سایت خبری پیام ما آنلاین | جدال میدان مشق با حصارهای فلزی

جدال میدان مشق با حصارهای فلزی





۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹

جدال میدان مشق با حصارهای فلزی

۱۷ دی ماه سال جاری بود که شهردار تهران از الحاق این مجموعه به عرصه عمومی شهر خبر داده بود

قرار بود حصارها و میله‌های اطراف میدان مشق کم شود و درهای آن به روی شهروندان باز شود اما تهرانی‌ها همچنان در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از میدان مشق و محوطه باغ ملی بی‌نصیب هستند و در طول روز هم تنها در ساعاتی خاص، درها بازمی‌شود.

آن طور که ایلنا نوشته میدان مشق ازجمله محوطه‌های تاریخی تهران است که طی سال‌های گذشته بارها درهایش به روی شهروندان باز و بسته شد. در گذشته، سربازخانه مرکزی در این میدان قرار داشت و نظامیان در آن مشق نظام می‌کردند.

میدان مشق از شمال به خیابان سرهنگ سخایی (سوم اسفند سابق‌)، از شرق به خیابان فردوسی (علاء‌الدوله سابق‌) و از غرب به خیابان سی تیر (قوام‌السلطنه سابق‌) ختم می‌شود. به‌طور کلی از ابتدای شمالی خیابان سپه (باغ شاه یا سپه سابق‌) در محدوده میدان مشق قرار داشت که بناهای کنونی اداره پست (شامل موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن‌)، شهربانی کل کشور (نیروی انتظامی فعلی‌)، وزارت امور خارجه‌، موزه ملی ایران (موزه ایران باستان سابق‌)، موزه و کتاب خانه ملی ملک‌، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور، و بنای اولیه شرکت ملی نفت (ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه فعلی‌) را دربرمی‌گرفت‌ به طوری که سر در فعلی بین ساختمان پست خانه (در محل حاضر موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن‌) و بنای قدیمی شرکت ملی نفت (ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه فعلی‌) قرار دارد و به عبارتی در محل تلاقی خیابان ملل متحد و خیابان امام خمینی (سپه سابق‌) قرار دارد. اما مدتی است درهای این محوطه به روی عموم بسته است.

 ۱۷ دی ماه سال جاری بود که پیروز حناچی در پی برگزاری نشست با محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) از اضافه شدن میدان مشق به عرصه عمومی شهر خبر داد. حناچی در این خصوص گفت: بر این اساس، پکیجی از موزه‌های ایران باستان، ملک، دوران اسلامی، پست، عبرت و مجموعه دانشگاه و مرکز اسناد و موزه وزارت خارجه به‌ عنوان عرصه‌های همگانی تهیه خواهد شد. وزارت نفت هم ابراز تمایل کرده تا اولین ساختمان نفتی ایران – که مربوط به ساختمان بریتیش پترولیوم بوده- را به مجموعه مذکور اضافه کند.

سال ۹۵ بود که خبر باز شدن درهای باغ ملی به روی مردم با اجرای بزرگترین کنسرت رو باز پایتخت، سبب شد تا بالاخره پای شهروندان تهران بعد از نیم قرن به میدان مشق به عنوان تاریخی‌ترین میدان تهران بازشود. گرچه بعد از تغییر مدیریت شهری، بازهم شاهد بسته شدن درهای میدان مشق و باغ ملی بودیم.

شهردار تهران از هماهنگی‌های دیگری نیز خبر داده بود که براساس آن قرار شد تا گیت‌هایی به‌صورت مشترک تعبیه شوند و تا آنجا که امکان‌دارد حصارهای کم کاربرد حذف شوند. و اکنون بعد از گذشت حدود ۲۰ روز از انتشار این خبر نه تنها شاهد کم شدن حصارهای اطراف میدان مشق نیستیم بلکه ساعت باز شدن درهای حصارها نیز زمان‌بندی شده است. اکنون بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و قدیمی میدان مشق به عنوان دفاتر وزارت امور خارجه فعال هستند و باتوجه به حساسیت فعالیت این وزارتخانه، باز شدن درهای باغ ملی شب‌ها به روی مردم اما و اگرهای زیادی را برای تیم حفاظتی این مجموعه به وجود آورده است.

باتوجه به علاقه‌ای که برای بازدید میدان مشق و مجموعه‌های تاریخی و موزه‌های فعال در این میدان وجود دارد، گروه‌هایی از دانش‌آموزان و دانشجویان هر روز برای بازدید از این مجموعه می‌آیند که البته همه این بازدیدها با هماهنگی قبلی انجام می‌شود. بنابر صحبت‌های شهردار تهران قرار شد تا شهرداری نیروی لازم برای حفاظت و حراست از مجموعه میدان مشق را از ساعت ۱۸ تا ۲۴ تامین کند و عملا درهای میدان مشق بعد از ساعات اداری هم به روی مردم باز باشد. اما این روزها درهای میدان مشق در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۱۵ و پنجشنبه تا ساعت ۱۴ باز است و جمعه نیز کاملا بسته و تعطیل است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *