک‌ستون را باید به صورت یکپارچه به زمین وصل کرد بنابراین چنین موردی نشان می‌دهد اتفاقات و کارها به صورت تکنیکی بالا رفته‌اند، ادامه می‌دهد: با این وجود حتی همه دست‌اندرکارانی که ساختمان‌های تاریخی را خوب می‌شناسند نباید انتظار داشته باشند که با ساختمان‌های قدیمی نیز در هشت ریشتر زلزله جواب بدهد، آن هم در شرایطی که برخی ساختمان‌ها در اختیار مهندسانِ صرف است، در حالی که بنا باید اصالت خود را نیز داشته باشد تا بتوان در مواقع مورد نیاز از آن حفاظت کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه بیش از ۹۰% اشیای موزه‌ای و تاریخی در مخازن هستند، می‌گوید: باید شناخت کافی از آثار تاریخی موجود در موزه‌ها و حتی در مخازن داشته باشیم و پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در حد موضوعات زمین شناسی سازه‌ای به ما کمک کند تا دانش سنتی را بشناسیم و آن را جدی بگیریم و بتوانیم به آن کمک کنیم.

به گفته‌ی معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ برگزاری نمایشگاهی که دست‌اندرکاران در حوزه مرمت آثار دارند، موظف به معرفی آثار در تمام ابعاد خود هستند.

«دومین همایش تخصصی دوسالانه توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» در حالی صبح شنبه در موزه ملی ایران کار خود را آغاز کرد که حضور کم‌رنگ کارشناسان مرمت سازمان میراث فرهنگی به وضوح مشخص بود.‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *