سایت خبری پیام ما آنلاین | کاهش تخریب آثار تاریخی یزد با ثبت جهانی

کاهش تخریب آثار تاریخی یزد با ثبت جهانی





۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶

کاهش تخریب آثار تاریخی یزد با ثبت جهانی

پرونده شهر تاریخی یزد در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری یونسکو به ثبت جهانی رسید

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از ثبت جهانی یزد دیگر شاهد تخریب های جدی و افسارگسیخته آثار تاریخی در این شهر نیستیم. حمدحسن طالبیان ،گفت: خوشبختانه پس از ثبت جهانی یزد به ندرت شاهد هستیم که فردی به تخریب خانه تاریخی اش بپردازد. 

وی افزود: درحال حاضر دانشجویان و بسیاری از جوانان اقدام به خرید خانه های متروکه در بافت تاریخی یزد کرده و بناهایی که در محور گردشگری بافت قرار دارند تبدیل به گالری و مراکز هنری شده اند.

وی در رابطه با اهمیت و لزوم برگزاری کارگاه های بین المللی معماری خشتی ، یادآورشد: سابقه برگزاری کنفراس های بین المللی خشت در ایران به دهه 50 می رسد و سال 2003 نیز یک کنفراس بین المللی خشت در یزد برگزار شده است.طالبیان گفت: اما کارگاهی که نزدیک به یک هفته در شهر جهانی یزد و با همکاری و مشارکت دانشگاه یزد، شهرداری و اداره میراث فرهنگی یزد برپا شد آغازگر توجه و توسعه معماری خشتی در حوزه جهانی است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کارگاه بین المللی معماری خشتی در شرایطی که یزد به ثبت جهانی رسیده اتفاقی بسیار مهمی است چرا که نه تنها توجه به رویکرد توسعه شهری با معماری خشتی پررنگ تر از قبل خواهد شد که بستر گفت و گو میان مردم، جامعه دانشگاهی و مسئولان شهری و میراث فرهنگی ایجاد می شود که این دستاورد بزرگی در حفظ معماری خشتی است.نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی که 21 بهمن ماه جاری با حضور 30 شرکت کننده از کشورهای فیلیپین، افغانستان، لبنان، کویت، اردن، پرتغال، الجزایر، آلمان و ایران در بافت تاریخی یزد آغاز به کار کرد امروز 27 بهمن ماه پس از نشست های متعدد درخصوص معماری خشتی و سازه های پایدار و همچنین بررسی فرصت ها و چالش های حفاظتی آن به پایان رسید.بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، سال 96 در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.به گزارش ایرنا ، بافت تاریخی یزد به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال 1384به ثبت ملی رسید و فعالیت جدی برای به ثبت رساندن آن در میراث جهانی از نخستین سال برنامه سوم توسعه تحت عنوان ‹پایگاه پژوهشی و حفاظتی ملی› با اختصاص اعتبار ملی و استانی آغاز شد. 

با این حال، تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به طور مشخص از سال 1389 با انعقاد قرارداد مشاوره ای در دستور کار قرار گرفت و فعالیت ها و پیگیری های جدی برای ثبت جهانی در سال 1394 با ارسال پرونده به یونسکو شکل جدی و رسمی به خود گرفت. در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد با 743 هکتار وسعت به عنوان نخستین بافت تاریخی زنده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به‌ عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود. روند ثبت جهانی میراث فرهنگی به اینگونه است که یک پرونده ابتدا در یونسکو از نظر شکلی بررسی و سپس به شورای جهانی بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) ارسال می ‌شود تا از جنبه ‌های مختلفی ارزیابی و به یونسکو بازگردانده شود که در این بین از کارشناسان برجسته نیز بهره می‌ گیرند. 

شهریور 1395 ارزیاب یونسکو برای بررسی وضعیت بافت تاریخی یزد و ارایه گزارش به کمیته های مربوطه به یزد سفر کرد. 

«ماریا کوریا» از کشور پرتغال به عنوان کارشناس و متخصص خشت و خاک در مدت پنج روز از محورهای گردشگری و مجموعه بناهای یزد در بافت تاریخی این شهر برای ثبت جهانی، بازدید و گزارش آن را به یونسکو ارائه کرد. ارزیاب یونسکو در این سفر گفت: اکثر سایت های جهانی دارای ویژگی های خاص خود در حوزه های میراث ملموس و ناملموس هستند اما میراث فرهنگی و تاریخی مردم یزد دارای ذات و روح مشترکی است. 

سرانجام پرونده شهر تاریخی یزد 18 تیر ماه در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری یونسکو با حمایت قاطع نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان، کویت، ترکیه، ویتنام، تونس و لبنان و اجماع اعضای کمیته به ثبت جهانی رسید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *