پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عاقبت بی‎‌سرانجام خانه‌ آمریکایی‌ها

عاقبت بی‎‌سرانجام خانه‌ آمریکایی‌ها





۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵

عاقبت بی‎‌سرانجام خانه‌ آمریکایی‌ها

رییس شورای  شهر همدان: شهرداری توانایی پرداخت هزینه زمین را ندارد

همدان پنجمین شهرتوریستی و فرهنگی کشور و از جمله استان‌های قدمی ایران است، که به سبب جاذبه‌های تاریخی که در خود جای داده است هر ساله افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند؛ از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به خانه‌ها و عمارت های موجود در شهر اشاره کرد.

خانه ها و عمارت های قدیمی، نماد کهن شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای  پیشینه ایران در فرهنگ جهان به شمار می رود و امروز دوستداران میراث فرهنگی در همدان در انتظار تلالو نور امید برای حفظ آنها هستند.

یکی از این عمارت‌ها که مورد توجه بسیاری از فعالان مدنی و هنرمندان قرار گرفته است، خانه‌ی آمریکایی ‌ها بوده که به جهت ساخت و ساز کمیته‌ امداد در آن منطقه، در معرض آسیب جدی قرارد دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، از ارسال طرح جدید برای عمارت نورمحال به سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

علی مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا، ‌بیان کرد: جلسه‌ای با حضور شرکت سرمایه‌گذار این پروژه یعنی کمیته امداد امام خمینی (ره) ‌و شهرداری برگزار و نتیجه‌ی آن به مراجع مربوطه در تهران ارسال شده است.

وی ادامه داد: در مورد این پروژه، تنها دو راهکار وجود دارد که اولویت و ترجیح ما به لحاظ حفظ بنا، پارک و فضای سبز آن منطقه، اعطای زمین معوض از سوی شهرداری است که هم کمیته‌ امداد ضرر نکند و هم آن فضا را به عنوان پارک داشته باشیم.

وی در این خصوص ادامه داد: شهرداری اعلام کرده است که زمینی برای انتقال معوض به کمیته‌ی امداد در اختیار ندارد.

وی افزود: اصلاح طرح، تغییر و افزایش زاویه دید و کم کردن ارتفاع ساختمان‌ها راهکار دوم در این زمینه است.

وی اظهار کرد: تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های گفته شده، با توجه به ضوابط موجود با شورای فنی مرتبط در تهران است و منتظر اعلام نظر قطعی از سوی آنان هستیم.

مالمیر عنوان کرد: هم‌اکنون طرح استقرار و عقب رفتن یکی از بلوک‌ها به تهران ارسال و منتظر تصویب قطعی از جانب آنان هستیم. رییس شورای شهر همدان هم با بیان تشکیل جلسه میان شورای شهر، اداره‌ کل میراث فرهنگی و اداره‌ راه و شهرسازی، تصمیم گیری در مورد نورمحال را از وظایف شورای فنی تهران دانست.

کامران گردان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نتیجه‌ی این جلسه، بیان کرد:  پیشنهاداتی برای تغییر طرح این بنا مطرح شد که پس از تصویب از سوی تهران اجرایی می‌شود اما تمام تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در جهت حفظ این عمارت خواهد بود.

وی در خصوص اعطای زمین معوض به کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره)، گفت: در حال حاضر این پیشنهاد از سوی شهرداری رد شده است زیرا با توجه به ارزش مالی زمین تپه‌ نورمحال، شهرداری توانایی پرداخت آن را ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه‌حل موجود، تغییر طرح ساختمان از جمله کم کردن ارتفاع ساختمان‌ها و تغییر زاویه دید است.

گردان با تأکید بر ارزش تاریخی این عمارت، یادآور شد: تمام ارگان‌ها و نهادهای ذی ربط در این مسئله، خواستار حفظ این بنا هستند.

یکی از فعالان مدنی همدان نیز، با گلایه از بدقولی مسئولین و مدیران استان، بیان کرد: بیشتر آثار تاریخی همدان، به دلیل بی‌توجهی و یا کم‌توجهی مسئولان در آستانه‌ی تخریب قرار دارد.

حسین زندی با بیان این مطلب که رئیس کمیته‌ امداد کشور، تأکید بر عدم ساخت و ساز در مکان های ارزشی دارد، گفت: برای این پروژه که شرکت سرمایه گذار آن، کمیه‌ امداد است، مجوز قانونی صادر شده که این موضوع خلاف حرف آقای فتاح است.

وی با اظهار دوگانگی میان مسئولین تصمیم‌گیری در این خصوص، ادامه داد: طی چند ماه گذشته، مجوز اعطای زمین معوض از سوی شورای شهر صادر شد اما پس از مدتی، بدون توجه به افکار و اذهان عمومی طی جلسه‌ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و شهرداری، شورای اسلامی حرف خود را رد کرده و خواستار پیشنهاد جدید شده است.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری به دنبال تغییر کاربری، باغات و فضای سبز استان بوده و بسیاری از این مناطق را به کاربری مسکونی و تجاری تغییر داده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *