پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گشایش موزه باستان‌شناسی تا مهرماه ۹۸

گشایش موزه باستان‌شناسی تا مهرماه ۹۸





۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱

گشایش موزه باستان‌شناسی تا مهرماه ۹۸

این موزه تاریخی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی درخصوص باز بودن درهای خود روبرو است

محمدرضا کارگر با اشاره به راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی تا مهرماه سال آینده گفت: این موزه با همت موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود.

 موزه مقدم همان خانه مجلل دوره قاجار است که در خیابان امام خمینی(ره) یا سپه قرار دارد و به ظن بسیاری از تهرانگردها، یکی از زیباترین عمارت‌های تاریخی تهران به شمار می‌رود. این عمارت زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت دارد و توسط مسئولان دانشگاه تهران مدیریت می‌شود.

در این میان باتوجه به تعریف مسیرهای جدید تهرانگردی، خانه موزه مقدم در یکی از پر جاذبه‌‌ترین و البته محبوب‌ترین مسیر‌های تهرانگردی جای گرفته است. درحالی که علاقه برای بازدید از این عمارت تاریخی در میان گردشگران موج می‌زند اما طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی درخصوص باز بودن درهای این موزه روبه‌رو بودیم.

چنانکه از یکسو، مسئولان از ساماندهی ساعات فعالیت موزه مقدم خبر می‌دادند و از دیگر سو بازدیدکنندگان پشت درهای بسته موزه می‌ماندند. حتا در نوروز سال گذشته، نخستین روزهای سال با تعطیلی موزه مقدم و به تبع آن نارضایتی بازدیدکنندگان و تهرانگردها روبه‌رو بود.

در این میان مسوولان میراث فرهنگی از ساماندهی ساعات فعالیت موزه مقدم خبر می‌دهند؛ محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی) با اشاره به جلسه‌ای که چندی پیش با مسئولان دانشگاه تهران برگزار کرد، گفت: به گفته مسئولان دانشگاه تهران، موزه مقدم در حال حاضر به‌طور کامل بازگشایی شده و در حال خدمات‌دهی به گردشگران است.

او خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشات، ساختمان‌سازی موزه مقدم به پایان رسیده و تمام کارهای این مجموعه برای بازدید علاقه‌مندان انجام شده. در نهایت شاهد بهره‌برداری کامل از موزه مقدم هستیم و تلاش‌ها برای باز بودن دائمی این موزه انجام می‌شود.

کارگر اذعان داشت: البته به گفته مسئولان دانشگاه تهران، در حال حاضر موزه مقدم باز است و گروه‌های گردشگری می‌تواند به صورت دائمی از این موزه بازدید کنند. حتی ساعات کار و فعالیت این موزه تنظیم شده و براساس استانداردهای موزه‌ای فعالیت می‌کند. گروه‌های گردشگری نگران ماندن پشت درهای بسته موزه مقدم نباشند. در طول چند دهه گذشته شاهد تاسیس موزه‌ها و نگارخانه‌های متعدد بودیم. در این میان باتوجه به آنکه ایران را بهشت باستان‌شناسی می‌نامند همواره جای خالی موزه باستان‌شناسی کامل و جامع احساس می‌شود. در این میان قرار است به همت موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی شاهد شکل‌گیری موزه باستان‌شناسی باشیم.

قطعا باتوجه به فعالیت‌ها و کاوش‌های دانشگاهی که طی سال‌های گذشته در محوطه‌های تاریخی انجام و منجر به کشف اشیای تاریخی متعدد شده، نیاز به تاسیس موزه‌ای که بتواند این اشیاء را در خود جای دهد و در معرض دید عموم بگذارد، احساس می‌شد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی درباره شکل‌گیری و راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی گفت: مسوولان موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از آمادگی برای راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی خبر دادند.

 

به گفته گارکر، این موزه  در ساختمان موزه دانشگاه تهران که یکی از موقوفات مرحوم افشار است و در خیابان ولیعصر قرار دارد، شکل خواهد گرفت.

او تاکید کرد: تا مهر ماه سال ۹۸ شاهد بازگشایی و شکل‌گیری موزه باستان شناسی خواهیم بود. در این میان، دانشگاه تهران تعداد زیادی از آثار کاوش‌های باستان شناسی را در اختیار دارد و می‌خواهد در موزه باستان‌شناسی به نمایش بگذارد. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *