سایت خبری پیام ما آنلاین | «محیط‌بانی»؛ شغلی آمیخته به عشق

«محیط‌بانی»؛ شغلی آمیخته به عشق





۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹

«محیط‌بانی»؛ شغلی آمیخته به عشق

محیط‌بانان با خطرات زیادی از جمله برخورد با متخلفین مسلح، حمله حیوانات وحشی و پرت شدن از کوه مواجه هستند

 

خبر از افزایش تعداد محیط‌بانان می‌رسد، این بعد از خبر افزایش بودجه برای محیط‌زیست و احتمال افزایش حقوق محیط‌بانان دومین خبر خوش برای افراد این قشر است. 

دوری از خانواده، کمین های طولانی مدت در سرما و گرما، روبرو شدن با خطراتی نظیر پرت شدن از کوه، مار گزیدگی و مجروح شدن در رویارویی با شکارچیان، فقط بخشی از دشواری های یک محیط بان در انجام وظیفه است.همه این سختی ها به خاطر عشق، علاقه و حفاظت از طبیعت و حیات وحش است و اگر غیر از این بود آنها عطای محیط بانی را به لقایش بخشیده بودند. اما با این وجود، چند سالی است که اخبار تلخی از کشته و مصدوم شدن تعدادی از محیط بانان کشور در رسانه منتشر می شود، اخباری که نشان دهنده نبود حمایت های قانونی مناسب از حافظان محیط زیست است.

احمد بحری محیط بان در گفت‌وگو با خبرنگار پیام ما می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که جامعه محیط بان کشور با آن روبرو است کمبود نیرو است  این باعث شده است که برخلاف مشاغل دیگر، محیط‌بانان شیفت‌های کاری بالایی داشته باشند. هم‌اکنون به ازای هر 18 شبانه روز کار و فعالیت در ماه، 12 شبانه روز استراحت وجود دارد. 

با وجود این ساعت بالای شیفت کاری، محیط‌بانان نمی‌توانند به شغل دومی مشغول شوند به همین دلیل لازم است حقوق کافی داشته باشند تا عدالت برقرار شود. »

به گفته بحری، محیط‌بانی جزو مشاغل سخت است چراکه با خطرات زیادی مواجه هستند، از برخورد با متخلفین مسلح گرفته تا حمله حیوانات وحشی، پرت شدن از کوه و کار کردن در سرما و گرمای زیاد.

همچنین یکی دیگر از سختی‌های شغل این افراد مواجه با شکارچیان مسلح است. این باعث شده است که با شهادت تاج محمد باشقره، محیط‌بان گلستان تعداد محیط بانان شهید به 123 نفر برسد. پیش از این اسماعیل کهرم فعال محیط زیست به پیام ما گفته بود برای جلوگیری از آسیب جانی به محیط‌بانان باید اسلحه سرد را از آن‌ها گرفت چرا که همین اسلحه سبب تحریک شکارچی برای تیراندازی می‌ود و در این بین یا محیط‌بان به شهادت خواهد رسید و یا مجبور به تیراندازی می‌شود که در آن صورت محکوم خواهد شد. اکنون بحری این محیط‌بان می‌گوید من با این پیشنهاد موافق نیستم چراکه اگر اسلحه نباشد شکارچی به راحتی محیط‌بان را تهدید خواهد کرد و محیط‌بانان هم دیگر جرات درگیری با شکارچیان را پیدا نخواهند کرد و اینگونه امنیت آن‌ها از بین خواهد رفت. به گفته او این روال کاری محیط‌بانان است و مساله‌ای گریزناپذیر است . باید اسلحه وجود داشته باشد چراکه شرایط کاری محیط‌بانان مواجه با شکارچی مسلح است و درگیری هم گریزناپذیر است. این اتفاقات هرروزه و بحرانی نیست.

کمبود محیط‌بان در کشور

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، تا پنج سال آینده تعداد محیط‌بانان به دو برابر وضعیت فعلی و مطابق چارت سازمانی حفاظت محیط زیست افزایش خواهد یافت.

جمشید محبت خانی اظهار داشته: بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار عرصه یک محیطبان باید باشد که در ایران 10 تا 12 هزار هکتار یک محیطبان انجام وظیفه می‌کند. نگاه و برنامه ما رسیدن به چارت سازمانی محیط زیست و سپس پرداختن و دستیابی به استاندارد جهانی در بخش محیطبانان است.بر اساس چارت سازمانی باید تعداد محیطبانان در کشور هفت هزار و 400 نفر باشد که اکنون سه هزار و 400 نفر است.

به گفته او، موافقت لازم از سازمان اداری و استخدامی گرفته شده که طی پنج سال آینده تعداد محیطبانان را از 3400 نفر فعلی به دو برابر افزایش دهیم.

محبت خانی با اشاره به اینکه 50 درصد نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این یگان مشغول به فعالیت هستند، تاکید کرده: یکی از دغدغه های موجود در یگان حفاظت محیط زیست نداشتن ردیف بودجه مصوب بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفته: با پیگیری های انجام شده، 350 میلیارد ریال به عنوان ردیف بودجه مستقل به یگان حفاظت محیط زیست کشور در سال آینده اختصاص پیدا می کند. بعد از برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده سهم هر استان از بودجه مذکور به فرماندهان یگان‌های استانی اعلام می‌شود تا برای ارتقای وضعیت محیط بانی هزینه شود.

خبر خوش برای محیط‌بانان 

در بودجه ۹۸

در لایحه بودجه سال 98 کل کشور در بخش آب، محیط ‌زیست و میراث فرهنگی، افزایش قابل توجهی در اعتبارات آنها نظر گرفته شده است؛ به‌گونه‌ ای که در طرح‌های تامین و انتقال آب شرب 20 درصد، خرید تضمینی آب از بخش خصوصی 100 درصد، هزینه توجه ویژه به محیط‌بانان و پوشش‌های حفاظتی 78 درصد، محیط ‌زیست عمرانی 18 درصد و آموزش و فرهنگ‌سازی محیط‌ زیست نیز 84 درصد رشد پیش بینی شده است.

محیط بانی عشق است

محیط بان روزهای متمادی و ساعات طولانی را در کوه ها و مناطق حفاظت شده به سر می برند و به سبب وجود حیوانات وحشی و شکارچیان غیر مجاز، امنیت جانی ندارند و هر لحظه ممکن است مورد حمله حیوانات قرار گرفته و یا از سوی شکارچیان مورد اصبت گلوله قرار گیرند .

محیط بانی در اصل شغلی است که تنها عشق بی کران و نامحدود به محیط زیست و طبیعت سبب می شود تا فرد آن را ادامه دهد زیرا دوری از خانواده ، کار در شرایط سخت، احتمال درگیری با شکارچیان، خطر مرگ و آسیب دیدگی، خطر زندان و اعدام در صورت از پادرآوردن شکارچیان و… می‌تواند سبب شود تا هر کس شغل خود را عوض کرده و به دنبال کسب درآمد بیشتر در محیطی امن تر باشد اما محیط بانان به عشق به طبیعت و حیات وحش، جان شیرین خود را در دست گرفته و با حداقل ها می سازند تا محیط زیست ایران را پاسداری کنند بنابراین وظیفه همه ما اعم از دولت، مجلس، مردم و … است تا از این عزیزان حمایت کنیم.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *