پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خرید و فروش«عقاب و فلامینگو» در فضای مجازی

خرید و فروش«عقاب و فلامینگو» در فضای مجازی





۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳

خرید و فروش«عقاب و فلامینگو» در فضای مجازی

خریدو فروش گونه های حیات وحش باید با کسب مجوز از محیط زیست باشد

 

برخی کاربران فضای مجازی با انتشار عناوین و تصاویری از حیوانات، پرندگان وحشی و شکاری نسبت به خرید و فروش مجازی اقدام می‌کنند. اخیرا هم  فروش عقاب و فلامینگو در فضای مجازی تبلیغ شده است .

این کار در حالی انجام می شود که به گفته رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، خرید و فروش گونه‌های حیات وحش ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

امید یوسفی در خصوص آگهی منتشر شده درباره خرید و فروش فلامینگو در فضای مجازی با اشاره به ممنوعیت هر گونه خرید و فروش گونه‌های حیات وحش اظهار کرده: خرید و فروش فلامینگو یا مرغ آتشی در فضای مجازی ممنوع است و هرگونه خرید و فروش در این حوزه باید با کسب مجوز از سازمان محیط زیست باشد.

در صورت مشاهده موارد تخلف، اطلاع دهید

همچنین خلیلی، رییس یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز می‌گوید: خرید و فروش هرگونه حیات وحش ممنوع است و شهروندان در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه آگهی مبنی بر خرید و فروش گونه‌های حیات وحش شهروندان با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

رییس محیط زیست شهر تهران درباره تصاویر منتشره در فضای مجازی مبنی بر نقل و انتقال عقاب توسط فردی شرور توضیحاتی داد.

محمد حسین بازگیر رییس محیط زیست شهر تهران، با اشاره به انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر نقل و انتقال و فروش گونه‌های حیات وحش اظهار کرده: تصاویری در فضای مجازی مبنی بر نقل و انتقال عقاب توسط فردی شرور منتشر شد که سازمان محیط زیست از طریق دادسرای ۳۱ علیه این شخص طرح دعوی کرد. تاکنون نشانی و آدرسی از این فرد به دست ما نرسیده است، به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به این موضوع هیچ واکنشی نشان دهیم.نگهداری، شکار و صید و خرید و فروش هر گونه حیات وحش از جمله پرندگان شکاری بر اساس قانون شکار و صید، جرم است.

سازمان محیط زیست شاهد شکایت‌های بسیاری از سوی افرادی است که در فضای مجازی اقدام به چنین تبلیغاتی می‌کنند، اما یافتن آدرس این افراد از فضای مجازی بسیار مشکل است.

جریمه و حبس در انتظار 

تبلیغ کنندگان خرید و فروش 

حیات وحش 

در این رابطه مدیر کل دفتر حفاظت، صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت جریمه و حبس برای تبلیغ کنندگان بدون مجوز فضای مجازی در جهت خرید و فروش گونه‌های حیات وحش خبر داده و گفته است: ‌بر اساس قانون شکار و صید باید هر گونه خرید، فروش، نگه‌داری و تاکسی درمی گونه‌های حیات وحش بر اساس مجوز اخذ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.کسانی که بدون مجوز به خرید، فروش، نگه‌داری و تاکسی درمی گونه‌های حیات وحش اقدام کنند بر اساس ماده 7و 8 به پرداخت جریمه و از جنبه عمومی جرم به زندان نیز محکوم خواهند شد.طبق قانون مطالبه ضرر و زیان که سال گذشته به تصویب رسید بسته به نوع گونه میزان جریمه، حبس متخلف مشخص خواهد شد و علاوه بر این گونه‌های حیات وحش یا اجزای‌ آن‌ها از سوی یگان حفاظت محیط زیست جمع‌آوری ، ضبط و تحویل مراکز خواهند شد.

به عنوان نمونه کسی که بدون مجوز اقدام به خرید، فروش، نگه‌داری و تاکسی درمی باز شکاری کند،علاوه بر پرداخت 60  میلیون تومان ضرر و زیان به دولت، به لحاظ جنبه عمومی جرم نیز طبق نظر مراجع قضایی به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می شود.

اگر افراد بدون مجوز به تبلیغ خرید گونه‌های حیات وحش در فضای مجازی اقدام کنند باید نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنند که در برخی مواقع طبق نظر مراجع قضایی محکوم به حبس نیز خواهند شد.

تبلیغ افراد مشهور

در این رابطه نباید از نقض افراد مشهور و به اصطلاح سلبریتی‌ها از این موضوع غافل شد . همین چندی پیش بود که یکی از خوانندگان کشور در یک اکران عمومی با یک عقاب ظاهر شد. موضوعی که واکنش بسیاری را برانگیخت.

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد، در اکران مردمی این فیلم علاوه بر بازیگران، یک عقاب به همراه رضا یزدانی در سینما مگامال حضور پیدا کرد. این عقاب در بخش‌هایی از فیلم حضور دارد و اگر اشتباه نکرده باشیم اولین مهمان سینما از جهان وحش است که در یک مراسم رسمی حضور پیدا می‌کند و قطعا کمکی است برای تبلیغ فیلم و جلب توجه و نگاه بیشتر به فیلم «ماموریت غیرممکن» ساخته یعقوب غفاری.

خبر حضور این عقاب همه جا منتشر شده و تصویرش نیز بار‌ها دیده شده. به همین بهانه با رضا یزدانی درباره این عقاب حرف‌زده‌ایم و البته به حیواناتی پرداخته‌ایم که طی یکی، دو سال اخیر در سینمای ما بحث‌برانگیز شده یا در کانون توجه قرار گرفته‌اند وگرنه سینما سال‌هاست از حیوانات بهره برده و آن‌ها را به عنوان کاراکتر‌های موثر به بازی گرفته است.

او در پاسخ به این موضوع گفته بود: من از این تصمیم بی‌خبر بودم. مثل بقیه بازیگران به مراسم اکران مردمی رفتم و دیدم که تصمیم گرفته شده این عقاب همراه ما در این مراسم حضور داشته باشد. برای حضورش در این مراسم و برای حضورش در فیلم همه مجوز‌های لازم گرفته شده و کاملا قانونی بوده است.

اما ادامه کار سایت‌های خرید و فروش حیوانات خانگی بیانگر این واقعیت است که ممنوعیت قانونی خرید و فروش حیوانات و جرم بودن آن تنها روی کاغذ اعتبار دارد و در عمل از ضمانت اجرایی برخوردار نیست. 

شاید دیگر زمان آن فرارسیده باشد که مسئولان سازمان‌های متولی همچون محیط زیست و مراجع قضایی در کنار نهادهای فعال در حقوق حیوانات به طور جدی‌تری وارد این مقوله شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *